Flashback bygger pepparkakshus!
2011-11-08, 18:19
Medlem
Okej så jag bestämde mig att fixa Windows 7 inför skyrim releasen för att jag hörde att det ger lite bättre prestanda osv. Ha i minne att jag är lite data kunnig men är oftast inte och rotar i system filer.
Så jag har installerat till Windows 7 från vista och i installationen så valde jag att flytta vilken som var primära hårddisken från c till d. (Fick datorn klar med C: som primär hårdisk på 70 gig medan D: var på 390 blev trångt i slutet ). Saken är den att jag nu efter installationen har kvar massvis med windows mappar i c som tar typ 30 gig. Kan inte ta bort dom utan att ändra behörigheten (TrustedInstaller osv) men frågan är bör jag? Kommer något hända om jag tar bort dom.

Ps: Får en boot window efter processor kortet i starten där jag får välja mellan windows 7 eller vista som os. Vad är det? Tryckte på windows 7 och den startar upp utan problem men undrar om det är vanligt?
Citera
2011-11-08, 18:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du utförde en uppgradering om jag förstår dig rätt.

Skriv " msconfig " med utan " i körfältet. Tar bort den gamla Windows där. Eller sök på " windows.old " på nätet så lär du finna fler tips.
Citera
2011-11-08, 19:44
Medlem
Tack för "msconfig" tipset boot menyn har försvunnit och den kommer snabbt till start nu. men har fortfarande "windows" mappar i c hårdisken och kan inte få bort dem, testade ändra ägare i egenskaper men funkade inte har också testat diskrensnings funktionen för den hårdisken men förgäves. Den tar för närvarande 44.4 gb av 75.1 gb på c hårdisken så det är lite utrymmet
Citera
2011-11-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SazzeX
Tack för "msconfig" tipset boot menyn har försvunnit och den kommer snabbt till start nu. men har fortfarande "windows" mappar i c hårdisken och kan inte få bort dem, testade ändra ägare i egenskaper men funkade inte har också testat diskrensnings funktionen för den hårdisken men förgäves. Den tar för närvarande 44.4 gb av 75.1 gb på c hårdisken så det är lite utrymmet

har du testat detta http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/How-do-I-remove-the-Windows-old-folder

mvh
t
Citera
2011-11-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
har du testat detta http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/How-do-I-remove-the-Windows-old-folder

mvh
t

Yup första resultatet på google så testade det. Problemet är att den vägrar ta bort dem alltså den hittar inte filer där. Kanske behövs dem fortfarande? Funderar på att installera om windows 7 om ingen kommer på något bättre. Tips någon?
Citera
2011-11-10, 09:56
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SazzeX
Yup första resultatet på google så testade det. Problemet är att den vägrar ta bort dem alltså den hittar inte filer där. Kanske behövs dem fortfarande? Funderar på att installera om windows 7 om ingen kommer på något bättre. Tips någon?

Det BÄSTA är att du:

1: Kopierar undan de filer du vill ha kvar.. Bilder/dokument etc. till annan disk

2: Under installationens inledning väljer "Avancerat" för att RADERA BEFINTLIG PARTITON OCH SKAPA EN NY som du installerar Windows till!

Men har du använt 70Gigaren som Windows disk och 390GB disken att spara filer till...
Då bör du öppna datorchassiet (Glöm inte använda ESD/Antistat-armband)
och koppla in den disk du vill ha Windows på som 1:a hårddisk till SATA1.
Tänk dock på att du raderar ALLT på den disken! Så kopiera undan ALLT du vill spara till annan disk/dator!

När du startar datorn går du in i BIOS (se i manualen vid behov) och kontrollerar att BIOS identifierar din hårddisk och DVD-läsare KORREKT!.. INNAN du startar installationen...

Skall din 2:a hårddiak vara "slav" så ta för säkerhets skull och koppla loss strömförsörjningen till den innan installationen så slipper du installera fel!

Citera
2011-11-26, 14:25
Medlem
Tack för hjälpen Nisse Hult. De funkar fin fint nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in