2011-11-05, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacolon
Ring djursjukhuset!

Fan jag bor mitt ute i ingenstans och har ingen möjlighet att åka någonstans och de har inga riktiga djursjukhus här... har dom ingen sjukvårdsupplysningen för katter?
Citera
2011-11-05, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevlig-Telefon
kan man fråga hur katten lyckades få tag på snus? har du massa öppnade burkar i huset?

Nej det är det som är sjukt jag är väldigt städad när det gäller snusningen har inte massa snus överallt jag snusar knappt numera faktist..

Citat:
Ursprungligen postat av Mr_curry
Verkar konstigt om katten har ätit snus då katter har som instinkt att inte äta vegetariskt.. De brukar inte äta sånt de inte borde heller men klart det händer ibland.

Det är ingen instinkt... Det har med att deras kropp inte kan bryta ner det och katter äter visst växtligheter och annat utan köttprotein

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Skulle gissa att den behandlingen inte förbättrade situationen direkt.

Nej men han mår bra nu så var nog bara en överreaktion från hennes sida men man hoppar högt när katten ser halv död ut och någon är i fullpanik och försöker göra HLR på kattafan

Katten lär knappast dö av att ha ätit snus om det nu vore så.
Citera
2011-11-05, 00:56
Medlem
FoooTs avatar
Katten kan ha käkat en råtta som i sin tur har käkat råttgift, inte helt omöjligt. Vet inte om det är farligt, men det är en teori iaf.
Citera
2011-11-05, 00:58
Medlem
Snus är riktigt farligt, ni måste ta er till en veterinär. Det finns alltid jourveterinär öppet på helgerna, leta efter den närmsta.

Som sagt: VÄLDIGT giftigt, katten måste till veterinär och kan behöva stanna där en natt.

Om inte kan ni i värsta fall förlora katten på ett väldigt obehagligt vis (kramper, kräkningar..ja..)
Citera
2011-11-05, 01:00
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SackboyCreeper
Nej det är det som är sjukt jag är väldigt städad när det gäller snusningen har inte massa snus överallt jag snusar knappt numera faktist..

Det är ingen instinkt... Det har med att deras kropp inte kan bryta ner det och katter äter visst växtligheter och annat utan köttprotein

Nej men han mår bra nu så var nog bara en överreaktion från hennes sida men man hoppar högt när katten ser halv död ut och någon är i fullpanik och försöker göra HLR på kattafan
Jag tror att ni lugnt kan avvakta om katten ser ut att må bättre nu.
Citera
2011-11-05, 01:02
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Snart kommer han be om några öl och en flaska vin innan han drar ut i grannskapet och raggar honor. Du får visa var skåpet skall stå! Precis som med unga manliga H. Sapiens.

Men seriöst; du borde ringa http://www.giftinformation.se/ och höra vad de har att säga om hur nikotin och en påssnus påverkar en katt.

Edit.

De har tyvärr slutat med det pga för många samtal. Svarar inte ens på frågor från veterinärer.
Edit: dvs slutat svara på samtal som gäller djur.

OT: Snus är riktigt giftigt. Bästa sättet att kräka katten är att veterinär ger den lugnande (de flesta katter kräks då). Det kan även distriktsveterinärer göra.
Citera
2011-11-05, 01:11
Medlem
Snus för en katt är jävligt giftigt det vet jag. Dock så har vi ingen möjlighet till att ta oss till veterinär... Men så vitt jag vet så luktar inte snus kattsaliv... det var med andra ord falskt alarm han hade fått i sig nått damm för det är ny städat och jag dräller EJ snus kring mig sen så har han inte varit ute på 8 månader så inga möss heller han mår skit bra och leker med sin kompis nu..
Citera
2011-11-05, 01:13
Medlem
Citat:
Fan jag bor mitt ute i ingenstans och har ingen möjlighet att åka någonstans och de har inga riktiga djursjukhus här... har dom ingen sjukvårdsupplysningen för katter?

Sjukupplysning för katter: djursjukhus. Det går att ringa dem och be om råd. Förmodligen kommer de be dig åka in eller avvakta. Men kanske kan lugna sambon en aning iaf. Kan tänka mig att yoghurt kan vara bra. Snällt mot magen, blir som en hinna i magsäcken. Snus kan ju fräta och är nog inte så kul för stackars kattmage. Sedan är jag ju inte veterinär så tycker som sagt ni bör ringa. Men ni kan ju räkna med en katt som kommer vara bra risig i kistan framöver. Är min katt just nu efter att ha satt i sig en halv persimon (dumkatt) Behandlas nu med Pro-colin, finns receptfritt på apotek. Står dock på förpackningen att det är för hundar, men veterinären sa att katter också kan behandlas. (samma dos som för små hundar, står på förpackningen) Detta preparat finns inte på alla apotek dock. Hoppas det löser sig... Katt problem är fan förjävligt. mvh/ tjej med två sjuka kattskrällen
Citera
2011-11-05, 01:41
Medlem
Marmosets avatar
Sjukvårdsupplysning för djur kan du få under jourtid från:
Agrias telefonveterinär tel: 0900-100 51 61
Öppet vardagar kl 16.00 - 24.00, helger kl 07.00 - 24.00.
Obs! Samtalet kostar 25 kr

http://www.djursjukhusen.se/Page440.aspx Akut rådgivning
Alla nätter 22.00-06.00: tel 0900-10 22 020 (20 kr/min)

Varsågod och lycka till!
Citera
2011-11-05, 01:49
Medlem
tackar för alla svaren och nr jag har inget behov av det nu men kommer troligtvis i framtiden han mår bra och han fick sig en rejäl dos A-fil i en skål han kommer inte behöva nått annat än lugn och ro somsagt sambo som jagade upp sig rejält då han verkligen såg ut att vara döende men sen är han lite av en drama queen katten ( Ja katter kan vara dramaqueens) han ligger nu och kurrar i sängen efter ha lekt med sin kompis! tackar för alla snabba svar
Citera
2011-11-05, 01:58
Medlem
Citat:
Ja med tanke på att han inte gillar nått annat än torrfoder... och han har fått blöt nu bara för han måste få lite men vägrar äta så han svälter och nu så snodde han troligtvis åt sig en portion grov white!

Det gör ju inte saken bättre... Måste vara bra korkad om han hellre käkar snus än kattmat. Å andra sidan, jag käkar hellre snus än kattmat jag också. Men jag är iofs ingen katt.
Citera
2011-11-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
De har tyvärr slutat med det pga för många samtal. Svarar inte ens på frågor från veterinärer.
Edit: dvs slutat svara på samtal som gäller djur.

Giftinformationen svarar fortfarande på frågor om djur i mån av tid Är det många som ringer så blir man nedprioriterad, men man får till slut hjälp. Sedan har dom ju inte så mkt uppgifter om djur, men jag upplever alltid att dom vill hjälpa till med det dom kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in