2016-12-28, 12:02
Medlem
TarzansFarsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om hon döms för grovt osant intygande så skall hon ha fängelse. Alternativet bara böter finns inte då.

Hon kommer naturligtvis att få villkorlig dom i vilket fall hon antagligen också får dagsböter.

Med tanke på att hon jobbade som inom staten som en av dom högsta arbetspositioner som går att få så är det absolut grovt det handlar om.

Vad som spelar roll nu ifall åklagaren är köpt och hans lojalitet ligger hos socialdemokraterna. Ifall så är fallet så kommer hon komma undan rättvisa, igen.
Citera
2016-12-28, 12:06
Medlem
TarzansFarsas avatar
Någon som är lite förvånad över medias brist på att rapportera om detta fall? Det var hett dom första dagarna men sen släcktes ljusen, och så har vi bara haft ett par artiklar när åklagaren hittade ännu mer bevis för grova osanna intyg men annars tyst.

Hon var partiledare för Sveriges största parti, och kunde eventuellt bli statsminister. Tycker hennes grova osanna intyg förtjänar lite mer uppmärksamhet bland dagstidningarna. Naturligtvis hade det varit bomb och krigsrubriker varannan dag ifall det hade handlat om Jimmie Åkesson istället för Mona Sahlin. Tänk på det, bara för att sätta saker lite i perspektiv.
Citera
2016-12-28, 12:31
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
Med tanke på att hon jobbade som inom staten som en av dom högsta arbetspositioner som går att få så är det absolut grovt det handlar om.

Vad som spelar roll nu ifall åklagaren är köpt och hans lojalitet ligger hos socialdemokraterna. Ifall så är fallet så kommer hon komma undan rättvisa, igen.
Sannolikt så kommer såväl åklagare som domare precis som advokaten att tillhöra nätverken Hilda eller Ruben så räkna med mildast möjliga straff.
Citera
2016-12-28, 13:22
Medlem
DN-artikeln "Prestigeprojektet som slutade i fiasko" som publicerades 26-12-2016 ger en intressant karaktäristik av Mona. Några highlights:

Citat:
"Mona Sahlin syntes allt oftare i media.

Sahlins styrka låg i hennes förmåga att väcka uppmärksamhet och sätta press på kommunerna. Samtidigt var den nationella samordnaren sällan på plats på Garnisonen.

– Hon var en soloseglare. Det var en märklig situation när hon var på kontoret. Dubbla larmknappar under skrivbordet. Personskydd som sitter utanför och fikar. Mörka solglasögon. Den grejen, säger en person med insyn i verksamheten."

Citat:
"Mona Sahlin – den frånvarande chefen. Slarvig. Stökig. En galjonsfigur som knappt klarade av att hålla ett strukturerat möte."

Citat:
"Klockan sex på morgonen den fjärde maj publicerade Expressen uppgifter om att Mona Sahlin skrivit ett falskt intyg åt sin livvakt. Livvakten hade hon själv rekryterat till kansliet. Mona Sahlin sa att det rörde sig om ett misstag, men lämnade sitt uppdrag några timmar senare och kallades så småningom till förhör misstänkt för osant intygande.

– Den kom bara ett sms från Mona att: ”Nu orkar jag inte längre, nu är de ute efter mig igen, nu slutar jag, hejdå”, ungefär, säger en tidigare medarbetare."

Citat:
"I december presenterades den bistra utvärdering av kansliets pilotprojekt stödtelefonen. I Sveriges Radio lade Hillevi Engström och kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke ansvaret på den före detta samordnaren.

– Är man chef på en myndighet så är samordnaren ytterst ansvarig. Man ska inte skylla ifrån sig på ett kansli, det är inte bussigt eller schyst, sade Hillevi Engström.

Under intervjun nämnde varken Hillevi Engström eller Alice Bah Kuhnke Mona Sahlin vid namn. Den före detta samordnaren suckar uppgivet i telefon några dagar senare.

– Ja… där har jag varit förut. Blir man pestsmittad så blir man det hela vägen.

– Alice Bah Kuhnke har sagt att kritiken ligger på den före detta samordnaren och att man från och med nu kommer att följa direktiven. Det gör lite ont måste jag säga.

Varför valde du att inte svara på kritiken i Sveriges Radio?

– Jag tyckte att radion kunde fråga någon som var kvar på kansliet och hade läst utvärderingen. Jag hade varken tillfrågats eller fått läsa den. Men det tolkades tydligen som att jag skulle skylla ifrån mig.

Är det inte en lätt väg ut då, att inte svara på frågorna?

– Jag är verkligen inte den som försöker smita från ansvar. Det har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Mona Sahlin medger att organisationen kring uppdraget stundtals varit rörig, men det ligger också i sakens natur, säger hon.

