2011-11-19, 08:03
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros

På den nivån är det. Så ni som skriver under eget namn om kontroversiella frågor bör tydligen ta er i akt i dagens Sverige. Man får inte säga vissa saker. Texterna får inte vara för avancerade. Du ska: 1) yttra godkända åsikter 2) skriva rapportprosa. Inget annat går för sig.

Idag kan du få sparken från ett riktigt jobb om du skriver något på t.ex. Facebook som arbetsgivaren inte gillar.

http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2...7495/index.xml

För övrigt var väl inte blogginlägget speciellt "avancerat" - fast det beror väl på hur lågt man vill lägga ribban.

Tycker dock att det var lite fånigt att avsluta praktiktjänsten på grund av ett raljerande blogginlägg. Men som praktikant sitter man rätt löst.
Citera
2011-11-19, 08:16
Medlem
GotiskaKlubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobe
Fick sparken är lite överdrivet, eftersom han inte hade någon anställning. Han hade en praktikplats.

Språklig korrekthet fick ge efter för tillänglighet. Eftersom både VG och Svt använde begreppet "sparken" hängde jag på då detta gynnar sökbarhet på Google.

Om du t ex slår på "sparken mittuniversitetet" så hittar du relevanta artiklar, bloggar och chattrådar om Lennart Svensson.
Senast redigerad av GotiskaKlubben 2011-11-19 kl. 08:22.
Citera
2011-11-19, 08:35
Medlem
lampross avatar
Så är det nog Lepus. Regimen är inte van att dess radikalare kritiker bloggar öppet och under eget namn.

Både på Rent Principiellt och Svenssongalaxen har jag från dag 1 bloggat som mig själv. Det lustiga är nu hur MSM ändå mörkar och anonymiserar, som i Mittnyttklippet. Verldens Gang skrev också något om att jag "nu" gått ut öppet. Det stämmer inte; jag har aldrig hållit mitt ljus under en skäppa kan jag försäkra.

För övrigt är det en sak jag funderar över i denna affär, eller över den tid vi lever i och som jag speglat i mina inlägg. Breivik ansåg att det var krig. När Nato bombade Serbien 1999 för att det landet inte fick förvisa sina muslimer, då ansåg ABB att det var en krigsförklaring. Och inför, som han såg det, omöjligheten att hejda massinvandring och islamisering av Norge så korsade han linjen och tog till våld. Han blev terrorist. Han ansåg mord vara OK - HAN ansåg det. Jag måste inskärpa detta så att inte MSM läser detta och vantolkar. De har ju så svårt med läsförståelsen.

Det var Breiviks krig. Men vi andra då, har inte vi utsatts för krigsliknande sentiment och tillstånd? - Själv tänker jag på situationen 1979, Sovjet invaderar Afghanistan, som jag minns som igår. Detta rapporterades i media men kultursidorna var tysta, inte ett ljud av kritik mot Sovjet på DN, Exp eller AB. SvD kom med lite symbolisk kritik. Så Sovjets krig i Affe, dess våldförande på detta land 1979-89, det var normalt tydligen. Inget att protestera emot, nothing to see here! Och i skolorna propagerades under denna tid för fred, ner med kärnvapen, ner med USA. Sedan skulle man göra lumpen och då var det annat ljud, så skulle man plötsligt tränas att möta Spetznaz! Det var dåtidens sentiment, lite confusing men man vande sig. I lumpen var det i alla fall klara papper.

Det kalla kriget rasade. Visst påverkades man. Att detta krig sedan tog slut 1989-90 hade föga effekt. Nog förstår jag begrepp som "fred" och "krig", jag förstår skillnaden mellan att bo i en krigszon och att bo in en fungerande infrastruktur, men min poäng är att vår tid är "krigsaktig". Det pågår "ett slags krig". Det pågår en kulturkamp: en strid om verklighetsbilder. MSM anser att kreolisering är det bästa sedan skivat bröd, att svenskar ska motarbetas, att svensk kultur är dålig. Protesterar man mot detta är man en rasist och en paria, ej möjlig att ha i möblerade rum. Och lägger man på det 9/11, terroristhot, verkliga eller inbillade, och lögnaktiga krig i Libyen och nu snart mot Iran, då får man en tidsanda som är krigsaktig.

