Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-05, 14:56
Medlem
Varför inte flera partitioner, har man inte alltid en "C och D" för säkerhetssjäl? Jag bytte precis till mac, förklara!

Det tar 15 min att installera om datorn. Finns det någon fördel med bara en partition?

Blir datorn på något sätt långsammare med två partitioner? Det är som sagt en Vertex 3 240 gb.

Jag ska ha bootcamp med win 7 senare (tror jag, inte säker) .
Senast redigerad av tronicman 2011-11-05 kl. 15:14.
Citera
2011-11-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tronicman
Varför inte flera partitioner, har man inte alltid en "C och D" för säkerhetssjäl? Jag bytte precis till mac, förklara!

Det tar 15 min att installera om datorn. Finns det någon fördel med bara en partition?

Vad skulle det vara för säkerhetsskäl? Går hårddisken/SSDn sönder så försvinner allt, eller det mesta. Inte bara på ena eller andra partitionen. Att partitionera i småbitar är en gammal dålig ovana från folk som kört MS-DOS eller gamla Windows-versioner sedan urminnes tider, från den tiden man inte kunde har partitioner större än en viss storlek. Att du väljer att kalla dom ”C” och ”D” tyder på allvarlig DOS/Windows-skada

Backup tar du alltid till en extern hårddisk, av säkerhetsskäl.

Fördel med en partition... du slipper fundera på om du lagt din fil här eller där. Du slipper att fundera på om du har ”rätt” storlek på partitionerna.
Citera
2011-11-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Vad skulle det vara för säkerhetsskäl? Går hårddisken/SSDn sönder så försvinner allt, eller det mesta. Inte bara på ena eller andra partitionen. Att partitionera i småbitar är en gammal dålig ovana från folk som kört MS-DOS eller gamla Windows-versioner sedan urminnes tider, från den tiden man inte kunde har partitioner större än en viss storlek. Att du väljer att kalla dom ”C” och ”D” tyder på allvarlig DOS/Windows-skada

Backup tar du alltid till en extern hårddisk, av säkerhetsskäl.

Fördel med en partition... du slipper fundera på om du lagt din fil här eller där. Du slipper att fundera på om du har ”rätt” storlek på partitionerna.

Haha nu heter de förvisso System och Slasken, ville bara vara tydlig. Om hårddisken går sönder ja men om systemet havererar? Systemet blir inte långsammare med en partition då?
Citera
2011-11-05, 15:33
Medlem
Citat:
Haha nu heter de förvisso System och Slasken, ville bara vara tydlig. Om hårddisken går sönder ja men om systemet havererar? Systemet blir inte långsammare med en partition då?

Har du råd med en mac så tycker jag du ska köpa en extern hdd också så slipper du partioneringsproblemet.
Citera
2011-11-05, 15:34
Medlem
Citat:
Om systemet havererat så installerar du helt enkelt om det, men dina filmer etc behålls
Citera
2011-11-05, 15:47
Medlem
240gb räcker för mig.

Det jag undrar är:

*Blir datorn snabbare/långsammare med en partition?

*Finns det inga fördelar (förutom om du ska ha flera operativsystem) med två partitioner?

Citera
2011-11-05, 19:28
Medlem
Nu när jag ska pationera om så står det "kan inte ta bort skivan från skrivbordet"

Hur gör man detta nu då? Har letat runt men hittar inget.
Citera
2011-11-05, 23:50
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Nu när jag ska pationera om så står det "kan inte ta bort skivan från skrivbordet"

Hur gör man detta nu då? Har letat runt men hittar inget.
Du kan nog inte partionera om den disk du bootat från utan boota från installations mediat först.
Citera
2011-11-06, 21:25
Medlem
Hehe efter mitt första dygn med mac så kan jag inte förstå varför man använder apple överhuvudtaget. Varför flyter inget som det ska? T.ex. varför kan man inte ställa in den externa skärmen på 120hz när själva skärmen isig klarar det?

Varför är allt hackit? När man scrollar, precis som i windows innan man installerat grafikkortsdrivrutiner.

Känns dessutom som om musen går efter trots att man har installerat razers drivrutiner.

Helt otroligt hehe.
Senast redigerad av tronicman 2011-11-06 kl. 21:32.
Citera
2011-11-06, 21:39
Medlem
Här hackar inget.

Du är helt enkelt för dum för att använda OSX, men det löser du genom att installera Windows istället.
Citera
2011-11-06, 22:24
Medlem
Det tror jag inte. Personligen är jag nog mer kräsen och kräver perfektion. De flesta märker ju inte ens skillnad på en 60hz och en 120hz när den bara används i Windows. Skärmen på macbooken funkar helt okej, det har ju en blurreffekt när man t.ex. scrollar. Men när man t.ex. förlänger Word genom att dra i kanten så hackar det.

Verkar inte vara någon som vet hur man ändrar hz:en på en extern skärm i Lion heller. Men om jag är dum så är väl du smartare och vet?

Än åker inte Windows in. Får kämpa några månader innan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in