2019-12-09, 09:35
Medlem
Hej hej. Jag köpte en jumpy i fredags som inte startar. Misstänker startspärren. Finns det något ställe jag kan mäta på så ström kommer fram o man vet att startspärren fungerar. Eller koppla förbi tillfälligt.
Citera
2019-12-09, 12:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moon70
Hej hej. Jag köpte en jumpy i fredags som inte startar. Misstänker startspärren. Finns det något ställe jag kan mäta på så ström kommer fram o man vet att startspärren fungerar. Eller koppla förbi tillfälligt.

Jumpy är väl en Citroen? Expert är en Peugeot.
Drar startmotorn runt motorn?
Startspärren påverkar väl bara tändningen.
Citera
2019-12-09, 12:38
Medlem
Startmotorn går runt. Är en disel så vet inte vad startspärren påverkar
Citera
2019-12-09, 13:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moon70
Startmotorn går runt. Är en disel så vet inte vad startspärren påverkar

Det vet inte jag heller. Skulle vara glödströmmen då isåfall men.....
Citera
2019-12-09, 22:57
Medlem
Fuzzs avatar
Årsmodell? Är det comonrail kan du glömma att koppla förbi startspärren när det en äldre med vanlig pump går det troligen. (kopplat för bi på några fiat ducato av äldre årgång).
Lyser lampan för nyckeln? Gör den inte det är det troligen inte startspärr.
Citera
2020-01-19, 17:25
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag har en fråga vad beträffar temperaturmätaren i en 206 1.4 SW (2006). Jag köpte bilen i höstas, september om jag inte minns fel. Då var det ju varmt ute med dagstemperaturer oftast runt 20 grader. Då reagerade jag på att det tog flera mil innan tempen gick upp till normal temp dvs runt 90 grader. Vanligtvis låg den på lite drygt 80 grader.

Men nu är det ju vinter, nåja, i vart fall utetemperatur som i vart fall närmar sig nollan. Men nu går aldrig vattentempen över 60 - 65 grader. Möjligtvis om den får stå på tomgång en stund så kommer den upp i 70 grader. Värmen i bilen (kupén) är för övrigt inget fel på. Åtminstone inte med den "låtsasvinter" vi har haft de senaste månaderna.

Så jag har spekulerat i att det antingen är termostaten eller temperaturgivaren. Någon som är kunnig i ämnet "låga vattentemperaturer" i allmänhet och Peugeot i synnerhet? Det är en bensinare kanske jag ska tillägga.
Citera
2020-01-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag har en fråga vad beträffar temperaturmätaren i en 206 1.4 SW (2006). Jag köpte bilen i höstas, september om jag inte minns fel. Då var det ju varmt ute med dagstemperaturer oftast runt 20 grader. Då reagerade jag på att det tog flera mil innan tempen gick upp till normal temp dvs runt 90 grader. Vanligtvis låg den på lite drygt 80 grader.

Men nu är det ju vinter, nåja, i vart fall utetemperatur som i vart fall närmar sig nollan. Men nu går aldrig vattentempen över 60 - 65 grader. Möjligtvis om den får stå på tomgång en stund så kommer den upp i 70 grader. Värmen i bilen (kupén) är för övrigt inget fel på. Åtminstone inte med den "låtsasvinter" vi har haft de senaste månaderna.

Så jag har spekulerat i att det antingen är termostaten eller temperaturgivaren. Någon som är kunnig i ämnet "låga vattentemperaturer" i allmänhet och Peugeot i synnerhet? Det är en bensinare kanske jag ska tillägga.

Är det fortfarande så att du måste köra ett par mil innan den den kommer upp i temperatur, eller det tar något längre tid nu?
Låter som det är dags att byta termostaten.
Citera
2020-01-19, 19:04
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little-bone
Är det fortfarande så att du måste köra ett par mil innan den den kommer upp i temperatur, eller det tar något längre tid nu?
Låter som det är dags att byta termostaten.
Nej, den går över huvud taget aldrig upp i full temp nu när tempen ligger nära nollan. Inte ens idag när det varit sol och 6 grader varmt. Nu kör jag iof sig bara 3 - 4 mil åt gången dvs sträckan Borgholm > Kalmar > Borgholm.

Ja, det lutar väl mot termostaten. Det är ju inte bra att motorn aldrig kommer upp i full temp. Det sliter väl onödigt på motorn.

Vattenpumpen är nybytt i samband med att jag bytte kamremmen för någon månad sedan. Vilket tyvärr var helt onödigt men berodde på att den äldre mannen som ägt bilen före mig hade slarvat bort serviceboken och jag vågade inte chansa.
Citera
2020-01-19, 19:47
Medlem
elbels avatar
Skulle behöva fylla typ alla vätskor i bilen, även styrservo och kylarvätska är långt under minimumsträckor.

Ville inte köpa en flaska av varje, kan man få en slatt av varje på en verksta för en mindre peng?
Eller åker man på en vanlig service?
Citera
2020-01-22, 03:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Nej, den går över huvud taget aldrig upp i full temp nu när tempen ligger nära nollan. Inte ens idag när det varit sol och 6 grader varmt. Nu kör jag iof sig bara 3 - 4 mil åt gången dvs sträckan Borgholm > Kalmar > Borgholm.

Ja, det lutar väl mot termostaten. Det är ju inte bra att motorn aldrig kommer upp i full temp. Det sliter väl onödigt på motorn.

Vattenpumpen är nybytt i samband med att jag bytte kamremmen för någon månad sedan. Vilket tyvärr var helt onödigt men berodde på att den äldre mannen som ägt bilen före mig hade slarvat bort serviceboken och jag vågade inte chansa.

Dålig kupévärme också eller?
Citera
2020-01-22, 22:51
Medlem
CompressorVanes avatar
Hamnade bakom en gammal 206:a härom dagen.

Ett bakhjul pekade snett. Föraren såg ut att få parera bilen rullade på tvären.

Har aldrig i mina dagar sett något liknande. Vad kan ha hänt med den? Bakaxeln av!?
Citera
2020-01-23, 04:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Hamnade bakom en gammal 206:a härom dagen.

Ett bakhjul pekade snett. Föraren såg ut att få parera bilen rullade på tvären.

Har aldrig i mina dagar sett något liknande. Vad kan ha hänt med den? Bakaxeln av!?

Vad är ditt problem med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in