2011-11-08, 17:11
Medlem
ritoxs avatar
Funderar på att försöka mig på att lära mig ett nytt språk men kan helt enkelt inte bestämma mig för vilket

Alternativen jag kommit fram till än så länge är:

Italienska - Tycker det skulle vara tufft att kunna men tvekar att jag kommer få någon användning för det.

Spanska - Läste på högstadiet så har en liten hum om språket, problemet är att varannan svennebanan har läst det så det känns lite tråkigt att lära sig det.

Franska - Oui?

Kinesiska/japanska - Verkar lite svårt men samtidigt intressant.

Så som sagt vill jag lära mig ett språk men behöver nu flashbacks hjälp att bestämma vilket!
Vilket tycker ni är tuffast?
Vilket har man mest nytta av?
Vilket är lättast att lära sig?

Ni får gärna komma med andra alternativ än de jag har radat upp
Senast redigerad av ritox 2011-11-08 kl. 17:15.
Citera
2011-11-08, 17:18
Medlem
Transpiranto ?
Citera
2011-11-08, 17:23
Medlem
Koprofilias avatar
Mandarin har man nog mycket nytta av i frammtiden, kina kommer säker få mer inflytande i sverige i frammtiden. Tror de kan vara svårt å fatta skrivtecknen bara.
Citera
2011-11-08, 17:39
Medlem
MystEquals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
Mandarin har man nog mycket nytta av i frammtiden, kina kommer säker få mer inflytande i sverige i frammtiden. Tror de kan vara svårt å fatta skrivtecknen bara.

Framtiden.....

OnT till ts: Mandarin är ett bra alternativ pga ovan nämnda anledning, Kina tar över världen ^^ . Personligen har jag tänkt få en så perfekt engelska som möjligt, men förstår att du kan tycka det är tråkigt. Franska skulle nog också kunna bli användbart, eller tyska..... Tyska är lättare än man tror även om grammatiken är ett helvete . Men kör på mandarin om du vill ha något "exotiskt"!
Citera
2011-11-08, 17:47
Medlem
Äh, jag skulle satsa på spanskan. Sant att spanska är populärt i skolan men hur många kan verkligen språket flytande? Dom flesta har väl som du en liten hum om språket men jag tycker inte det är fler personer som kan spanska än t ex franska eller tyska, snarare mindre.

Så min röst går på spanska, då har du ju redan grunderna också!

Italienska är visserligen ett ganska coolt språk också, men få som talar det utanför Italien. Typ Schweiz..?
Citera
2011-11-08, 17:57
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Spanska är ett språk som är väl spritt över världen, så det är det bästa valet om du vill ha mycket nytta av språket. Mandarin är det största språket, men det är ju ändå ett ganska lokalt språk, även om det Kina växer sig allt mäktigare. Det mest spridda språket är – hör och häpna – engelska, men det kan du säkert tala ganska väl. Att tala perfekt engelska är ju inget måste.
Citera
2011-11-08, 18:06
Medlem
Knotknets avatar
Ryska är svårt men coolt och pratas av många människor. I framtiden kommer det säkert gå att jobba mycket mot den ryska marknaden det görs det redan i dag.
Citera
2011-11-08, 18:14
Medlem
ritoxs avatar
En liten fråga bara, jag har hört att kinesiska och japanska är totalt olika språk men stämmer det eller är de små lika som tex svenska och tyska?
Citera
2011-11-08, 18:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
En liten fråga bara, jag har hört att kinesiska och japanska är totalt olika språk men stämmer det eller är de små lika som tex svenska och tyska?

Sök:

https://www.flashback.org/t576962

https://www.flashback.org/t1173239
Citera
2011-11-08, 18:54
Medlem
Tyska är nog det språket som är näst viktigast för svenskar. Tyskland är en fantastisk rolig turistdestination och dessutom är det vår i särklass viktigaste handelspartner (och den största turistgruppen från ett icke-nordiskt land). Kan du tyska kommer det vara ett starkt plus på ditt CV oavsett vad du planerar att jobba med.

Franska, spanska och italienska är alla väldigt vackra språk och de har enormt mycket kultur att erbjuda. Franska och Italienska är ganska lätta språk, speciellt om du kan bra engelska. Det är traggel med grammatiken, men vilket språk har inte det? Väljer du ett av dessa språk kan du dessutom ändra till ett annat språk om du skulle ändra dig. De bygger på samma grund. Kan du franska kan du också snabbt lära dig italienska.

Mandarin (eller någon av de andra kinesiska dialekterna) är också ett spännande och exotiskt språk. Väljer du kinesiska ska du absolut inte påbörja detta med självstudier. Det är obligatoriskt att ha en lärare! Att lära sig tonerna och att lära sig tecknenas uppbyggnad etc är svårt, men har man bara orkat igenom detta så blir det ett lättlärt språk.
Citera
2011-11-08, 20:33
Medlem
Alltså, att spanska skulle vara så himla bra har jag svårt att förstå. För det första är tyska ett större språk inom den svenska affärsvärlden. Vi bedriver bra mycket mer handel med de tysktalande länderna än med spansktalande.

Men om man bortser helt från det så är det väl en större merit att kunna ett litet språk än ett som massvis med andra svenskar kan. Bland ungdomarna måste ju spanska vara det klart största tredjespråket idag. Vill du ha en merit som sticker ut så ska du nog snarare satsa på spetskvalité än marknadens storlek. Lär dig ett mindre språk och du kommer ha betydligt mindre konkurrens om den meriten. Säg att tio personer söker ett jobb, en är troligtvis spansktalande. Jag menar inte att marknadens storlek är oviktig. Men när alla vill lära sig det största språket så blir det lite fel...

Sen tror jag att det är väldigt viktigt att du har ett intresse av att lära dig språket för att det ska gå bra. Det är en mycket bättre motivation än meriten, om du frågar mig och jag har ändå lärt mig två språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in