2005-01-03, 11:43
Medlem
Stofoluss avatar
Vet inte om detta är rätt forum men jag chansar...

Hur många kilos tryck är en G-kraft? och hur ökar de sedan? ökar de med lika mycke efter varje ny G-Kraft?
Citera
2005-01-03, 13:27
Medlem
Förstår inte riktigt frågan faktiskt. g är en accelerationskonstant som ungefär motsvarar den acceleration man upplever på jorden genom gravitationen, dvs ca 9,82 m/s2. Jag antar att du är intresserad av vad man känner om man exempelvis drar sju g med ett stridsflygplan, och svaret är i så fall en sju gånger kraftigare acceleration neråt vilket innebär att allting upplevs sju gånger tyngre. Flygplanets vingar utsätts för sju gånger så hög belastning som vid normal flygning. Vid mindre än ett g blir effekten självklart den motsatta - vid 0,5 g upplever du bara halva gravitationen, 0g är ett viktlöst tillstånd där allt svävar fritt och vid negativa g, t.ex. vid inverterad flygning, lyfts du upp ur stolen.
Citera
2005-01-03, 14:26
Medlem
oranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stofolus
Vet inte om detta är rätt forum men jag chansar...

Hur många kilos tryck är en G-kraft? och hur ökar de sedan? ökar de med lika mycke efter varje ny G-Kraft?

Kraften som trycker dig mot din skrivbordsstol är enligt Newtons andra lag F = ma. Din kroppsmassa gånger gravitationen vid den punkt på jorden där du sitter.

Skalan är inte logaritmisk, som exempelvis Richter- och decibel-skalan.

Edit: Förtydligande - det är ingen skala över huvud taget.
Citera
2005-01-03, 15:09
Medlem
Javisst, på jorden är det ungefär lika med F = mg och om g-kraften ökar eller minskar är det bara att sätta in faktorn, ex. F = m*7g.
Citera
2005-01-03, 19:41
Medlem
Stofoluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AviLGH
Jag antar att du är intresserad av vad man känner om man exempelvis drar sju g med ett stridsflygplan

ja de va de jag menade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in