Då måste man få säga det. Men jag gissar att det inte är tillåtet, lika lite tillåtet som att analysera Breivik på en nivå över dagistexten. Nämner man att "samtiden är krigsaktig, det råder lågintensivt krig inom opinion och kultur", då får man väl höra att man är krigshetsare och bor i en bunker. Så det ska bli intressant att se hur långt man kan gå i denna vokabulär. Jag har granskande ögon på mig numera, Expo och MSM och allehanda negativa operatörer. Men svensk yttrandefrihet är stark, TF rår ni inte på så lätt. Så den följande metapolitiska diskursen blir intressant. Vad får man säga, vilka termer är tillåtna för att beskriva sentimentet 2011?

Det tänker jag ta reda på med mitt bloggande. Förresten har jag även kommenterat de heta krig som rasar nu i världen, bland annat Libyenkriget med alla dess lögner, så jag avslutar med denna länk:

http://lennart-svensson.blogspot.com...yenkriget.html
Citera
2011-11-19, 09:04
Medlem
Du har stoff till ett förtalsmål mot VG, EXPO, TT och SVT här Svensson! Att hävda att du du "hyllat" eller "stödjer" Breivik eller är "breivikanhängare" har inget som helst stöd i dina bloggtexter. Bevisen är uppenbara för alla läskunniga. Skulle vara ett intressant test av vårat rättssystem : Svensson vs EXPO/Bonniers/SVT/Schibsted. Finns någon juridiskt kunning här som har synpunkter på detta? Skulle Svensson kunna vinna om han stämde EXPO för förtal? Eller är tanken med att anonymisera Svensson i mediapropagandan att man fritt ska kunna ljuga och fabulera om vad han skrivit?

http://expo.se/2011/fick-avbryta-sin...ivik_4520.html
Citera
2011-11-19, 09:19
Medlem
GotiskaKlubbens avatar
Svensson tassar omkring i gråzonen med en blå liten lykta. Och då tar det eld i TV-hus och Universitet runt omkring, där inga intellekt längre verkar bo kvar. Frågan är om dessa illiterata stackare på Mittuniversitetet, Mitt Nytt och Säpo ska ha tolkningsföreträde och dessutom rätten att döma Lennart Svensson som "Breivikanhängare" bara för att han litet smartare och mer begåvat än andra tar upp den mångkulturdiskussion som är totalförbjuden i svensk media. När man inte längre kunde skylla på SD upphörde alla analyser om Anders Breivik i svensk media.

I nedan artikel "Breivikanhängare sparkas" i Mitt Nytt finns följande citat från bloggen Svensongalaxen:

"Okänd av Säpo
Bloggaren och hans aktiviteter på nätet är inte kända av Säkerhetspolisen. Både han och hans åsikter har varit helt okända och man har inte heller blivit varskodda av Mittuniversitetet.
- Men materialet verkar intressant och det är särskilt kopplingen till Breivik som får mig att reagera säger Dick Lindberg vid Säkerhetspolisen i Umeå.
I mannens blogg finns det formuleringar som "Breivik var för otålig". Han har lånat formuleringar som "Utöya - en andra klassens Auschwitz.""

"Strider mot värdegrunder
De formella grunderna var att han bloggade på arbetstid, men enligt Tomas Berglund är det också en fråga om värdegrunder.
- Innehållet i bloggarna strider på punkt efter punkt mot allt vad universitetet står för, säger han.
Det är ett mycket omfattande material som finns publicerat i praktikantens bloggar på nätet. Det finns dels en svenskspråkig, dels en engelskspråkig blogg. På nätet har han också publicerat flera böcker. Det rör sig om fiction, men med det gemensamma att ett nytt samhälle byggs upp ur ett gammalt, raserat.
Så här skriver han i bloggen:
"Kriget har i så fall börjat. Breivik såg sig som soldat i det kriget. Men otåligheten då? Ja, själv anser jag att PK-regimen kommer att falla inom de närmsta åren." "

http://svt.se/2.55868/1.2606105/rasi...e_pa_arbetstid
Senast redigerad av GotiskaKlubben 2011-11-19 kl. 09:30.
Citera
2011-11-19, 09:57
Medlem
Golonkas avatar
Hela den här osmakliga processen visar med all önskvärd tydlighet, att det är illa ställt med samhällsdebatten och intellektualismen i dagens Sverige. Stå på dig, Svensson!

