2011-11-18, 00:39
Medlem
Hur ser möjligheterna ut att lyckas få ett kreditkort utan fast inkomst?
Jag har googlat runt mycket och de flesta utgivare tycks kräva att man uppger sin inkomst.

Min situation ser ut som följer:
Jag har ingen fast inkomst utan lever på avkastningen på diverse placeringar jag har, dessa är relativt omfattande. Kan det tänkas att min bank tar hänsyn till detta om jag ansöker om ett kreditkort hos dem? Placeringarna är tillräckligt stora att det är fånigt att tänka sig att jag inte skulle vara god för en kredit på 15-20 000 i månaden.

Tack på förhand.
Citera
2011-11-18, 00:41
Avslutad
Njaa... Är du garanterad pengar varje månad?
Citera
2011-11-18, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Njaa... Är du garanterad pengar varje månad?

Om inte banken går i konkurs, och statliga insättningsgarantin omfattar ju i alla fall en halv mille.
Citera
2011-11-18, 01:13
Medlem
Det är nog inga problem prata med banken. Är ju ingen stor risk för dem att bevilja kredit på t.ex 20.000 om du har betydande summor inlånade till banken/aktier/fonder.

Annars brukar man ju kunna belåna aktiedepån till typ 60% till ännu billigare ränta än kreditkorten. Varför inte inteckna aktier för 50.000 plocka ut 25-30 och sätta på ett konto och knyta visakort till det?
Senast redigerad av LDRLDR 2011-11-18 kl. 01:19.
Citera
2011-11-18, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är nog inga problem prata med banken. Är ju ingen stor risk för dem att bevilja kredit på t.ex 20.000 om du har betydande summor inlånade till banken/aktier/fonder.

Annars brukar man ju kunna belåna aktiedepån till typ 60% till ännu billigare ränta än kreditkorten. Varför inte inteckna aktier för 50.000 plocka ut 25-30 och sätta på ett konto och knyta visakort till det?

Saken är den att jag redan har vanliga bankkort, det är just ett kreditkort jag är ute efter.
Citera
2011-11-18, 05:52
Medlem
Är det krediten du är ute efter eller? designen på korten de höga räntorna ? Det går väl att koppla kredit till kontot o köra på med samma kort som förut annars.
Citera
2011-11-18, 06:46
Medlem
Prova ok q8 visa kort.. det var lätt och få från dom men kanske inte i den krediten du vill men värt ett försök.
Citera
2011-11-18, 08:51
Medlem
Conceptions avatar
Vad står det i din senaste deklaration då om inkomst av kapital?

Det är väl den siffran som banken är mest intresserad av. Din taxerade inkomst för senaste året.

Har du verkligen så hög inkomst som du uppger så ska det stå där. Visa detta för banken och ta en diskussion utifrån det. Det hjälper säkert också om du har en del av ditt sparande på banken/institutet du vill ska ge dig krediten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in