2012-03-08, 15:43
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Så är det helt klart.
Jag reagerar dock lite på denna del
Det är i sig inget fel på den, men det känns spontant - som det är formulerat - att steget till att faktiskt
1. be någon göra det åt dig eller
2. till och med erbjuda ersättning för 1
inte är jättelångt. Jag säger inte att du tänker så, bara att vissa gör det (baserat på åratal av erfarenhet av just 1.01-regeltolkningar i Systemutveckling
)
1) är möjligen tillåtet, men faller antagligen under OT-regeln.
2) är förbjudet enligt regel 1.01 och brukar resultera i avstängning.
Bara värt att tänka på.
/ojn - mod i Egna projekt
Jag reagerar dock lite på denna del
Det är i sig inget fel på den, men det känns spontant - som det är formulerat - att steget till att faktiskt
1. be någon göra det åt dig eller
2. till och med erbjuda ersättning för 1
inte är jättelångt. Jag säger inte att du tänker så, bara att vissa gör det (baserat på åratal av erfarenhet av just 1.01-regeltolkningar i Systemutveckling
)1) är möjligen tillåtet, men faller antagligen under OT-regeln.
2) är förbjudet enligt regel 1.01 och brukar resultera i avstängning.
Bara värt att tänka på.

/ojn - mod i Egna projekt
Ja, det är en balansgång i det forumet, risken blir att det blir ett dolt "titta på min blogg/hemsida/produkt" eller indirekt en annons om att få mer handfast hjälp om man inte håller reda på nyanserna.
Men det känns som att det ändå funkar bra i det forumet (nu vet jag ju inte om det är många som ryker på 1.01 där).
Sen om någon hjälper till med ett menyscript som kanske inte funkar i en viss browser efter att ha testat sidan för att ge kritik tycker jag inte faller in i 1.01, utan det hör mer till att den som kommer med kritik kanske råkar ha kunskap i hur man gör för att undvika vissa problem som just har med design, CSS och script att göra. Så länge det förs i tråden och inte blir ett "Jag skickar pm så kan jag hjälpa till", eller liknande så bör det vara inom ramen för den forumsdelen. Då kommer det "alla" till nytta och inte bara trådstartaren så att säga.