Citat:
Ursprungligen postat av
Stigtew
Tyvärr, analyserar man allt som händer i den här världen är slumpen den enda slutsats jag kan komma till. Att något är juridiskt otillåtet gör inte det omöjligt att utföra. Det är exempelvis många läkare som medvetet bryter mot lagen emot eutanasi. Och det är lätt att knivmörda en stranger och komma undan med det. Det finns säkert världar där saker kan garanteras men i den här världen är naturlagarna och döden de enda absoluta sanningarna. Jag upplever inte det som att det finns någon intrinsikal, orubbar ordning till hur vi beter oss. Och jag gillar ärlighet och öppenhet. Vet du varför dåliga saker händer bra människor? För att det är möjligt.
Jag förstår dig. Analyserar man allting till sin spets så kommer man tillslut fram till att världen är nihilistisk. Men du, precis som alla andra nihilister missar att verkligheten inte går att förstå sig på med den intellektuella förmågan. Man når bara fram till återvändsgränder i form av paradoxer, eller i ditt fall att allting är slumpen. Men att säga att allting är slumpen är ingen förklaring på någonting. Det är bara självdestruktivt och sorgligt.
Det går att gräva djupare om man vill. Men då måste du frångå intellektet och börja observera saker utan att sätta etiketter på allting. Se det för vad det är och inte för vad etiketten är, så att säga.
Återigen, jag tror du kommer ha nytta av att titta på videon. Lycka till i alla fall.