Flashback bygger pepparkakshus!
2011-11-20, 13:34
Medlem
Får börja med att be om ursäkt för att jag inte vet i vilken forumdel den här frågan ska ligga...

Uppgraderade min HTPC igår med ny processor, moderkort, grafikkort och RAM minnen.
Har numera en Core i5 på 3,1 GHz, 8 Gig DDR3 minnen, Asus 5570 grafikkort och ett hyffsat Asus moderkort.

Installerade Windows 7 Pro på datorn och resultatet blev en mycket segare dator än min gamla! Den tar lång tid på sig att starta, väl på skrivbordet så tar den 3-4 programmen jag har på autostart säkert 2min att starta upp. Klickar jag på kontrollpanelen tar det 5-6 sekunder innan något händer. Lägg till det faktum att varje gång jag tar tillbaka datorn från vänteläge så låser den sig och jag sitter i en position som jag inte är helt nöjd med.

Frågan är bara om det är ett HW problem (men vad? Så många olika saker är det inte som kan krångla?) eller om det är Windows som strular. Ska jag pröva mig på att ominstallera allt (hjälper det någonsin) eller ska jag börja någon annanstans?

Moderkortet har SATA som klarar av 6Gig och där har jag mina HD inkopplade trots att dom inte klarar av de hastigheterna kan det vara ett problem?

Lite hjälp och input hade varit väldigt uppskattat!
Citera
2011-11-20, 13:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och jag förmodar att du har uppdaterat Windows med hjälp av Windows Update, drivrutiner till hårdvaran, patchar till hårdvaran?
Citera
2011-11-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och jag förmodar att du har uppdaterat Windows med hjälp av Windows Update, drivrutiner till hårdvaran, patchar till hårdvaran?

Ja, Allt utom BIOSen har de nyaste drivrutinerna.
Citera
2011-11-20, 14:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marry
Har numera en Core i5 på 3,1 GHz, 8 Gig DDR3 minnen, Asus 5570 grafikkort och ett hyffsat Asus moderkort. Installerade Windows 7 Pro på datorn och resultatet blev en mycket segare dator än min gamla!

Har du Windows 7 Pro x64?

Citat:
mina HD inkopplade trots att dom inte klarar av de hastigheterna kan det vara ett problem?

Vad är detta för HDD?
Citera
2011-11-20, 14:54
Medlem
Citat:
Har du Windows 7 Pro x64?

Ja

Citat:
Vad är detta för HDD?

1st WD Green på 500gig som Windows ligger på.
2st WD Blue Caviar på 1tb för annat.
Citera
2011-11-20, 15:27
Medlem
Testa att ominstallera W7 och lägg OSet på den andra HDDn.
Citera
2011-11-20, 22:14
Medlem
Peppar, peppar, ta i trä men jag tror att problemet är löst.

Jag kopplade samtliga diskar till de "vanliga" SATA kontakterna på moderkortet och nu kvicknade datorn till. Problemet med låsningar efter villovägen försvann också.

Tack för hjälpen och så håller vi tummarna att problemet är löst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in