– Jag tycker att det funkade bra till stora delar, men inte alls i vissa. Men vi gjorde någonting som ingen hade gjort tidigare på det här sättet och eftersom det var ett pilotprojekt kunde misstagen rättas till under tiden. Jag vet tillräckligt många fall där anhöriga fick hjälp för att känna att det var värt att försöka."
Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/prestigeprojektet-som-slutade-i-fiasko/
Senast redigerad av huminten 2016-12-28 kl. 14:10.
Citera
2016-12-28, 13:33
Medlem
Kommer inte ifrån att Mona Sahlin känns som Sveriges Hillary Clinton om man
ser på hur deras karriärer utvecklats. Men ingen av dem lär ju behöva sitta i
fängelse även om det skrålades så från motståndarna under valrörelsen.
Citera
2016-12-28, 14:08
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Om man inte vet bättre och bara tittar på framsidan av dagens DN kan man tro att
Mona Sahlin faktiskt uttalat sig i frågan alldeles nyligen. Men det har hon så klart
inte gjort.
Jo, hon har svarat på frågor från DN (Josefin Sköld/Mikael Delin). "...när hon nästan åtta månader efter sin avgång ger sin första intervju."
Citera
2016-12-28, 19:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manajung
Symptomatiskt för de senaste 30 åren av politiker.......Smaska i sig runt köttgrytorna och vara totalt renons på att ärligt utveckla demokratin.
Ska vi säga symptomatiskt för de senaste 130 åren istället så ligger vi nog närmare sanningen
Citera
2017-01-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Formellt sett var inte nationella samordnaren en myndighet. Alltså inget regleringsbrev. Av någon anledning, förmodligen en juridiskt finlireri som jag inte förstår, är nationella samordnaren en utredning och därmed en del av regeringskansliet. Därför kommittdirektiv som är en stark form av order.

Sahlin avsade sig uppdraget 1-2 månader innan hon skulle leverera rapporten och denna utredning är död. Varför Bah-Kuncke tillsätter en ersättare är obegripligt eftersom ersättaren inte kan skriva den här önskade rapporten för de två år utredningen varade. Saker kan hända inom alla grupper och chefer eller andra medarbetare kan insjukna och avlida, vilket övriga medarbetare då får hantera inom ramen för sin kompetens.

Om jag inte har fel för mig så kommer den ursprungliga informationen om Sahlins fungerande på arbetsplatsen, från just den egna arbetsgruppen på regeringskansliet. Gruppens medlemmar var mycket obekväma i sina roller som kanslipersonal

En annan sak som säkert stack många i ögonen är den här fantastiska bilen och den fantastiska villan, där Sahlins "bäste vän" fick anställning för hennes personligen och kanske som hon sen hittade på av henne personligen. För övriga anställda fanns inga möjligheter att få garageplats för "bäste vännen" eller "livvakten" på firmans/statens bekostnad.

Den här "livvakten" som propsar på att få köpa villan för 10 mkr gör husesyn tillsammans med Sahlin och det räcker nog med en liten prins' kungliga avundsjuka för att trigga igång motarbetande av detta par eller icke-par.

Sahlin borde för länge sen fått ett enklare arbete som hon har kompetens för (fruktsortering, lagerarbete, hotellstädning etc) och där hon inte har något ansvar för t.ex. pengar eller annans egendom.

F.ö. är jag osäker på att "livvakten" är hennes "bäste vän" fortfarande. Han har verkligen sprungit på en mina i arbets- och kärlekslivet här. Jag hoppas honom en snar återhämtning och möjlighet att lägga den här historien bakom sig som ett lärorikt praktexempel på att allt är inte guld som glimmar.
Citera
2017-01-16, 10:12
Medlem
drfreudsteins avatar
Mona är en mycket värdig vinnare till årets Johnny Bode-pris!
http://johnnybode.com/johnny-bode-priset-2017-till-mona-sahlin/
Citera
2017-01-16, 11:02
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Mona är en mycket värdig vinnare till årets Johnny Bode-pris!
http://johnnybode.com/johnny-bode-priset-2017-till-mona-sahlin/

Jag hoppas att Hernando också får del av priset i form av en rejäl avrunkning med de vita handskarna på!
Citera
2017-01-16, 11:27
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag hoppas att Hernando också får del av priset i form av en rejäl avrunkning med de vita handskarna på!

Självklart ska han få sitt även om han bara är ett kapitel i sagan om henne men något säger mig att han redan fått ett par handjobb som den "bäste vän" han är/var.
Citera
2017-01-17, 00:34
Medlem
Och nu har hon fått Johnny Bode priset. Grattis Måna !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in