Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2012-03-08, 15:43
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Så är det helt klart.

Jag reagerar dock lite på denna del

Det är i sig inget fel på den, men det känns spontant - som det är formulerat - att steget till att faktiskt

1. be någon göra det åt dig eller
2. till och med erbjuda ersättning för 1

inte är jättelångt. Jag säger inte att du tänker så, bara att vissa gör det (baserat på åratal av erfarenhet av just 1.01-regeltolkningar i Systemutveckling )

1) är möjligen tillåtet, men faller antagligen under OT-regeln.
2) är förbjudet enligt regel 1.01 och brukar resultera i avstängning.

Bara värt att tänka på.

/ojn - mod i Egna projekt

Ja, det är en balansgång i det forumet, risken blir att det blir ett dolt "titta på min blogg/hemsida/produkt" eller indirekt en annons om att få mer handfast hjälp om man inte håller reda på nyanserna.

Men det känns som att det ändå funkar bra i det forumet (nu vet jag ju inte om det är många som ryker på 1.01 där).

Sen om någon hjälper till med ett menyscript som kanske inte funkar i en viss browser efter att ha testat sidan för att ge kritik tycker jag inte faller in i 1.01, utan det hör mer till att den som kommer med kritik kanske råkar ha kunskap i hur man gör för att undvika vissa problem som just har med design, CSS och script att göra. Så länge det förs i tråden och inte blir ett "Jag skickar pm så kan jag hjälpa till", eller liknande så bör det vara inom ramen för den forumsdelen. Då kommer det "alla" till nytta och inte bara trådstartaren så att säga.
Citera
2012-03-08, 17:42
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ja, det är en balansgång i det forumet, risken blir att det blir ett dolt "titta på min blogg/hemsida/produkt" eller indirekt en annons om att få mer handfast hjälp om man inte håller reda på nyanserna.

Men det känns som att det ändå funkar bra i det forumet (nu vet jag ju inte om det är många som ryker på 1.01 där).
Det tycker jag också. Det är väldigt sällan det förekommer tveksamma 1.01-fall i Systemutvecklingsforumen, de allra flesta är solklara (framför allt "Ge mig XXX för YYY"- eller rena spaminlägg).
Citat:
Sen om någon hjälper till med ett menyscript som kanske inte funkar i en viss browser efter att ha testat sidan för att ge kritik tycker jag inte faller in i 1.01, utan det hör mer till att den som kommer med kritik kanske råkar ha kunskap i hur man gör för att undvika vissa problem som just har med design, CSS och script att göra. Så länge det förs i tråden och inte blir ett "Jag skickar pm så kan jag hjälpa till", eller liknande så bör det vara inom ramen för den forumsdelen. Då kommer det "alla" till nytta och inte bara trådstartaren så att säga.
Här är vi helt överens.
Citera
2012-03-08, 22:55
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
För det så finns det faktiskt ett specifikt forum som heter "Egna Projekt".

https://www.flashback.org/f218

Det har jag helt missat. Sysslar inte med hemsidor själv men började fundera på det då det ibland slinker in en sådan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Så är det helt klart.

Jag reagerar dock lite på denna del

Det är i sig inget fel på den, men det känns spontant - som det är formulerat - att steget till att faktiskt

1. be någon göra det åt dig eller
2. till och med erbjuda ersättning för 1

inte är jättelångt. Jag säger inte att du tänker så, bara att vissa gör det (baserat på åratal av erfarenhet av just 1.01-regeltolkningar i Systemutveckling )

1) är möjligen tillåtet, men faller antagligen under OT-regeln.
2) är förbjudet enligt regel 1.01 och brukar resultera i avstängning.

Bara värt att tänka på.

/ojn - mod i Egna projekt

Med "finishen" syftade jag mest på att komma med sista minuten synpunkter ex menyn är för liten. Som tidigare nämnt så sysslar jag inte med hemsidor eller liknande men ibland slinker det in någon sådan tråd som får mig att tänka på marknadsföring och om inte ämnet bryter mot reglerna.

Jag ser det inte som relevant att ts skall i rubriken skriva "tips för min hemsida där vi säljer billiga telefoner" Pga att vissa som är ute efter just billiga telefoner kommer att klicka in sig på sidan.

PS. Tack för snabba svar
Citera
2012-03-26, 01:27
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Hur funkar det med saker i stil med:

Kom på min fest.
Kom på min demonstration mot omoralen i musiken.
Kom och lyssna på mig hålla politiska tal ang. omoralen i musiken.
Har ni sett min nya tidning, den handlar om omoralen i musiken.
Här har ni lite info om mitt politiska parti, Stoppa omoralen i musiken.
Nätverket Stoppa omoralen har öppnat hemsida, checka in den här

Hur förhåller sig 1.01 till saker liknande mina exempel?
Jag skulle säga att det alltid blir en avvägning mellan yttrandefrihet och vilken vinst den som postar reklamen gör. Vinster som i princip enbart tillfaller den som gör reklam straffas också utan några större diskussioner. Jag tänker här främst på köp- och säljannonser.

