2011-11-17, 11:59
Medlem
Glomgolds avatar
Vi diskuterar ofta infektioner i dopingforumet. Jag tänkte få lite hjälp med att reda ut begreppen.

Jag tolkar det som att en infektion normalt följs av en inflammation, men att en inflammation inte alls behöver bero på en infektion, utan kan bero på annan skada/irritation.

Lite bakgrund. Vi injicerar alltså oljebaserade hormonlösningar i musklerna på regelbunden basis. Allt från någon gång i veckan till varannan dag eller i vissa fall dagligen. Hormonen syntetiseras normalt i lab i Asien och de smugglas sedan till Europa där de löses i olja, i många fall säkert under tvivelaktiga förutsättningar. Man tillsätter också alkohol till lösningen för att försöka säkerställa sterilitet.

Problemet är att dessa oljor efter injektion ofta orsakar smärta i muskeln. Ibland sväller det och ibland blir det även rött och ömt. Feber förekommer och i enstaka fall händer det att varbildning sker i muskeln (abscess), och man får åka på sjukhuset och tömma muskeln. I många fall handlar det bara om smärta och svullnad som går över av sig självt. Ofta får man smärta initialt och det går över efter några stick, det verkar som att kroppen vänjer sig.
Merparten sticker emellertid oljorna utan några större problem. Vissa individer har större problem än andra. Ibland kan två personer sticka samma olja och den ena får ont men inte den andra.

Det vi vill skilja på är när inflammationen inte beror på irritation från oljan/alkoholen utan när det är en infektion som orsakas av bakteriellt kontaminerad olja.

Frågeställning är alltså, hur skiljer man en inflammation från en infektion?

Svar som inte direkt behandlar frågeställningen ovan, utan t.ex. kritiserar bruket av AAS är off-topic och kommer rapporteras som sådana.
Citera
2011-11-17, 12:45
Medlem
DRPOEs avatar
Jag tror inte riktigt du förstår vad du frågar.
Inflammation är en reaktion på infektion, men kan också vara en reaktion på irriterande ämne. Autoimmun störning, vävnadsskada etc etc.

Enda sättet att säkert veta om inflammationen beror på infektion, eller annan vävnadsskada/irritation är att ta prover och odla-

I kort inflammation är symptom. Detta symptom kan bero på infektion, men kan också ha andra orsaker.
Citera
2011-11-17, 13:13
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Jag tror inte riktigt du förstår vad du frågar.
Inflammation är en reaktion på infektion, men kan också vara en reaktion på irriterande ämne. Autoimmun störning, vävnadsskada etc etc.
Förvisso fullt möjligt, men såhär skrev jag ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
Jag tolkar det som att en infektion normalt följs av en inflammation, men att en inflammation inte alls behöver bero på en infektion, utan kan bero på annan skada/irritation.
Jag tycker det stämmer bra med din förklaring.

Citat:
Enda sättet att säkert veta om inflammationen beror på infektion, eller annan vävnadsskada/irritation är att ta prover och odla-
Jag var lite rädd för det. Kan man göra något uttalande lite mer specifikt kring vår frågeställning tror du? Exempelvis att en varabscess inte går över av sig själv medan en mindre inflammation till följd av enklare irritation normalt blir bättre inom ett par dagar. Om det istället blir värre kan man anta infektion?

När är det dags att uppsöka sjukvård om vi tänker oss situationen jag beskriver i trådstarten?
Citera
2011-11-17, 13:38
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
Förvisso fullt möjligt, men såhär skrev jag ovan.

Jag tycker det stämmer bra med din förklaring.

Jag var lite rädd för det. Kan man göra något uttalande lite mer specifikt kring vår frågeställning tror du? Exempelvis att en varabscess inte går över av sig själv medan en mindre inflammation till följd av enklare irritation normalt blir bättre inom ett par dagar. Om det istället blir värre kan man anta infektion?

När är det dags att uppsöka sjukvård om vi tänker oss situationen jag beskriver i trådstarten?

En abscess är kroppens försök att kapsla in en infektion och försöka se till att den inte tar sig vidare i kroppen.
Abscessen har både för och nackdelar. Fördelen är att ev. kan kroppen lyckas kapsla in infektionen. Nackdelen är att detta oftast inte räcker för att bli av med infektionen, dessutom så har AB klart sämre effekt då AB inte kan penetrera bra in i abscessen.

En lindrig infektion kan ofta behandlas på plats av kroppen, då torde enda symptomen bli som vid lindrig inflammation. Dvs lite rodnad, svullnad, värme, ömhet lokalt.

Om infektionen växer till sig och immunförsvar/inflammation inte lyckas klara av den, så finns det flera vägar det kan gå.....

1. lokal spridning i vävnaden. Denna blir då rodnad och öm(huden), den mest akuta formen av lokal spridning är om bakterierna tillväxer i bindväven. Detta är livshotande och man måste söka akut vård.
Symptom härvid är inte rodnad, ibland inte ens feber, dock är kardinalsymptomet på fascit en enorm, närmast helt ohanterbar smärta. i övrigt är feber eller tydligt fortskridande progress symptom som gör att man skall söka sjukvård. Fascit-symptom är ett urakut tillstånd.

2. Spridning via lymfa. Kan ge samma symptom som förkylningar. Svullna lymfkörtlar lokalt. Detta behöver också behandlas. Sök vård!

3. Spridning via blod. Kan ge lokal inflammation via kärl med utsträckning i kärlriktning. Även här måste man söka snarast. kombinerat med feber akuttillstånd. Risk finnes för skada på hjärtklaffar.

Kort kan man säga att begränsad infektion/inflammation utan påverkan eller progress kan man avvakta med.
Citera
2011-11-17, 13:57
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
En abscess är kroppens försök att kapsla in en infektion och försöka se till att den inte tar sig vidare i kroppen.
...
Tack för att du tog dig tid!
Citera
2011-11-17, 13:59
Medlem
DrPoe. Bara några väl valda ord till dig:
Bra svarat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto