2011-11-03, 08:28
Medlem
Frank-Castles avatar
Hej,
Min kissekatt äter torrfodret "Specific".
Första året åt han Specific Kattunge (eller vad den kallades) och det gick ner!
Men när han blev ett år gammal blev fodret utbytt till Specific "vuxen", och det går minsann _inte_ ner..

Så först undrar jag om någon mer haft "problem" med Specific?
Sedan funderar jag på att byta torrfodret, men detta skall tydligen vara väldigt bra för kastrerade hankissar (säkert honor också), men då funderar jag på vilka mer som är "godkända"? Detta p.g.a. att jag hört andra kissar som fått njursten av t.ex Friskies torrfoder.

Jag har hört om "Hills", är det bra torrfoder som inte höjer risken för njursten? Säljs det endast i djuraffär eller hittar man det på ICA?

Det blev några frågor men allt är intressant Det är ju synd om kissekatten slutar äta.

Jag passar även på med ett tillägg..
När det gäller mjukmat, är det någon mer som har problemet att katten slickar upp såsen och går därifrån?
Visst ofta/ibland äter han bitarna också, men inte vilken mat som helst utan de där påsarna som är lite dyrare.

/F-C
Citera
2011-11-03, 08:42
Medlem
mrnitrouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Castle
Hej,
Men när han blev ett år gammal blev fodret utbytt till Specific "vuxen", och det går minsann _inte_ ner..

Sedan funderar jag på att byta torrfodret, men detta skall tydligen vara väldigt bra för kastrerade hankissar (säkert honor också), men då funderar jag på vilka mer som är "godkända"? Detta p.g.a. att jag hört andra kissar som fått njursten av t.ex Friskies torrfoder.

Jag har hört om "Hills", är det bra torrfoder som inte höjer risken för njursten? Säljs det endast i djuraffär eller hittar man det på ICA?

Det blev några frågor men allt är intressant Det är ju synd om kissekatten slutar äta.

När det gäller mjukmat, är det någon mer som har problemet att katten slickar upp såsen och går därifrån?
Visst ofta/ibland äter han bitarna också, men inte vilken mat som helst utan de där påsarna som är lite dyrare.

/F-C

Prova Purina sterile cat
Finns i ox och lax, våran katt älskar det. Och ja djurmat är dyr om man vill ha kvalitè
Citera
2011-11-03, 08:45
Medlem
Larhoons avatar
Citat:
Hej,

/F-C

Hills kan du inte köpa på ICA, utan hos veterinär eller i djuraffär.
Att djuren inte äter den mat vi ställer fram är ett återkommande problem hos många djurägare. Om du låter maten stå, hur länge går han då utan att äta? Äter han inte alls eller går han och småäter då och då?
Citera
2011-11-03, 08:52
Medlem
Frank-Castles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larhoon
Hills kan du inte köpa på ICA, utan hos veterinär eller i djuraffär.
Att djuren inte äter den mat vi ställer fram är ett återkommande problem hos många djurägare. Om du låter maten stå, hur länge går han då utan att äta? Äter han inte alls eller går han och småäter då och då?

Det tar nog några dagar innan han ätit upp sin skål med torrfoder, han tar 2 eller 3 bitar och går därifrån.
Det som gör mig fundersam är att det tidigare torrfodret fick man fylla på hans skål en extra gång om dagen för han satt och smaskade.

Vet du om Hills är "godkänt" enligt njurstensgrejen som kastrerade lätt får?

Jag menar vafan.., om han äter 8 bitar torrfoder om dagen och slickar upp lite sås så känns det inte helt stabilt

Men han har varit hos vet. nyss och han mår bra förövrigt.. vill bara att han ska få något han gillar
Citera
2011-11-03, 09:14
Medlem
Gå till en djuraffär och hör om de har provpåsar för just kastrater. De kan ha det ibland på olika märken. Kan vara bra att testa i alla fall om han gillar det. Blanda inte för friskt bara, katter kan vara känsliga och bli dålig i magen.
Citera
2011-11-03, 09:15
Medlem
Larhoons avatar
Citat:
Det tar nog några dagar innan han ätit upp sin skål med torrfoder, han tar 2 eller 3 bitar och går därifrån.
Det som gör mig fundersam är att det tidigare torrfodret fick man fylla på hans skål en extra gång om dagen för han satt och smaskade.

