Citat:
Ursprungligen postat av
JohnDRockefeller
Känner mig tveksam till om jag verkligen vill vänja mig vid den här typen av grottbeteende

Du nämnde något om att guangdongneserna var osedvanligt ohyfsade om jag inte minns fel, kanske blir bättre om man söker sig norrut då. Har faktiskt "bott" i Shanghai under ett par månader för en handfull år sedan men då kom jag knappt i kontakt med några locals alls eftersom all tid spenderades på jobbet, kan dock inte dra mig till minnes att de få man träffade var så här bedrövliga som kineserna i Guangdong. Grejen med folk i det här området är om jag har förstått saken rätt att, mer eller mindre, alla är första eller andra generationens lantisar som flyttat in till stan dit dem medfört sina primitiva (o)vanor
Själv tycker jag Guangzhou känns mer backwards än t.o.m. second tier städer långt in i landet.
Kan väl ta en ohysad vana som några på mitt gym har, de brukar spotta på golven inne i omklädesrummen, där folk går barfota för att gå att duscha. Alla gör inte det, men jag uppskattar att möjligtvis 10% gör det. Sjukt äckligt. Men det räcker med att 10% är ohyfsade för att man ska få ett generellt dåligt intryck speciellt för de som t.ex. reser i Kina och kan tycka att alla är bara ohysade. Men sedan agerar kineser efter flockbetende också, börjar en tränga börjar alla att tränga o.s.v.
Något jag verkligen stör mig på är nedskräpningen i Kina. Folk har verkligen inga manners på den fronten. Jag har sett folk slänga ut snabbnudel koppar från bilar i köer rakt på gatan liksom. Trots alla skyltar om att försöka läxa upp kineserna så verkar det inte gå hem. En minoritet av kineser bryr sig om ta hand som sitt skräp, så det ger ju lite hopp ändå.
Det största problemet med kinesisk kultur är att man inte tar någon vidare hänsyn för främlingar. Och det leder till problem såklart. Jag skulle uppskatta att det är fler som inte tar hänsyn än som tar hänsyn, detta är vädligt obvious om man kör bil i Kina, max 1 bil på 10 släpper in en i köer så man måste verkligen trycka sig in.
Partiet skulle ju kunna skicka olydiga kineser till studieresa till Japan om hur man är artig i offentligheten.