2011-11-22, 21:25
Medlem
Jag har har ett jobb i Uddevalla, men funderar på att bosätta mig i Göteborg. Jag undra om någon har erfarenhet av att pendla mellan dessa orter och hur det funkat?

Jag är varken från Uddevalla eller Göteborg från början så är ganska dåligt insatt om det är en vanlig sträcka att pendla osv. Tacksam för svar.
Citera
2011-11-22, 21:30
Medlem
Toalettrulles avatar
Västtrafik pendlar längs bohusbanan. Tar cirka 1-1½ timma.
Citera
2011-11-22, 21:36
Medlem
PaulPaljetts avatar
Det finns en hel del som pendlar den sträckan. Även Lysekil<>Göteborg och liknande känner jag till.

Beroende på vart du jobbar i Uddevalla och vart du bor i Göteborg är det tveksamt om kollektivtrafiken fungerar för din del. Med bil är det helt klart görbart, framförallt om du bor norr om älven.
Citera
2011-11-23, 19:27
Medlem
Tack för svar, har tittat på tider osv för kollektivtrafiken. Klart överkomligt om jag hittar ett centralt boende i Gbg, vilket har jag en känsla av inte är det lättaste
Citera
2017-07-31, 13:17
Medlem
badrumbadrums avatar
Jag kommer att flytta till Göteborg i höst. Jag har dock fått ett jobb i Uddevalla som jag inte kan tacka nej till. Hur funkar det att pendla med bil 4 dagar i veckan? Bör man åka senare på morgnarna, när är trafiken som värst? Jag kommer att bo söder om älven.
Citera
2017-07-31, 13:20
Medlem
Cholas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badrumbadrum
Jag kommer att flytta till Göteborg i höst. Jag har dock fått ett jobb i Uddevalla som jag inte kan tacka nej till. Hur funkar det att pendla med bil 4 dagar i veckan? Bör man åka senare på morgnarna, när är trafiken som värst? Jag kommer att bo söder om älven.

Inga större bekymmer. Beror på var i Göteborg du ska bo. Om du behöver åka igenom stan på morgonen lär det vara lite segt men norrgående går generellt mycket snabbare (och vice versa på hemvägen) med bara några få proppar längs vägen, exempelvis Kungälv och Nordreälvbron.

Åk relativt tidigt. Jag upplever att trafiken är väldigt lugn kring 7-tiden medan den på sena eftermiddagar kan vara riktigt tät norröver när alla lämnar skeppet.
Senast redigerad av Chola 2017-07-31 kl. 13:27.
Citera
2017-07-31, 13:32
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chola
Inga större bekymmer. Beror på var i Göteborg du ska bo. Om du behöver åka igenom stan på morgonen lär det vara lite segt men norrgående går generellt mycket snabbare (och vice versa på hemvägen) med bara några få proppar längs vägen, exempelvis Kungälv och Nordreälvbron.

Åk relativt tidigt. Jag upplever att trafiken är väldigt lugn kring 7-tiden medan den på sena eftermiddagar kan vara riktigt tät norröver när alla lämnar skeppet.

Tack för svaret. Hur funkar det att åka norrut runt 08.30? Vid kl. 7 är trängselskatten också betydligt högre, så långsiktigt känns inte det som ett klokt ekonomiskt alternativ. Jag tänker att jag kan åka runt 8.30 varje morgon och komma hem runt 18-19.
Citera
2017-07-31, 13:33
Medlem
badrumbadrums avatar
Tänker om det är som i Stockholm, att trafiken tunnas ut betydligt efter rusningstid.
Citera
2017-07-31, 13:55
Medlem
Cholas avatar
Citat:
Tack för svaret. Hur funkar det att åka norrut runt 08.30? Vid kl. 7 är trängselskatten också betydligt högre, så långsiktigt känns inte det som ett klokt ekonomiskt alternativ. Jag tänker att jag kan åka runt 8.30 varje morgon och komma hem runt 18-19.

Det låter som helt ok tider. I och med att du åker åt "fel" håll båda gångerna så bör det vara relativt lugnt. I Göteborg är det kö mer eller mindre jämt i och med tunnlarna men betydligt mindre efter 18.

Citat:
Tänker om det är som i Stockholm, att trafiken tunnas ut betydligt efter rusningstid.

Så är det absolut, och dom sagt dina tider är precis när det värsta har lagt sig. Åtminstone är det min uppfattning.
Senast redigerad av Chola 2017-07-31 kl. 14:00.
Citera
2017-07-31, 15:14
Medlem
Jag tror inte du orkar pendla med bil från söder om Kungälv till Uddevalla varje vardag långsiktigt... Ta tåget med västtrafik istället, mycket bättre ekonomiskt och bekvämare.
Citera
2017-08-01, 13:19
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Jag tror inte du orkar pendla med bil från söder om Kungälv till Uddevalla varje vardag långsiktigt... Ta tåget med västtrafik istället, mycket bättre ekonomiskt och bekvämare.

Tåget kommer dessvärre inte vara ett alternativ, då jag först måste ta mig centralen i Gbg och sen åka drygt 20 minuter når jag väl kommer fram till Uddevalla. Förhoppningen är att jag kan jobba hemifrån två dagar i veckan i framtiden.
Citera
2017-08-02, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord

det är inte alltid bekvämare och billigare med västtrafik. jag använde deras reseräknare och sparar 31 kr i månaden. men får då räkna med förseningar,byta buss här i uddevalla och sedan åka spårvagn i gbg. och jag skulle behöva gå upp kl 4 för att vara på plats i gbg kl 7.det är inte ekonomiskt försvarbart.

och när inte västtrafik ens kan garantera att jag kommer i tid till jobbet. så hade jag inte ens åkt med västtrafik om jag sparade 4000 i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in