"Kanske var det också därför, att ingen namnkunnig journalist fick all ära och berömmelse, som det inte blev någon debatt i branschen om att 800 anonyma Flashbackanvändare tilldelades ett journalistpris?" http://m.expressen.se/nyheter/1.2634414
Nu blev hans parodi ännu roligare. Tack! Tack som fan!
Det var så lite så.
Tycker du inte det också är åtminstone lite roligt att en kille som skriver för tabloiden Expressen driver med låg kvalité på vissa avdelningar av Flashback? Är inte det ungefär som när en journalist på Daily Mail skriver en parodi som skall peka på journalistikens sensationalism och förfall?
I mina ögon har det alltid funnits en stark affimitet mellan kvällspressen och Flashback, speciellt skvaller och krimavdelningarna, som båda parter allt som oftast gör sitt bästa för att förneka. Ja, rentav en sorts symbios, måhända?
Tycker du inte det också är åtminstone lite roligt att en kille som skriver för tabloiden Expressen driver med låg kvalité på vissa avdelningar av Flashback? Är inte det ungefär som när en journalist på Daily Mail skriver en parodi som skall peka på journalistikens sensationalism och förfall?
I mina ögon har det alltid funnits en stark affimitet mellan kvällspressen och Flashback, speciellt skvaller och krimavdelningarna, som båda parter allt som oftast gör sitt bästa för att förneka. Ja, rentav en sorts symbios, måhända?
Jag tycker det är betydligt roligare att du och andra blir upprörda över att en kvällstidning gör parodi på FB.
Nu gjorde du hans parodi ÄNNU roligare. Sånt här är obetalbart! Omedveten humor när den är som bäst.
Jag tycker det är betydligt roligare att du och andra blir upprörda över att en kvällstidning gör parodi på FB.
Nu gjorde du hans parodi ÄNNU roligare. Sånt här är obetalbart! Omedveten humor när den är som bäst.
Upprörd? Jag är inte det minsta upprörd? Du måste ha förväxlat mig med någon annan. Jag tycker parodin var ganska kul.
Däremot tror jag på allvar att J Högström på allvar tror att han står för något mer mer högstående och bättre än Flashback, vilket är oerhört roligt, med tanke på att han skriver i Expressen.
Men vi verkar alla vara roade, så slutet gott allting gott.
Jamen så trevligt. Expressen nyanserar i dag den 27 nov bilden av vårt prisbelönta gräv. Artikeln handlar framförallt om det stora journalistpriset till twittrarna men sen kommer Karl-Johan Karlsson in på Flashbackgrävarnas/Terjadefotonbloggens pris.
Notervärt är att nu kallas vi inte för "informanter" - tidningen formulerar det prisade grävet som "transparent massproducerad journalistik "crowd sourcing"
(men dom verkar fortfarande inte ha riktigt koll på den funktion som bloggen har vad gäller att presentera grävet)
........ Bara två dagar innan #prataomdet prisades på Operan i Stockholm delades ett annat pris ut, som inte alls ledde till samma debatt om huruvida pristagaren förtjänade utmärkelsen eller inte.
Det var Sveriges Radio som delade ut det nyinstiftade priset Årets Medieorm - helt inriktat på sociala medier - som varje år ska gå till "någon som arbetar föredömligt i journalistik 3.0:s anda".
Pristagaren första året blev en tråd på Flashback, där runt 800 användare tillsammans avslöjade hur den kända naturfotografen Terje Hellesø fuskat med sina bilder. Därmed fick de namnlösa internetanvändarna sitt andra journalistpris under 2011.
Mats Svegfors, vd för Sveriges Radio, menar att avslöjandet var ett klockrent exempel på hur sociala och traditionella medier samverkar - vilket han menar är en förutsättning för att den här typen av avslöjanden ska få någon betydelse.
- Utan alla medagerande i den tråden hade det inte kunnat bli ett avslöjande av den bredden, men å andra sidan var de beroende av traditionella medier för spridningen. Det är när de sociala medierna samverkar med traditionella medier som det verkligen får betydelse. Risken är annars att de här 800 personerna i Flashbacktråden vet om detta, rapporterar det på Twitter och Facebook, men sedan blir det inte mer av det, säger han.
