2025-01-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hur är det ens teoretiskt möjligt. Det är förstås möjligt att få klonen att anse att den är du, med alla minnen och allt. Men det är en annan kropp och ett annat medvetande än ditt, om än likadant. Men när din hjärna dör, upphör ditt medvetande och du vet inget mer. Eller hur? Du har skapat en kopia, vars upplevelser du aldrig kommer att uppleva själv.

Så hur för du över ditt medvetande rent praktiskt, teoretiskt, utan att flytta din hjärna?

100% säker på det här. De flesta tänker fel här.

Vi vet väl inte riktigt hur minnen lagras och andra delar av hur hjärnan fungerar. Men jag ser inga hinder att det skulle kunna kopieras i en framtid som ligger långt fram.

Angående döden. Jag är 100% säker på att vi aldrig blir odödliga av den enkla anledning att det finns ingenting i världen som består över enorma tidsrymder.
Citera
2025-01-05, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag är 100% säker på att vi aldrig blir odödliga av den enkla anledning att det finns ingenting i världen som består över enorma tidsrymder.

Protoner är stabila.
Citera
2025-01-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Protoner är stabila.

Intressant, jag kollade upp det och det verkar stämma. Jag hade ingen aning om att man inte lyckats att bestämma hur länge en proton kan bestå och att livslängden kan antas vara enorm, längre än de miljarder år som vårt universum anses vara.
Citera
2025-01-05, 18:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vi vet väl inte riktigt hur minnen lagras och andra delar av hur hjärnan fungerar. Men jag ser inga hinder att det skulle kunna kopieras i en framtid som ligger långt fram.

Angående döden. Jag är 100% säker på att vi aldrig blir odödliga av den enkla anledning att det finns ingenting i världen som består över enorma tidsrymder.
Kopiera är förstås teoretiskt möjligt. Men ditt originalmedvetande är då fortfarande kvar i ditt eget huvud och upphör när du dör. Sen vet du ingenting.

Jag tror inte heller att vi kommer att kunna leva för evigt. Men att skapa kopior är egentligen en "dead end"
Citera
2025-01-05, 21:53
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
Jag hade igår en livlig diskussion med ett par polare, de var alla mot mig. Frågan som diskuterades var om man kunde vara 100% säker på något vilket jag gång på gång påpekade att man inte kunde vara.

De försökte knäcka mig genom att ställa frågor så som ''det är 100% säkert att alla människor kommer dö tillslut'' vilket jag svarade på typ ''hur vet ni att inte någon extremt begåvad vetenskapsman om 300 år kommer uppfinna någonting som förhindrar döden?'' osv.

Denna heta diskussion höll på ett tag och jag hade som sagt alla emot mig. För att försöka komma vinnande ur denna debatt skulle jag vilja ha svar på följande frågeställning:

kan man verkligen vara 100% säker på något? Om så inte, kan man då inte ens vara 100% säker på att man inte kan vara 100% säker på något?

MVH

edit: visste inte vart jag skulle lägga tråden, mod får hemskt gärna flytta den om den ligger opassande.

Japp, alla ska dö.
Vänta nu, jag kan nog inte vara 100% säker på det, någon kan ju ha en avvikande DNA som gör att denne inte dör.
Citera
2025-01-06, 11:00
Avslutad
Citat:
Hur är det ens teoretiskt möjligt. Det är förstås möjligt att få klonen att anse att den är du, med alla minnen och allt. Men det är en annan kropp och ett annat medvetande än ditt, om än likadant. Men när din hjärna dör, upphör ditt medvetande och du vet inget mer. Eller hur? Du har skapat en kopia, vars upplevelser du aldrig kommer att uppleva själv.

Så hur för du över ditt medvetande rent praktiskt, teoretiskt, utan att flytta din hjärna?

100% säker på det här. De flesta tänker fel här.

Det finns inget rätt och fel här. Precis som med all kunskap finns det inget som är hundraprocentigt eftersom du inte vet vad finns runt hörnet. Du kan bara göra kvalificerad gissning eftersom du inte kan vara säker på att all information finns tillgänglig för dig.
Citera
2025-01-06, 11:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Det finns inget rätt och fel här. Precis som med all kunskap finns det inget som är hundraprocentigt eftersom du inte vet vad finns runt hörnet. Du kan bara göra kvalificerad gissning eftersom du inte kan vara säker på att all information finns tillgänglig för dig.
Det är väl du som bara gör okvalificerade gissningar. För att leva vidare i en annan kropp, måste du överföra ditt medvetande från din kropp till den kroppen. Det kan bara ske fysiskt. Inte genom kopiering.

Det betyder att din gamla kropp inte kommer att ha ett medvetande längre och att man placerar det i en annan kropp. För det finns ingen mental koppling mellan kropparna om man kopierar. Den ena kan inte uppleva vad den andra upplever.

Vid kopiering kommer originalets medvetande upphöra när den dör och det finns ingen fortsättning. Inget evigt liv. Sen kan man väl se kopian på samma sätt som man ser på barn. Att något av dig lever vidare genom den. Men du kommer aldrig att vara medveten om vad den upplever, för då är du död och upplever inget längre.