Vet du om Hills är "godkänt" enligt njurstensgrejen som kastrerade lätt får?

Jag menar vafan.., om han äter 8 bitar torrfoder om dagen och slickar upp lite sås så känns det inte helt stabilt

Men han har varit hos vet. nyss och han mår bra förövrigt.. vill bara att han ska få något han gillar

Jag vet inte om Hills är "godkänt", men jag kan tänka mig att det är det.
Har han gått ner i vikt?
Om han inte har gått ner i vikt och verkar må bra så äter han antagligen det han behöver när han blir hungrig.
Risken med att byta till ett annat foder för att man själv tycker att han borde äta mer och att han "kanske inte tycker att det är gott" är att man istället får en överviktig katt, speciellt om han är kastrerad.
Så länge han mår bra behöver du inte oroa dig
Citera
2011-11-03, 11:11
Medlem
Deliras avatar
Det bästa tipset är väl att du helt enkelt ringer till din veterinärmottagning och frågar vad de rekommenderar för katten din, det tar 3 minuter sen vet du.

Vi kör på Eukanuba till våra katter, de är kastrerade honor och det är den enda maten vi funnit som funkar med den äldre på grund av allergiska reaktioner.

Men jag tror att de flesta av de dyrare märkena faktiskt är bra också.
Citera
2011-11-03, 13:25
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Det bästa tipset är väl att du helt enkelt ringer till din veterinärmottagning och frågar vad de rekommenderar för katten din, det tar 3 minuter sen vet du.

Vi kör på Eukanuba till våra katter, de är kastrerade honor och det är den enda maten vi funnit som funkar med den äldre på grund av allergiska reaktioner.

Men jag tror att de flesta av de dyrare märkena faktiskt är bra också.
Jag använder Iams eller Euakanuba till mina kastrerade hankatter och det är riktigt bra foder. Kan rekommenderas!
Det är dyrare än många andra men väldigt drygt så man sparar i längden. I regel så tycker jag att man ska köpa kattmat antingen hos veterinär eller på djuraffär då de har ett bättre sortiment än Friskies och Kitkatt eller andra billigare märken som oftast innehåller för mycket salt och restprodukter.
Citera
2011-11-03, 13:32
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag använder Iams eller Euakanuba till mina kastrerade hankatter och det är riktigt bra foder. Kan rekommenderas!
Det är dyrare än många andra men väldigt drygt så man sparar i längden. I regel så tycker jag att man ska köpa kattmat antingen hos veterinär eller på djuraffär då de har ett bättre sortiment än Friskies och Kitkatt eller andra billigare märken som oftast innehåller för mycket salt och restprodukter.

Håller med. Dessutom brukar vi slänga åt dem lite färskt kött emellanåt. Min sambo höjde på ögonbrynen när jag finstrimlade lite oxfilé och gav den lille (den andre är inte riktigt ett rovdjur tror jag, hon äter ärtsoppa, wtf?). Men vadfan, fint ska fint ha!

Edit: Den lille jagar och fångar mat själv också. Den gamle, hon fångar fåglar men äter dem inte. Som tur är är den lille en rejäl avfallskvarn och sätter i sig dem med.
Senast redigerad av Delira 2011-11-03 kl. 13:35.
Citera
2011-11-04, 12:48
Medlem
Gidellas avatar
Själv har jag blivit tillsagd att all kattmat som säljs i vanliga mataffärer inte är bra alls för katterna och fick då bland annat rekommenderat att testa Hills, Specific eller Royal Canin. Det enligt veterinären. Lite lustigt eftersom mataffärsfodret alltid gått ner hos katterna hemma i alla år innan. Men då vi behövde banta ner en av dem övergick vi till Hills Science Plan Light. Det säljs hos djuraffärer, och det finns även sorter som säljs enbart hos veterinären. Nu valde vi att testa Science Plan för att det är närmare till djuraffären än till veterinären. Och det funkar. Väldigt bra. Tidigare har katterna protesterat lite eller tröttnat vid nytt foder, men Hills fortsätter de att gilla... Men Hills har ju foder anpassat i alla möjliga varianter, kolla upp på deras hemsida så hittar du säkert något som funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in