Frågan som åtminstone jag alltid ställer mig är vilket allmänintresse något har. Om jag postar och skriver att jag vill sälja min bil och frågar om någon vill köpa så är det något som intresserar mig och en eventuell köpare. Forumet är inte till för sånt.

Rör det sig däremot om saker som ideellt arbetande människor sysslar med, eller informationsspridning kring ämnen med allmänintresse så blir det lite knepigare.

Det är svårt att dra någon exakt gräns, och varje fall bedöms ju för sig. Bakgrunden till regeln ligger dock i att forumet inte ska svämmas över med annonsering, och det är också de fallen med köp-/säljannonser samt reflänkar som bestraffas hårdast.

Har du något särskilt du tänker på, något specifikt du vill ha en kommentar på?
Citera
2012-03-26, 01:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag skulle säga att det alltid blir en avvägning mellan yttrandefrihet och vilken vinst den som postar reklamen gör. Vinster som i princip enbart tillfaller den som gör reklam straffas också utan några större diskussioner. Jag tänker här främst på köp- och säljannonser.

Frågan som åtminstone jag alltid ställer mig är vilket allmänintresse något har. Om jag postar och skriver att jag vill sälja min bil och frågar om någon vill köpa så är det något som intresserar mig och en eventuell köpare. Forumet är inte till för sånt.

Rör det sig däremot om saker som ideellt arbetande människor sysslar med, eller informationsspridning kring ämnen med allmänintresse så blir det lite knepigare.

Det är svårt att dra någon exakt gräns, och varje fall bedöms ju för sig. Bakgrunden till regeln ligger dock i att forumet inte ska svämmas över med annonsering, och det är också de fallen med köp-/säljannonser samt reflänkar som bestraffas hårdast.

Har du något särskilt du tänker på, något specifikt du vill ha en kommentar på?

Jag undrar mest hur regeln tolkas så man vet vad man ska rapportera och vad som inte ska rapporteras.
Det är inte helt ovanligt att företrädare för politiska organisation annonserar ut sina evenemang på forumet. Jag ser helt klart allmännyttan med det, men samtidigt så kan man anta att organisatörerna ser en vinst i att så många som möjligt besöker deras demonstration eller köper deras tidning eller vad det nu kan röra.

Säg att jag skulle anordna en konsert (med gratis inträde, dock kommer försäljning av dryck och T-tröjor/skivor förekomma), är det okej att skapa en tråd om?
Om inte, vad är i så fall skillnaden mot en politisk manifestation (med bokförsäljning i anslutning till evenemanget)?

Ett annat scenario är (för att ta ett konkret exempel) en tråd som denna https://www.flashback.org/t969094
Nu valde jag medvetet en trådstart som på flera vis är inaktuell men om man ser på innehållet
så skriver en person som är aktiv i organisationen som har skapat sidan det länkas till ett par rader med information och hänvisar sedan vidare till en annan websida för mer information. En sida som mer eller mindre endast var till för att be om (ekonomiska) donationer.
Det känns ju helt klart som att det är en annons för frigefrost snarare än endast information om fallet frost.
Citera
2012-03-26, 09:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag undrar mest hur regeln tolkas så man vet vad man ska rapportera och vad som inte ska rapporteras.

Är du det minsta tveksam så är det alltid bättre att du rapporterar än att du låter bli. Svårare är det faktiskt inte. Tror du kan det kan vara ett regelbrott så är det bara att RP:a så kan vi moderatorer göra en vidare bedömning.
Citera
2012-03-26, 15:17
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Så glöm penga-frågan, det är inte det som är grejen. 1.01 finns för att inte forumet ska bli fullt av annnonser. Om vi släppte det fritt skulle det bli fullkomligt översvämmat av annonser eftersom det är Sveriges största forum och en jäkligt bra potentiell annonspelare.
Jag förstår fortfarande inte varför man inte får erbjuda hjälp , t.ex "Jag kan komma och hjälpa dig om du inte bor så långt bort" som någon tidigare skrev. Är det inläggets annonsupplägg som bryter mot 1.01 då, eller är det faktum att man erbjuder tjänsten?
Om jag t.ex istället kontaktat en användare via PM och erbjudit mina skadedjurbekämpningstjänster där istället, hade det fortfarande fallit under 1.01?
Citera
2012-03-27, 08:16
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag förstår fortfarande inte varför man inte får erbjuda hjälp , t.ex "Jag kan komma och hjälpa dig om du inte bor så långt bort" som någon tidigare skrev. Är det inläggets annonsupplägg som bryter mot 1.01 då, eller är det faktum att man erbjuder tjänsten?
Om jag t.ex istället kontaktat en användare via PM och erbjudit mina skadedjurbekämpningstjänster där istället, hade det fortfarande fallit under 1.01?
Ja, men då hade det varit upp till mottagaren att anmäla det då moderatorer och admins inte har insyn i vad som skickas i PM.

Poängen är väl att diskussionsforumet inte ska innehålla annonser då det finns så många andra ställen som tillhandahåller den tjänsten men ett diskussionsforum som FB är tämligen unikt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in