Personligen är jag helt övertygad om att samhället kommer att bära fram fler "Breivikare" i närtid.
Citera
2011-11-19, 10:45
Medlem
lampross avatar
Tack för det stöd som visas. Det är gott att veta.

Sedan detta med att driva en juridisk process mot media. Det antas gagna mig, att jag då kanske skulle kunna triumfera som förorättad part som får "upprättelse". Med det är dödfött att försöka vinna tryckfrihetsmål som förorättad part. Man måste vara 100% säker på seger om man ger sig in i en sådan strid. Och där tror jag motståndaren kan svära sig fri genom saker som "han har fått ge sin syn på saken", "rubriken spetsar till frågan, speglar inte innehållet 100%" osv.

Tryckfrihetsmål är näst intill omöjliga att vinna i Sverige. Se på Göran Kropp som stämde Guillou som kritiserat Kropp för att plåga isbjörnar under sin polartripp. Så jag låter det juridiska vara så länge. Jag är heller inte så road av juridik. Jag har redan fört upp frågan på ett vidare plan och fått den att handla om vad som är tillåtet att säga i Sverige, stil- och innehållsmässigt.

- - -

Gotiska Klubben ovan citerade Mittnytt som vantolkat mig i detta med "Utöya/Auschwitz". Vad jag menade var detta hur Norge och Arbeiderpartiet får svårt att hantera Utöya. Visst förstår man att de vill "ta tillbaks Utöya". Men hur? Att bara ha sommarläger där 2012 går inte. Jag skriver:
Citat:
... återställer man Utöya som ett politiskt sommarläger kommer det ändå att bli spöklikt, ingen kommer att trivas där. Och gör man stället till ett monument, som den norske författaren Roy Jacobsen föreslagit, som ett sämre sortens Auschwitz, kommer det ändå att mytologisera dådet i sig och Breivik som gärningsman.
http://lennart-svensson.blogspot.com...or-otalig.html

Min poäng är här att Utöya inte skulle funka som monument, inte bara med byggnader etc lämnade som de är, frusna i tiden. Det saknar Auschwitz' monumentalitet; det skulle bara säga "nederlag" och således gynna Breivik. Jag råder alltså Arbeiderpartiet att tänka över Utöya-som-monument. Man skulle ju kunna tänka sig att man för de 30 miljoner som samlats in i Utöya-foden helt skulpterade om ön till en park med ett minnestempel i fokus. Då skulle offren hedras, inte gärningsmannen.

- - -

Jag tror MSM:s taktik mot mig slår fel. De utmålar mig som ett hot mot Allt Det Fina, men mitt namn nämns inte (TT nämner mig inte, bara "praktikant" etc). Men jag lever inte under jorden. Jag intervjuas i TV men mitt ansikte mörkas? Vad tjänar de på det?

De försöker avhumanisera mig genom dylika mörkanden. Men om jag är ett sådant hot måste de ju precisera sig, de måste säga rent ut vem det är som hotar Polite Society's fortsatta existens. Så tids nog får de nog lära sig mitt namn och då ska fler få höra på min version av saken. Då går det inte att tysta mig längre, då når det hela en annan nivå gissar jag. Och detta är en smartare väg att gå än att ta det via domstolar som är bortkastad möda för ett fall som detta, som handlar om oändligt mer än lite smutskastning och vantolkning av mina texter. Det handlar om Sverige och yttrandefrihet.
Citera
2011-11-19, 12:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
För att göra en lång historia kort så förs denna kamp nu på det plan jag vill. Den handlar om yttrandefrihet, vad det är tillåtet att säga i bloggsammanhang.
Tack för att du kom och aktivt deltar i denna debatt.

Frågan om vad som är tillåtet att skriva i bloggsammanhang är intressant. Enligt min mening finns det två sidor av myntet. Du är förvisso fri att skriva vad du vill så länge du inte bryter mot lagen, men det kan få konsekvenser. Och när människor uppmanas att vara försiktiga med vad de skriver på bloggar och Facebook så kan det verka hämmande på yttrandefriheten. Alltså, vi har i lagens mening en stark yttrandefrihet, men vi är ganska dåligt skyddade från bestraffning i andra sammanhang, framförallt inom det arbetsrättsliga området, som också är det mest intressanta att diskutera då arbete och försörjning är ganska avgörande för de allra flesta människor i arbetsför ålder.

