2024-12-11, 21:02
Avslutad
Kan det vara sant att så mycket är låg kvalitet i Kina?

Typ bilar med pappers kaross
https://youtube.com/shorts/zpuYnKWF114?si=HcaEuHlG8blYpzkh
Citera
2025-06-14, 13:43
Medlem
Viralas avatar
Följer denna tråd nu med. Sitter i rådand stund och kollar på ett live-tal där Kina uppläxar Israel om respekt för mänskliga rättigheter. Det är enligt dem Israels främsta ansvar på denna planet.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är med intresse jag läser tråden, och jag ska med spänning följa den!

Har inte själv varit i Kina, men jag träffar ibland kineser i Sverige.
Mitt intryck är att deras kök är en katastrof, allt slits fort med den metod de lagar sin mat.
De är galna i godis, och har alltid en ursäkt att stoppa godis i sin egen, min och mina barns munnar.

Jag oroas mycket av miljöförstöringen i Kina, folk vet inte ens om själva vad som händer, verkar det som.

True story! Jag har fått allt mitt godis uppätet av en kines.
Citera
2025-08-17, 00:11
Medlem
bithaxs avatar
Enligt denna youtuber så håller Bejing på att bli en spökstad. På pappret så har staden bra GDP siffror. Men det beror på att många företag som har huvudkontor i bejing tjänar massa pengar på verksamhet i andra delar av kina.

Han pratar om dött liv i staden, att intäkterna från restauranger minskat med 88% på ett år och att var 3:e person i staden nu är över 60 år.

Jag undrar om någon kan bekräfta eller dementera detta negativa reportage om kinas huvudstad?

https://youtu.be/KocC0Y97AVg
Citera
2025-09-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag undrar om någon kan bekräfta eller dementera detta negativa reportage om kinas huvudstad?

Var där nyss och kan bekräfta att det är en deprimerande grå stad som inte är värd att besöka. Säkerhetskontrollerna på flygplatsen tar extremt lång tid att ta sig igenom och kineserna uppför sig otroligt dåligt, i synnerhet mot turister.
Citera
2025-09-16, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Kan det vara sant att så mycket är låg kvalitet i Kina?

Typ bilar med pappers kaross
https://youtube.com/shorts/zpuYnKWF114?si=HcaEuHlG8blYpzkh

Minns på 90-talet då ett par vänner till mig sa bilen därute har en pappershuv. Jag kunde inte tro på det innan de visade mig bokstavligen genom att låta mig känna på huven, att den faktiskt var av papper. Det var en rysk bil.

Har aldrig hört talas om att kinesiska bilar haft det.
Citera
2025-10-17, 08:34
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Enligt denna youtuber så håller Bejing på att bli en spökstad. På pappret så har staden bra GDP siffror. Men det beror på att många företag som har huvudkontor i bejing tjänar massa pengar på verksamhet i andra delar av kina.

Han pratar om dött liv i staden, att intäkterna från restauranger minskat med 88% på ett år och att var 3:e person i staden nu är över 60 år.

https://youtu.be/KocC0Y97AVg
Minskande försäljning är en sak men börjar det talas om deflation är det riktigt skrämmande. 👻

https://www.sverigesradio.se/artikel/sjunkande-priser-en-huvudvark-for-peking

" I Kina sjunker priset på mat och andra varor, vilket är goda nyheter för vissa, men skapar huvudvärk för kommunistpartiet.

Deflationen kan nämligen förvärra landets ekonomiska problem.

Ekonomer runt om i världen slår larm att Peking inte gör nog för att komma till rätta med deflationen och många kineser oroas över det ekonomiska läget. "
Citera
2025-10-18, 03:35
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Minskande försäljning är en sak men börjar det talas om deflation är det riktigt skrämmande. 👻

https://www.sverigesradio.se/artikel/sjunkande-priser-en-huvudvark-for-peking

" I Kina sjunker priset på mat och andra varor, vilket är goda nyheter för vissa, men skapar huvudvärk för kommunistpartiet.

Deflationen kan nämligen förvärra landets ekonomiska problem.

Ekonomer runt om i världen slår larm att Peking inte gör nog för att komma till rätta med deflationen och många kineser oroas över det ekonomiska läget. "

Jag tror många har underskattat hur många som faktiskt dog i covid i kina, och hur det har påverkat befolkningen och landet i stort också. Men det kan man ju bara spekulera om för det är inget som partiet släpper ut någon information om.

En annan grej som införts är förbud mot att lämna landet för offentliganställda (enligt samma YouTuber som jag länkat till i tidigare inlägg). Dvs dom kan inte längre ta semester utomlands utan särskilt godkännande från högre chef. Detta berör t.ex. lärare.

Detta är iof inget nytt för under covid var det naturligtvis massor av restriktioner. Men dessa restriktioner har nu börjat smygas tillbaka efter att ha plockats bort under en tid.

Och det tycker jag är en signal om att man är rädda för att en massflykt utomlands ska börja när ekonomin viker pga minskad tillväxt, deflation och liknande problem som uppstår när en befolkning minskar.

Om grundorsaken är befolkningsminskning, då skulle flykt utomlands kunna leda till total kopplaps av samhället.

En annan signal är att man nu pratar om att införa visa fri inresa för b.la. svenskar till Kina. Det skulle man ju inte göra om man inte nu plötsligt börjat sukta efter turismpengar.

Slår man ihop alla dessa saker och det du nämnt så pekar det egentligen mot ekonomisk kris.

Varför är guldpriset så högt fö? Vilka är det som köper? Kan det vara kineser?
Senast redigerad av bithax 2025-10-18 kl. 03:46.
Citera
2025-10-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Var där nyss och kan bekräfta att det är en deprimerande grå stad som inte är värd att besöka. Säkerhetskontrollerna på flygplatsen tar extremt lång tid att ta sig igenom och kineserna uppför sig otroligt dåligt, i synnerhet mot turister.

Var är bättre att åka då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in