Citat:
Ursprungligen postat av Oltommy
Från min synvinkel, så är attackdykarna dom bästa av kustjägarna för tjänsterna innebär i stortsätt samma sak fast attackdykarna har med sin dykförmåga möjlighet att ta sig närmare fienden och utföra uppgifter. Det innebär att attackdykarna får svårare uppdrag än kustjägarna.
sen ja visst vissa andra är mer lämpade för att vara understödsman på understödsgrppen, men det kan ju bero på att han är mindre lämpad att vara på en adyks grupp, det är min åsikt.
Ofta är det nog medicinska skäl också. Jag känner till två personer som valt A-dyk men fått bryta pga medicinska skäl, Båda fick göra om värnplikten senare och valde då FJS. Den ena hade något "problem" med lungorna. Kommer inte ihåg exakt, men att man råkat ut för lunginflammation och får någon slags ärrbildning eller vad det kallades, och därför inte får ha dyk tjänst. Den andra vet jag faktiskt inte varför han fick bryta KJ/A-dyk. Anledningen att dom gjorde om helt vet jag inte heller, men förmodligen så tappar man väl för mycket för att komma tillbaka vid vanliga KJ om man påbörjat A-dyk.
Som jag har förstått det hela så va det väl i huvudsak en mer grundläggande läkarundersökning och lite tester så. För att få dyka då. Men AMF/KA´s Adyk va ju en spaningsresurs till KJ. En befattnings utb inom KJ. Jag kan inte påstå att jag personligen ser dom som "värre" än KJ.
Däremot så fanns det flottans A-dyk, Som va en helt egen gren med uppgifter mer inriktat på Sabotage/strid mot hamnar, fartyg. Dessa hade även andra möjligheter vad gäller dykningen i sig. tänker inte gå in på det då jag inte kan något om dykning, men dom skall ha haft modernare system för tiden som begav sig.
Värt att notera i tider där folk jämför jägare och innebörden av ordet. Då flottans A-dyk av dom flesta som är insatta setts länge som det värsta och hårdaste som Sverige haft att erbjuda i form av värnplikt. Dom ska väl ha haft SF status om man säger så. Men det finns inget "jägare" med i ordet... hahaha. Jobbigt läge va?