Sen kan det kanske vara möjligt att överföra medvetandet fysiskt i framtiden. Det är möjligt. Men inte genom kopiering.
Det är jag 100% säker på.
Citera
2025-01-06, 11:37
Medlem
Citat:
Det är väl du som bara gör okvalificerade gissningar. För att leva vidare i en annan kropp, måste du överföra ditt medvetande från din kropp till den kroppen. Det kan bara ske fysiskt. Inte genom kopiering.

Det betyder att din gamla kropp inte kommer att ha ett medvetande längre och att man placerar det i en annan kropp. För det finns ingen mental koppling mellan kropparna om man kopierar. Den ena kan inte uppleva vad den andra upplever.

Vid kopiering kommer originalets medvetande upphöra när den dör och det finns ingen fortsättning. Inget evigt liv. Sen kan man väl se kopian på samma sätt som man ser på barn. Att något av dig lever vidare genom den. Men du kommer aldrig att vara medveten om vad den upplever, för då är du död och upplever inget längre.

Sen kan det kanske vara möjligt att överföra medvetandet fysiskt i framtiden. Det är möjligt. Men inte genom kopiering.
Har för mig att du i andra sammanhang framfört att du inte har någon modell som beskriver hur medvetandet fungerar. Ändå anser du dig veta säkert hur medvetandet kommer att bete sig om man utför nya experiment som aldrig utförts förut. Du ser möjligen ingen logisk motsättning i detta?
Citera
2025-01-06, 11:44
Avslutad
Citat:

Fast det är en fråga om essens-filosofi, inte kunskapsfilosofi Vi är i grund en biologisk kopia av våra föräldrar också.

Men rent krasst kan du som sagt inte veta något till 100% för du är ovetande om du har tillgång till all relevant information. Dels på grund av de begränsningar som människors sinne och kropp innebär, dels på grund att av att vi inte haft oändlig tid att utforska alla potential möjligheter. Därav kan du i praktiken som mest göra en kvalificerad gissning.
Citera
2025-01-06, 11:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Har för mig att du i andra sammanhang framfört att du inte har någon modell som beskriver hur medvetandet fungerar. Ändå anser du dig veta säkert hur medvetandet kommer att bete sig om man utför nya experiment som aldrig utförts förut. Du ser möjligen ingen logisk motsättning i detta?
Fast det är två olika saker. Att förstå vad medvetandet och vad våra upplevelser faktiskt är och att kopiera det. Men oavsett, blir det med kopierandet som jag säger. Hur ska originalet kunna uppleva vad den andra upplever, om den har kvar sitt eget medvetande? Det kommer att upphöra när den dör. Man kan till och med tänka sig en mental koppling mellan dem. Men även den kommer att upphöra när originalet dör, om den har kvar sitt medvetande i den gamla kroppen. Enda sättet är en ren överföring. Att flytta det. Vilket kan var möjligt på något sätt som jag inte har någon aning om.
100% säker.
Citera
2025-01-06, 12:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Fast det är en fråga om essens-filosofi, inte kunskapsfilosofi Vi är i grund en biologisk kopia av våra föräldrar också.

Men rent krasst kan du som sagt inte veta något till 100% för du är ovetande om du har tillgång till all relevant information. Dels på grund av de begränsningar som människors sinne och kropp innebär, dels på grund att av att vi inte haft oändlig tid att utforska alla potential möjligheter. Därav kan du i praktiken som mest göra en kvalificerad gissning.
Fast jag kan förstås visa rent logiskt att det blir som jag säger. Det är du som inte kan visa att du har rätt, att det du pratade om skulle vara möjligt eller ens troligt.

Så jag är 100% säker och det är vad som är avgörande. Hur säker jag är. Inte hur osäker du försöker göra mig eller är själv. Vilket kan skilja mellan människor. Så det är subjektivt. Det handlar om min övertygelse. Så för att göra mig osäker, måste du visa nåt reellt som motsäger det. Inte bara att det kanske möjligen teoretiskt i någon eon framöver, kan det jag är säker på, visa sig vara fel.
Senast redigerad av EnCarte 2025-01-06 kl. 12:12.
Citera
2025-01-06, 12:15
Avslutad
Citat:
Fast jag kan förstås visa rent logiskt att det blir som jag säger. Det är du som inte kan visa att du har rätt, att det du pratade om skulle vara möjligt eller ens troligt.

Så jag är 100% säker och det är vad som är avgörande. Hur säker jag är. Inte hur osäker du försöker göra mig eller är själv. Vilket kan skilja mellan människor. Så det är subjektivt. Det handlar om min övertygelse. Så för att göra mig osäker, måste du visa nåt reellt som motsäger det. Inte bara att det kanske möjligen teoretiskt i någon eon framöver, kan det jag är säker på, visa sig vara fel.

Men kan du förklara rent rationellt hur du kommer fram till att du kan veta något är 100%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in