Citat:
Ursprungligen postat av
ApolloGreken
Formellt sett var inte nationella samordnaren en myndighet. Alltså inget regleringsbrev. Av någon anledning, förmodligen en juridiskt finlireri som jag inte förstår, är nationella samordnaren en utredning och därmed en del av regeringskansliet. Därför kommittdirektiv som är en stark form av order.
Sahlin avsade sig uppdraget 1-2 månader innan hon skulle leverera rapporten och denna utredning är död. Varför Bah-Kuncke tillsätter en ersättare är obegripligt eftersom ersättaren inte kan skriva den här önskade rapporten för de två år utredningen varade. Saker kan hända inom alla grupper och chefer eller andra medarbetare kan insjukna och avlida, vilket övriga medarbetare då får hantera inom ramen för sin kompetens.
Om jag inte har fel för mig så kommer den ursprungliga informationen om Sahlins fungerande på arbetsplatsen, från just den egna arbetsgruppen på regeringskansliet. Gruppens medlemmar var mycket obekväma i sina roller som kanslipersonal
En annan sak som säkert stack många i ögonen är den här fantastiska bilen och den fantastiska villan, där Sahlins "bäste vän" fick anställning för hennes personligen och kanske som hon sen hittade på av henne personligen. För övriga anställda fanns inga möjligheter att få garageplats för "bäste vännen" eller "livvakten" på firmans/statens bekostnad.
Den här "livvakten" som propsar på att få köpa villan för 10 mkr gör husesyn tillsammans med Sahlin och det räcker nog med en liten prins' kungliga avundsjuka för att trigga igång motarbetande av detta par eller icke-par.
Sahlin borde för länge sen fått ett enklare arbete som hon har kompetens för (fruktsortering, lagerarbete, hotellstädning etc) och där hon inte har något ansvar för t.ex. pengar eller annans egendom.
F.ö. är jag osäker på att "livvakten" är hennes "bäste vän" fortfarande. Han har verkligen sprungit på en mina i arbets- och kärlekslivet här. Jag hoppas honom en snar återhämtning och möjlighet att lägga den här historien bakom sig som ett lärorikt praktexempel på att allt är inte guld som glimmar.