Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2012-04-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oltommy
Att röjdyk skulle vara en av FMs hårdaste tjänster är väll att ta i. snarare än av Fms svåraste tjänster, det är lite som stridspilot, man behöver ha en god fysik för att klara av tjänsten. men det är glassigt man äter varm mat, man sover i en säng och man duschar och kan träna varje dag.

En attackdykare har en svår uppgift under svåra förhållanden under lång tid med begränsad utrustning i en svår miljö. dessutom med en hög hötbild och förmodligen en väldigt svår och lång infill och exfill. Dessutom om en adyks-grupp gör bort sig så är det kört för resten av amfibiebataljonen, så dom har ganska hög press på sig om man säger så.
jag gjorde lumpen som stridsbåtsförare och jobbat som båtchef efter och körde bla attackdykarna så har en ganska bra inblick i deras tjänst. Dom hade inte så kul många ggr!

Fast en attackdykare är ju en jägare, det är ju de bästa av kustjägarna. Så att de har en utbildning ger ju inget till tråden.
Citera
2012-04-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Fast en attackdykare är ju en jägare, det är ju de bästa av kustjägarna. Så att de har en utbildning ger ju inget till tråden.
Det känns ju fel att säga att attackdykarna är de bästa av kustjägarna.
Attackdykare är en inriktning inom kustjägarkompaniet, så de som kom in där var ju Mest lämpliga för just attackdykning, medans det kanske finns andra Väldigt duktiga jägar som var mer lämpade för tjänstgöring på land....
Citera
2012-04-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Det känns ju fel att säga att attackdykarna är de bästa av kustjägarna.
Attackdykare är en inriktning inom kustjägarkompaniet, så de som kom in där var ju Mest lämpliga för just attackdykning, medans det kanske finns andra Väldigt duktiga jägar som var mer lämpade för tjänstgöring på land....

Absolut, kanske skulle varit mer tydlig. Men det är trots allt frivilligt att söka dit och även om fystesterna lär vara hårda så krävs det nog mentalitet för det med.

Men så är det ju med nästan allt. Det finns bättre lämpat folk på nästan alla positioner man kan ha idag, alltså finns det inga som är bäst. För det kan ju finnas andra som skulle lämpa sig bättre med samma träning/förberedelser. Även om det är just det som gör en till just... bäst.
Citera
2012-04-27, 06:47
Medlem
Från min synvinkel, så är attackdykarna dom bästa av kustjägarna för tjänsterna innebär i stortsätt samma sak fast attackdykarna har med sin dykförmåga möjlighet att ta sig närmare fienden och utföra uppgifter. Det innebär att attackdykarna får svårare uppdrag än kustjägarna.
sen ja visst vissa andra är mer lämpade för att vara understödsman på understödsgrppen, men det kan ju bero på att han är mindre lämpad att vara på en adyks grupp, det är min åsikt.
Citera
2012-04-27, 14:52
Medlem
jontäs avatar
Hårdast och hårdast, tror att pilot är nog svårast iallafall.
Citera
2012-04-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oltommy
Från min synvinkel, så är attackdykarna dom bästa av kustjägarna för tjänsterna innebär i stortsätt samma sak fast attackdykarna har med sin dykförmåga möjlighet att ta sig närmare fienden och utföra uppgifter. Det innebär att attackdykarna får svårare uppdrag än kustjägarna.
sen ja visst vissa andra är mer lämpade för att vara understödsman på understödsgrppen, men det kan ju bero på att han är mindre lämpad att vara på en adyks grupp, det är min åsikt.

Ofta är det nog medicinska skäl också. Jag känner till två personer som valt A-dyk men fått bryta pga medicinska skäl, Båda fick göra om värnplikten senare och valde då FJS. Den ena hade något "problem" med lungorna. Kommer inte ihåg exakt, men att man råkat ut för lunginflammation och får någon slags ärrbildning eller vad det kallades, och därför inte får ha dyk tjänst. Den andra vet jag faktiskt inte varför han fick bryta KJ/A-dyk. Anledningen att dom gjorde om helt vet jag inte heller, men förmodligen så tappar man väl för mycket för att komma tillbaka vid vanliga KJ om man påbörjat A-dyk.

Som jag har förstått det hela så va det väl i huvudsak en mer grundläggande läkarundersökning och lite tester så. För att få dyka då. Men AMF/KA´s Adyk va ju en spaningsresurs till KJ. En befattnings utb inom KJ. Jag kan inte påstå att jag personligen ser dom som "värre" än KJ.

Däremot så fanns det flottans A-dyk, Som va en helt egen gren med uppgifter mer inriktat på Sabotage/strid mot hamnar, fartyg. Dessa hade även andra möjligheter vad gäller dykningen i sig. tänker inte gå in på det då jag inte kan något om dykning, men dom skall ha haft modernare system för tiden som begav sig.

Värt att notera i tider där folk jämför jägare och innebörden av ordet. Då flottans A-dyk av dom flesta som är insatta setts länge som det värsta och hårdaste som Sverige haft att erbjuda i form av värnplikt. Dom ska väl ha haft SF status om man säger så. Men det finns inget "jägare" med i ordet... hahaha. Jobbigt läge va?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in