2011-11-16, 11:07
Medlem
us-lovers avatar
Hej,

Betalar även turister? Tänker på ex bilar från Danmark, Norge etc... De kan väl inte få påminnelseavgift eller?
Citera
2011-11-16, 11:09
Medlem
fjungen33s avatar
Tror de slipper
Citera
2011-11-16, 13:48
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av us-lover
Hej,

Betalar även turister? Tänker på ex bilar från Danmark, Norge etc... De kan väl inte få påminnelseavgift eller?

De betalar inte ett öre. Staten kan inte kräva in skatt från utländska medborgare.
Citera
2011-11-16, 14:07
Medlem
Utlandsregistrerade bilar betalar inget.

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Trangselskatt-i-stockholm/Undantag-fran-trangselskatt/
Citera
2011-11-18, 09:05
Medlem
us-lovers avatar
Hej,
Tack för era svar...
Nu är det så här att mina galna gäster har lyckats få fortköringsböter på vägen ner till Göteborg, det kan de i stort sätt skita i och betala för hur ska svensk polis skicka de påminnelse? eller???
Citera
2011-11-18, 13:03
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av us-lover
Hej,
Tack för era svar...
Nu är det så här att mina galna gäster har lyckats få fortköringsböter på vägen ner till Göteborg, det kan de i stort sätt skita i och betala för hur ska svensk polis skicka de påminnelse? eller???

Polisen har väl delvis sammarbete över gränserna inom skandinavien iaf så det beror på hur bilden vart och vilket land dom kommer ifrån
Citera
2015-02-04, 14:28
Moderator
tobess avatar
Har läget ändrats med detta på sistone?

Jag kommer att vara bosatt i Stockholm i några månader och tar med min finskregistrerade bil. Måste jag betala trängselskatt eller åker jag "gratis" när den är finskskyltad?
Citera
2015-02-04, 14:40
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Har läget ändrats med detta på sistone?

Jag kommer att vara bosatt i Stockholm i några månader och tar med min finskregistrerade bil. Måste jag betala trängselskatt eller åker jag "gratis" när den är finskskyltad?

Från 1/1 2015 så är även utländska bilar skattskyldiga: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Trangselskatt-for-utlandska-fordon-har-inforts/
Citera
2015-02-04, 15:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Från 1/1 2015 så är även utländska bilar skattskyldiga: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Trangselskatt-for-utlandska-fordon-har-inforts/

Var det jag misstänkte

Är det någon som vet hur fungerar detta i praktiken? Skickas räkningen till den adress jag är skriven på i Finland, eller kollar dom i första hand om jag finns skriven på en adress i Sverige?

Saken är den att jag kommer att vistas i Sverige i mindre än 6 månader, så i princip behöver jag ju inte meddela detta till några myndigheter, men om det visar sig att de börjar skicka en massa räkningar till Finland så vore det ju onekligen enklare om jag kunde meddela den adress jag bor på i Sverige under tiden.
Citera
2015-02-04, 16:44
Medlem
Dom kollar ägarens adressuppgifter via bilregistret i finland, så inkassobrevet landar nog på hallmattan i hesa.
Citera
2015-02-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Var det jag misstänkte

Är det någon som vet hur fungerar detta i praktiken? Skickas räkningen till den adress jag är skriven på i Finland, eller kollar dom i första hand om jag finns skriven på en adress i Sverige?

Saken är den att jag kommer att vistas i Sverige i mindre än 6 månader, så i princip behöver jag ju inte meddela detta till några myndigheter, men om det visar sig att de börjar skicka en massa räkningar till Finland så vore det ju onekligen enklare om jag kunde meddela den adress jag bor på i Sverige under tiden.

Vad du gör är att anmäla dig till E-faktura eller autogiro för trängselskatten. Om det går med en finsk bank och svenskt "företag", det låter jag vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in