Inom arbetsrättens område är man i stort sett bara skyddad om man har en tillsvidareanställning (fast anställning). Som praktikant eller provanställd kan man teoretiskt skickas hem av vilken anledning som helst som inte faller inom diskrimineringslagstiftningen. Råka ställa sig på chefens parkeringsplats kan ge en hemgång med omedelbar verkan. Även på bemanningsfirmor är inte skyddet så starkt som man kan tro. Det fick en person som genom ett bemanningsföretag arbetade på Volvo Powertrain i Skövde erfara förra året då han blev hemskickad för att på Facebook kallat arbetsplatsen för "dårhus".

I ditt fall Lennart så hade Mittuniversitetet haft betydligt svårare att ge dig sparken om du varit fast anställd. Det är svårt att se något i dina texter (av dem jag läst på din blogg) som skulle kunna ge universitetet rätt att säga upp dig på saklig grund. Sedan kan man förvisso bli utköpt, vilket kan ge nog så mycket besvär i framtiden när man söker nytt jobb.

Men även för fast anställda gäller det ändå att tänka sig för så att man inte blir till besvär för sin arbetsgivare på grund av sina åsikter. Allt beror förstås på vilken position man har och i hur stor utsträckning arbetsgivaren påverkas negativt av detta. Antag att kungens riksmarskalk helt plötsligt skulle gå med i Republikanska föreningen. Det skulle nog inte passa sig. Däremot kanske det spelar mindre roll om man är fastighetsskötare på något av Hovstatens slott. Kan en öppet främlingsfientlig person arbeta som handläggare på Migrationsverket? Skulle en öppet främlingsfientlig person kunna arbeta som lärare på något av våra universitet med att undervisa studenter med invandrarbakgrund och sätta betyg på dem?

Kontentan blir att vi förvisso har en stark rätt att yttra oss om vad vi vill öppet, men det kan vara lämpligt att istället göra det anonymt eller så har man sett till att ordna sin försörjning på annat håll. Mittuniversitetet drev detta enligt min mening lite långt, men när massmedia förväntas knacka på dörren så var det här ett enkelt sätt att lösa problemet på.
Citera
2011-11-19, 14:07
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Det var Breiviks krig. Men vi andra då, har inte vi utsatts för krigsliknande sentiment och tillstånd?
[...]
MSM anser att kreolisering är det bästa sedan skivat bröd, att svenskar ska motarbetas, att svensk kultur är dålig. Protesterar man mot detta är man en rasist och en paria, ej möjlig att ha i möblerade rum. Och lägger man på det 9/11, terroristhot, verkliga eller inbillade, och lögnaktiga krig i Libyen och nu snart mot Iran, då får man en tidsanda som är krigsaktig.

Då måste man få säga det. Men jag gissar att det inte är tillåtet, lika lite tillåtet som att analysera Breivik på en nivå över dagistexten. Nämner man att "samtiden är krigsaktig, det råder lågintensivt krig inom opinion och kultur", då får man väl höra att man är krigshetsare och bor i en bunker. Så det ska bli intressant att se hur långt man kan gå i denna vokabulär.

Här bäddar du som du säkert ser själv för missförstånd. Om man befinner sig i gränslandet så kan man bli ett av offren i skyttegravarna.

Javisst finns det krig i världen. Men det gör inte oss civila privatpersoner i Norge eller Sverige till kommendörer i ett eget hittepåkrig. Det fattade inte Breivik. Det måste du göra väldigt tydligt att du förstår.

Det hindrar inte att du har bra abstrakta metaforer där. Mycket av vårt borgerliga civila samhälle bygger ju på tankar gamla som minst Hegel: 'samarbetet' är en organiserad kamp inom vissa spelregler, 'samhället' byggs upp genom motsägelser, motsatser, motsättningar. Sådana saker, liksom det du skriver om krigstillstånd, kan man diskutera, men om man gör det med vad som lätt tolkas som en rationalisering av Breiviks tankegångar får man vara beredd på mer än resonabla mothugg i kommentarfältet.
Citera
2011-11-19, 14:19
Medlem
GotiskaKlubbens avatar
Citat:
Jag tror MSM:s taktik mot mig slår fel. De utmålar mig som ett hot mot Allt Det Fina, men mitt namn nämns inte (TT nämner mig inte, bara "praktikant" etc). Men jag lever inte under jorden. Jag intervjuas i TV men mitt ansikte mörkas? Vad tjänar de på det?

