Citat:
Ursprungligen postat av
Riksreptilen
Minskande försäljning är en sak men börjar det talas om deflation är det riktigt skrämmande. 👻
https://www.sverigesradio.se/artikel/sjunkande-priser-en-huvudvark-for-peking
" I Kina sjunker priset på mat och andra varor, vilket är goda nyheter för vissa, men skapar huvudvärk för kommunistpartiet.
Deflationen kan nämligen förvärra landets ekonomiska problem.
Ekonomer runt om i världen slår larm att Peking inte gör nog för att komma till rätta med deflationen och många kineser oroas över det ekonomiska läget. "
Jag tror många har underskattat hur många som faktiskt dog i covid i kina, och hur det har påverkat befolkningen och landet i stort också. Men det kan man ju bara spekulera om för det är inget som partiet släpper ut någon information om.
En annan grej som införts är förbud mot att lämna landet för offentliganställda (enligt samma YouTuber som jag länkat till i tidigare inlägg). Dvs dom kan inte längre ta semester utomlands utan särskilt godkännande från högre chef. Detta berör t.ex. lärare.
Detta är iof inget nytt för under covid var det naturligtvis massor av restriktioner. Men dessa restriktioner har nu börjat smygas tillbaka efter att ha plockats bort under en tid.
Och det tycker jag är en signal om att man är rädda för att en massflykt utomlands ska börja när ekonomin viker pga minskad tillväxt, deflation och liknande problem som uppstår när en befolkning minskar.
Om grundorsaken är befolkningsminskning, då skulle flykt utomlands kunna leda till total kopplaps av samhället.
En annan signal är att man nu pratar om att införa visa fri inresa för b.la. svenskar till Kina. Det skulle man ju inte göra om man inte nu plötsligt börjat sukta efter turismpengar.
Slår man ihop alla dessa saker och det du nämnt så pekar det egentligen mot ekonomisk kris.
Varför är guldpriset så högt fö? Vilka är det som köper? Kan det vara kineser?