Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-19, 14:04
Medlem
Hej!

Jag älskar apples egen app "Ordlista" och att den är så lättillgänglig i OSX Lion. Vilket program jag än är i så kan jag dubbel-tapa med tre fingrar på ett ord och plötsligt dyker en förklaring av ordet upp ovanför. Men ordlistan som finns är endast på engelska och det hade ju varit himla smidigt om man kunde ha en engelsk-svensk, svensk-engelsk och svenska synonymer på samma gång!

Nu är det så att jag laddade ner Folkets lexikon härifrån: http://folkets-lexikon.csc.kth.se/folkets/om.html och jag fick hem en XML-fil. Frågan är bara, vad gör jag med denna fil nu?

Jag har kikat lite på ~/Bibliotek/Dictionaries och där ligger ordlistorna i .dictionary-filer. Så hur gör jag för att få den här XML-filen till en .dictionary-fil?

Tack på förhand!
Citera
2011-11-19, 17:15
Medlem
Nanings avatar
Du verkar ha fått svar på din fråga här. Men det kanske kommer någon annan som har samma fråga. I så fall är det bara att läsa Apples egna guide.
Citera
2011-11-19, 18:23
Medlem
soers avatar
Inget svar på din fråga egentligen, men du vet väl att du kan välja svenska Wikipedia som referensverk istället?
Citera
2011-11-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Inget svar på din fråga egentligen, men du vet väl att du kan välja svenska Wikipedia som referensverk istället?
Absolut, men jag tänkte mig mer ett Svensk/Engelskt lexikon, samt en synonymordbok. Det hade varit så sjukt smidigt!

Jag försökte använda apples egna ordliste-verktyg och det var faktiskt ganska enkelt ändå, men det verkar som om XML-formatet i XML-filen är felaktigt eller något. Hmm..
Citera
2011-11-20, 14:12
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avslagen
Absolut, men jag tänkte mig mer ett Svensk/Engelskt lexikon, samt en synonymordbok. Det hade varit så sjukt smidigt!

Jag försökte använda apples egna ordliste-verktyg och det var faktiskt ganska enkelt ändå, men det verkar som om XML-formatet i XML-filen är felaktigt eller något. Hmm..

Du kan kolla om det är felaktigt med en validator: http://www.validome.org/xml/validate/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in