2011-11-17, 20:47
Medlem
ojtbss avatar
Finns det någon service där man kan boka tid hos vårdcentralen / sjukhus för att examineras och få veta om hjärtat ör ovanligt (farligt) stort? Har googlat lite men inte lyckats hitta något vettigt.

Har tränat styrketräning sen tonåren och har bulkat / deffat år in och år ut, gått up 40kg på ett halvår flera gånger och använt AAS (Anabola Androgena Steroider), så risken att mitt hjärta har växt ganska rejält vilket kraftigt ökar risken för hjärtrelaterade problem.

Om det går att göra, så kommer jag förståss vara ärlig och berätta om allt jag gjort. Och de har väl inte rätt att kontakta mina anhöriga angående besöket?

MVH
O
Citera
2011-11-17, 20:58
Bannlyst
Ultraljud? har också fått göra det, e kompis till mig fick förstorat hjärta efter att ha tryckt i sig en del steroider. 22 år gammal hade smärtor i bröstet klagade han mycket på en kolapsad han på gymmet.

Oxhjärta och ingen mer träning för honom
Citera
2011-11-17, 21:04
Medlem
Visst går det. Det är väl bara att ringa till VC eller en klinik. Har också kollat på hjärtat och det är samma procedur som när gravida ska undersöka sina foster (dvs en ultraljudsmaskin). Fast det var på en privatklinik utomlands, och jag misstänker att de bara ville mjölka mig på pengar . Läkaren kan få en ganska bra bild genom att bara lyssna på hjärtat. När man har hjärtförstoring så blir det ett tydligt "blåsljud" som de märker.
Citera
2011-11-17, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
Visst går det. Det är väl bara att ringa till VC eller en klinik. Har också kollat på hjärtat och det är samma procedur som när gravida ska undersöka sina foster (dvs en ultraljudsmaskin). Fast det var på en privatklinik utomlands, och jag misstänker att de bara ville mjölka mig på pengar . Läkaren kan få en ganska bra bild genom att bara lyssna på hjärtat. När man har hjärtförstoring så blir det ett tydligt "blåsljud" som de märker.

Hjärtförstoring har inget med blåsljud att göra.
Citera
2011-11-17, 21:11
Medlem
ojtbss avatar
Ja, jag är fortfarande "ganska" ung, men det har kommit till stadiet då jag blir andfådd av att gå upp för en trappa, och känner att jag andas väldigt mycket när jag sitter framför datorn osv... Kan man bara ringa och boka tid eller kommer man få pröjsa? Är inte så insatt i hur det fungerar...

Finns det någon åtgärd, eller är hjärtat förstört förevigt?
Citera
2011-11-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Hjärtförstoring har inget med blåsljud att göra.

Jo, blåsljud kan ju visserligen bero på många olika saker, men har man hjärtförstoring så förekommer det ofta blåsljud.
Citera
2011-11-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojtbs
Ja, jag är fortfarande "ganska" ung, men det har kommit till stadiet då jag blir andfådd av att gå upp för en trappa, och känner att jag andas väldigt mycket när jag sitter framför datorn osv... Kan man bara ringa och boka tid eller kommer man få pröjsa? Är inte så insatt i hur det fungerar...

Finns det någon åtgärd, eller är hjärtat förstört förevigt?

Det är väl bara att ringa imorgon och boka en tid. Det lär knappast kosta dig några större summor. Du får betala patientavgift, men det är ju inte många kr. Oroa dig inte förrän du har besökt läkare, oro löser ingenting.
Citera
2011-11-17, 22:14
Medlem
ojtbss avatar
Tack för utförliga svar.
Ska försöka boka en tid och få ordning på det här.
Återkommer óm några veckor / någon månad om hur det har gått!

MVH
O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in