2011-11-15, 20:56
Medlem
pouandreass avatar
Hej,

Jag har nydligen flyttat tillbaka till min hemstad, och behöver vistas hemma i ngr månader till den nya lägenheten är redo. Problemet är dock att jag har svåra allergier. Vi har katt,hund och kanin.

Jag har aldrig haft problemet innan när jag väl bodde här som ung. Det kliar i halsen, blir torr i halsen. Näsan rinner. Känner mig tung i huvudet och har svårt för att koncentrera mig. Även har jag svårt för att andas. (Kommer i omgångar, som "attaker")

Har testat allergi spray + tabletter. Inget hjälper..

Behöver tips på medecin helt enkelt som inte kräver långa besök på sjukan innan det skrivs ut.
Tack på förhand.
Citera
2011-11-15, 21:50
Medlem
Har du svår pälsdjurallergi och vistas i en bostad med både hund och katt. Då finns det inte ett läkemedel på marknaden som kommer fungera mot dina besvär. Enda behandlingen är att flytta eller göra sig av med husdjuren.

En ytterst liten effekt kommer allergiläkemedlena ha. Men har du redan nu prövat typ clarityn morgon och kväll utan effekt. Tja då kommer tillskott att kortison inte ha så stor nytta.
Citera
2011-11-15, 22:01
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Har du svår pälsdjurallergi och vistas i en bostad med både hund och katt. Då finns det inte ett läkemedel på marknaden som kommer fungera mot dina besvär. Enda behandlingen är att flytta eller göra sig av med husdjuren.

En ytterst liten effekt kommer allergiläkemedlena ha. Men har du redan nu prövat typ clarityn morgon och kväll utan effekt. Tja då kommer tillskott att kortison inte ha så stor nytta.

Har inget val. Måste bo här. Kan knappast gå ut och skjuta djur fan i skogen, även om jag så önskar och de tar livet av mig. Kortison + kerstine, tabletter?(tror jag de heter) har jag testat.
Citera
2011-11-15, 22:43
Medlem
jhbgvgs avatar
Jag är väldigt allergisk mot katter och min pappa har katt. När jag åker dit (vilket är väldigt sällan) så tar jag en tablett om dagen som heter aerius. Dom funkar för mig. Men eftersom att jag är där 2 dagar och väldigt sällan kanske de inte fungerar lika bra för dig om du ska vara med djuren varje dag. Du kan ju iallafall testa! Jag har också hört att man kan vaccinera sig mot pälsdjur och det kanske du borde prova.
Men mest skulle jag råda er till att göra er av med husdjuren. Det är väldigt farligt för en allergiker att bo med husdjur. Det kommer bara bli värre och värre och det kan sluta riktigt illa. Allergin kan aldrig försvinna men den kan bli mycket bättre om man vilar från djur, är man med dem blir det bara värre.
Citera
2011-11-16, 17:46
Medlem
hyposense mot pälsdjur tar lite drygt 3 år, sprutor varje vecka. Nu frtiden är sjukvården restrektiv med hyposens mot pälsdjur eftersom man kan undvika det allergenet genom att inte vistas bland pälsdjur. Pollen är en annan sak, där är man frikostig eftersom man inte kan undvika pollen.
Citera
2011-11-17, 20:59
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
hyposense mot pälsdjur tar lite drygt 3 år, sprutor varje vecka. Nu frtiden är sjukvården restrektiv med hyposens mot pälsdjur eftersom man kan undvika det allergenet genom att inte vistas bland pälsdjur. Pollen är en annan sak, där är man frikostig eftersom man inte kan undvika pollen.

Hur ska jag lösa det då? Kan ju inte be föräldrarna avlida sina djur för att jag ska bo här ngr månader.
Citera
2011-11-17, 21:04
Medlem
LemPicas avatar
Om du nu absolut MÅSTE bo där så får du stå ut med besvären helt enkelt.
Är man allergisk så är man.
Det enda som kan hjälpa (men absolut inte bota) marginellt är att städa ofta, se till att inte röra djuren eller att dom kommer in i ditt rum (om du nu har eget rum).
Försök hålla dej undan djuren och deras päls så gott det går.
Men är du så allergisk som du säger och du måste bo där så finns det inget som kan bota dina besvär.
Tyvärr
Citera
2011-11-17, 22:30
Medlem
vad kan du göra?

Prata med föräldrarna och se om inte husdjuren kan omlokaliseras under en tid.
Testa olika antihistamin tabletter, finns även receptbelagda.
Hålla dörren till ditt sovrum stängd, städa rummet ofta, byta sängkläder.
Inte vistas hemma, minimera kontakten med djuren och allergenerna.
Men bästa är alltid om man som allergisk kan undvika att komma i kontakt med den allergen man inte tål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in