De försöker avhumanisera mig genom dylika mörkanden. Men om jag är ett sådant hot måste de ju precisera sig, de måste säga rent ut vem det är som hotar Polite Society's fortsatta existens. Så tids nog får de nog lära sig mitt namn och då ska fler få höra på min version av saken. Då går det inte att tysta mig längre, då når det hela en annan nivå gissar jag. Och detta är en smartare väg att gå än att ta det via domstolar som är bortkastad möda för ett fall som detta, som handlar om oändligt mer än lite smutskastning och vantolkning av mina texter. Det handlar om Sverige och yttrandefrihet.

Gotiska Klubben har bilden av "brunpixlingen" på Lennart Svenssons ansikte i Svt Mitt Nytts reportage
http://gotiskaklubben.wordpress.com/...nart-svensson/

Vi har också mejlat reportrarna Tomas Tiberg, Erik Nordström, samt ansvarig utgivare på SvT MittNytt Anna Olsson Werkström och bett dem förklara varför de tagit bort ansikte och namn på någon som inte bett om det.

http://svt.se/2.126123/mittnytt

* * * * *

Men SvT går steget längre, de fortsätter häxjakten mot Svensson genom att låta Expo-fanatikern Alexander Bengtsson yttra sig om Lennart Svensson. Syftet är glasklart: Att misskreditera Svensson på alla möjliga sätt utan att låta honom själv komma till tals:

"Alexander Bengtsson på tidskriften Expo, som kartlägger rasistiska och högerextrema organisationer, säger att han känner till den 46-årige Härnösandsbons blogg.
- Han finns lite i utkanten av den svenska främlingsfientliga bloggosfären, säger Alexander Bengtsson.
SVT: Är du överraskad över att han öpper stöder Breiviks värderingar?
- Det var väl egentligen bara en tidsfråga innan någon skulle göra det. Det är ju många som dessförinnan skrivit om kriget mot islam, och så vidare. Så på så sätt var det inte förvånande.
SVT: Kan bloggaren som mannen i Härnösand utgöra en fara för samhället?
- Samhället bör bevaka alla som motsäger demokratin och som förespråkar och uppmanar till våldshandlingar - oavsett om det är enskilda individer eller organisationer, säger Alexander Bengtsson.
Patric Sellén"

http://svt.se/2.55868/1.2607837/sapo...37&lpos=rubrik
Senast redigerad av GotiskaKlubben 2011-11-19 kl. 14:27.
Citera
2011-11-19, 14:26
Avstängd
Arbetar alltid anonymt när det gäller invandringskritik, en stor mörk massa utan ansikte, utan namn. Att blogga öppet medför konsekvenser tyvärr.
Senast redigerad av spaningsledaren 2011-11-19 kl. 14:31.
Citera
2011-11-19, 14:33
Medlem
lampross avatar
Tack för Expocitatet GK. Realiter har de dock inget case, de har bara lite guilt by association att komma med.

Min approach till detta är: det är fortfarande inte kul att kallas sådant som "öppet stödjer Breiviks handlingar", men jag bidar min tid. Den dag jag i MSM får förklara mig så ska jag göra det. Allt gynnar mig, även smutskastning och guilt by association.

Tills dess Höga Vederbörande nästa gång skjuter fram en mikrofon framför mig, och jag utan brunpixling får säga vad jag anser, kommer jag att driva min version på Svenssongalaxen:

http://lennart-svensson.blogspot.com...ktarsmord.html

Här har vi dagens berättelse som gör upp med Verldens Gangs angrepp på mig.

Expo åter, som säger sig ha koll på mig, att jag "finns lite i utkanten av den svenska främlingsfientliga bloggosfären", detta betyder i klartext att de läst både Galaxen och Rent Principiellt men de inte har några formella argument att komma med, bara härskartekniker som att ge mig etiketten "främlingsfientlig". Så jag säger som Iron Maiden 1980 i "Running Free":
Citat:
They aint got a thing on me
and that's the way it's gonna be!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback