2021-06-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Är du helt säker på det?
Jag vet inte om det går att bemöta detta argument logiskt.

Men det är den rimligaste förklaringen i mina ögon. Kan ju vara så att mänskligheten egentligen är gudar som förkastade all kunskap och trygghet eller låtsas som det för att göra världen mer spännande.
Citera
2021-06-17, 18:30
Medlem
Gick förbi tre barn och sade till dem ”Det finns ingen sanning, bara uppfattningar och perspektiv”, och de började upprepa det flera gånger. Tror inte de förstod vad jag pratade om. Manipulering av situationer!
Citera
2021-06-18, 04:29
Medlem
Kommer jag gå till jobbet morgon?

Ja. Men är det verkligen säkert? Tänk allt som kan hända. Kanske jag blir påkörd eller attackerad på vägen till jobbet, eller så kanske dör en anhörig.

Är jag säker på att 1+1=2? Nej. Det finns alltid möjligheten att varje gång jag adderar ihop 1 och 1 begår jag ett logiskt fel så att jag får fel resultat.
Citera
2021-06-18, 09:23
Medlem
Jag tänker inte vara kvar i den här världen, då jag anser att den är slumporienterad.
Citera
2021-06-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Jag tänker inte vara kvar i den här världen, då jag anser att den är slumporienterad.

Om du vill släppa på din nihilistiska inställning kan jag rekommendera https://youtu.be/Jar8Pd5oo_s
Citera
2021-06-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkorg
Om du vill släppa på din nihilistiska inställning kan jag rekommendera https://youtu.be/Jar8Pd5oo_s
Tyvärr, analyserar man allt som händer i den här världen är slumpen den enda slutsats jag kan komma till. Att något är juridiskt otillåtet gör inte det omöjligt att utföra. Det är exempelvis många läkare som medvetet bryter mot lagen emot eutanasi. Och det är lätt att knivmörda en stranger och komma undan med det. Det finns säkert världar där saker kan garanteras men i den här världen är naturlagarna och döden de enda absoluta sanningarna. Jag upplever inte det som att det finns någon intrinsikal, orubbar ordning till hur vi beter oss. Och jag gillar ärlighet och öppenhet. Vet du varför dåliga saker händer bra människor? För att det är möjligt.
Senast redigerad av Stigtew 2021-06-18 kl. 13:31.
Citera
2021-06-18, 14:28
Medlem
Citat:
Tyvärr, analyserar man allt som händer i den här världen är slumpen den enda slutsats jag kan komma till. Att något är juridiskt otillåtet gör inte det omöjligt att utföra. Det är exempelvis många läkare som medvetet bryter mot lagen emot eutanasi. Och det är lätt att knivmörda en stranger och komma undan med det. Det finns säkert världar där saker kan garanteras men i den här världen är naturlagarna och döden de enda absoluta sanningarna. Jag upplever inte det som att det finns någon intrinsikal, orubbar ordning till hur vi beter oss. Och jag gillar ärlighet och öppenhet. Vet du varför dåliga saker händer bra människor? För att det är möjligt.

Jag förstår dig. Analyserar man allting till sin spets så kommer man tillslut fram till att världen är nihilistisk. Men du, precis som alla andra nihilister missar att verkligheten inte går att förstå sig på med den intellektuella förmågan. Man når bara fram till återvändsgränder i form av paradoxer, eller i ditt fall att allting är slumpen. Men att säga att allting är slumpen är ingen förklaring på någonting. Det är bara självdestruktivt och sorgligt.

Det går att gräva djupare om man vill. Men då måste du frångå intellektet och börja observera saker utan att sätta etiketter på allting. Se det för vad det är och inte för vad etiketten är, så att säga.

Återigen, jag tror du kommer ha nytta av att titta på videon. Lycka till i alla fall.
Citera
2021-06-18, 14:32
Medlem
Citat:
Jag förstår dig. Analyserar man allting till sin spets så kommer man tillslut fram till att världen är nihilistisk. Men du, precis som alla andra nihilister missar att verkligheten inte går att förstå sig på med den intellektuella förmågan. Man når bara fram till återvändsgränder i form av paradoxer, eller i ditt fall att allting är slumpen. Men att säga att allting är slumpen är ingen förklaring på någonting. Det är bara självdestruktivt och sorgligt.

Det går att gräva djupare om man vill. Men då måste du frångå intellektet och börja observera saker utan att sätta etiketter på allting. Se det för vad det är och inte för vad etiketten är, så att säga.

Återigen, jag tror du kommer ha nytta av att titta på videon. Lycka till i alla fall.
Jag låter bitter, eftersom det är såklart en dödspunkt för all filosofi. Men det är sanningen: allt är slumphändelser, vare sig vi genuint väljer saker i livet eller inte (fri vilja). Det finns ingen möjlighet att garantera nånting, vissa har tur och får fantastiska liv och mår jättebra, andra mår dåligt och lider fram tills den dagen de dör eller inte orkar härda ut längre. Vilket är varför jag förespråkar eutanasi.

Jag hoppas att du respekterar och förstår att filosofi handlar om sanningen.
Senast redigerad av Stigtew 2021-06-18 kl. 14:41.
Citera
2021-06-18, 14:43
Medlem
SkuttCobains avatar
Man kan väl vara 100% säker på att inte Sverige vinner fotbolls EM iaf?
Citera
2021-06-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Man kan väl vara 100% säker på att inte Sverige vinner fotbolls EM iaf?
Nej.
Citera
2021-06-18, 15:14
Medlem
Citat:
Jag låter bitter, eftersom det är såklart en dödspunkt för all filosofi. Men det är sanningen: allt är slumphändelser, vare sig vi genuint väljer saker i livet eller inte (fri vilja). Det finns ingen möjlighet att garantera nånting, vissa har tur och får fantastiska liv och mår jättebra, andra mår dåligt och lider fram tills den dagen de dör eller inte orkar härda ut längre. Vilket är varför jag förespråkar eutanasi.

Att allting är slumpen som du säger är ingen sanning, bara en förklaring på något du inte kan förklara.

En nihilistisk åskådning är ett sätt att skjuta ifrån sig ansvar och inta en slags offermentalitet. Det är självdestruktivt. Jag försöker få dig att inse att du kanske inte har hela sanningen. Så länge du inte vill se det så finns det tyvärr inget jag kan göra.
Citera
2021-06-18, 15:29
Medlem
Citat:
Att allting är slumpen som du säger är ingen sanning, bara en förklaring på något du inte kan förklara.

En nihilistisk åskådning är ett sätt att skjuta ifrån sig ansvar och inta en slags offermentalitet. Det är självdestruktivt. Jag försöker få dig att inse att du kanske inte har hela sanningen. Så länge du inte vill se det så finns det tyvärr inget jag kan göra.
Det jag egentligen vill säga är att allt som händer är godtyckligt, det finns ingen absolut ordning utanför de fysiska och kemiska lagarna och naturlagarna och döden utan det mesta tycks hända i den här världen. Jag vill egentligen inte tycka det och hade önskat att tillvaron var icke-nihilistisk men utifrån allt jag observerat är det min enda rationella slutsats. Det finns nog andra världar därute, som inte är nihilistiska, men nihilism är den enda verkligt rationella världssynen i den här världen i mina ögon, och ingenting kommer ändra på det.

Som sagt, trots de lagar som alla samhällen uppdiktat upplever jag en de facto moralisk nihilism i världen.
Senast redigerad av Stigtew 2021-06-18 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in