Citat:
Ursprungligen postat av
techradar
För att KINA är finansiellt helt utom kontroll.
Hur menar du? Bor du i Kina?
Jag tror att det är stora problem finansiellt. Men de är inte "helt utom kontroll". Man har agerat väldigt dumt med t.ex. aktiemarknaden och det är ju regeringens fel att den blev uppblåst för de själva hejjade på bubblan.
Men saken är den att Kina har en enorm valutareserv som man kan använda sig av och om man vill så kan man rädda mycket. Men det vill man inte direkt då eftersom det skulle bara leda till ännu mer slöseri av resurser i ekonomin, alla har hört talas om spökstäder o.s.v.
Det Kina nu försöker göra är att skifta ekonomin för att det ska vara konsumtion som ska driva ekonomin men det är väldigt svårt då de flesta fortsätter ändå spara som vanligt. I stora städer längs kusten så har man nog redan skiftat över ekonomin till denna modell men i inlandet kommer det vara mycket mycket svårare då folk fortfarande inte har tillräckligt med stabilitet och tillräckligt höga löner för att det ska kunna driva en konsumtionsekonomi.
Det Kina borde göra är att försöka reformera sjukvården och investera stora belopp på sjukvården och göra den mer tillgänglig för vanligt folk, för då tror jag att fler skulle ha modet att konsumera.
Men mycket talar ändå för att Kina ändå ska tuffa på, men såklart, i en segare takt. Men man måste ju förstå att i reala termer så slår ju denna tillväxt även fast den är på kanske 6-7% en tillväxt på över 10% då ekonomin är såklart mycket mycket större än den var på 90 och 00-talet. Det är mycket enklare för en ekonomi som är svag och liten att växa snabbt än en stor och mer utvecklad ekonomi att växa snabbt.
Kinas problem är fortfarande problem som kan lösas någorlunda friktionslöst. Det samma gäller inte Europa men framförallt Sverige som kommer tyngas av trycket av invandringen. Det är inget man kan lösa. Långsiktigt har nog Sverige större problem än Kina om vi utgår från hur det ser ut idag.
Kinas stora problem i framtiden är inte finansiellt utan snarare miljö, vatten, beroende av import av energi t.ex. olja o.s.v.
Det största framtida problemet tror jag är vattenförskörjningen till landets befolkning. Där kan man snacka om att det kan leda till enorma konsekvenser.