I fallet med Flashback och Årets Medieorm fick ingen namngiven och etablerad journalist gå upp på en scen och ta emot priset framför imponerade kollegor.
I stället var en av forumets många moderatorer, Jan Böhme, på plats till - sammans med en av Flashbacks ännu flera användare, "Richard".
Kanske var det också därför, att ingen namnkunnig journalist fick all ära och berömmelse, som det inte blev någon debatt i branschen om att 800 anonyma Flashbackanvändare tilldelades ett journalistpris?
Eller så är denna form av transparent massproducerad journalistik, "crowd sourcing" om man så vill, redan etablerad?
För 2011 var året då både Expressen och Aftonbladet lade ut Håkan Juholts alla reseräkningar på sina sajter, så att besökarna kunde hjälpa redaktionerna med att granska S-ledarens dokument.
Och när Sofia Mirjamsdotter och Johanna Koljonen vann Stora Journalistpriset, då var flera SVT-journalister nominerade i samma klass för att bland annat ha tagit allmänheten till hjälp i undersökande journalistik om arbetsförmedlingen.
Journalisterna, och de är cirka 20 000 stycken i Sverige, har fått konkurrens också om de prestigefulla priserna - från sina egna läsare, tittare och lyssnare.
"Kanske var det också därför, att ingen namnkunnig journalist fick all ära och berömmelse, som det inte blev någon debatt i branschen om att 800 anonyma Flashbackanvändare tilldelades ett journalistpris?" http://m.expressen.se/nyheter/1.2634414
Lite talande är det dock att artikelförfattaren Carl-Johan Karlsson inte kan stava till crowdsourcing.
Repliken på Jesper Högströms tidigare parodiartikel är publicerad i dagens ExpressenKultur. Se även terjadefoton-bloggen.
Högström har också svarat oss.
(tyvärr skrev Expressen fel vad gäller artikelförfattarna i papperstidningen, självklart är det Hamilkar som är huvudförfattare och ska stå först vilket också framgår av vår insända repliktext. Tidningen har i vart fall korrigerat felet på webben nu, tror jag)
Repliken på Jesper Högströms tidigare parodiartikel är publicerad i dagens ExpressenKultur. Se även terjadefoton-bloggen.
Högström har också svarat oss.
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper Högström
Jag försäkrar Flash-backredaktörerna att jag redan i denna dag betraktar dem som en viktig källa till kulturell inspiration. Deras i så gripande ordalag ådagalagda omsorg om publicistiska principer och forntida litteraturhistoria måste lämna varje parodiförfattare med den vanmäktiga känslan av att inte ha så mycket att tillägga.
Vad ska man tro att Högström menar med sitt svar på repliken? Vill han säga att Hamilkar och Lodjuren skjuter över målet när de går i svaromål mot en parodi? Eller anser han att han redan har sagt sitt tydligt nog? Att han inte är intresserad av att debattera priset, tråden och Flashback annat än på ett indirekt och raljant sätt står i alla fall klart.
Det jag kan utläsa av faktarutan i originalartikeln ("Källhantering och namngivningsprinciper skiljer sig kraftigt från Sveriges Radios egna") och detta svar på repliken är att det inte går att ge ett journalistiskt pris till någonting (eller några som verkar på någonting) som inte är en journalistisk produkt och inte lyder under några pressetiska regler. Allt som sker på Flashback smutsas av forumets form. Hur avslöjanden av journalistisk karaktär som sker och kan komma att ske på Flashback och andra anonyma diskussionsforum i stället ska behandlas är något Högström inte behöver gå in på eftersom han väljer den enkla och tröttande utvägen att utmåla Hamilkar och Lodjuren som parodier på sig själva. Har man bara konstaterat att någon tar sig själv eller något h*n tror på på något slags allvar har man nämligen automatiskt vunnit och behöver inga argument. Det är ungefär samma debatteknik som använts av signaturen Kingen_king i den här tråden och i P3-programmet som Lodjuren länkade till ovan, där någon passage i Mats Svegfors prismotivering som upplevdes som högtravande spelades upp flera gånger.
Senast redigerad av Käg Malax 2011-11-30 kl. 18:57.