2013-05-29, 23:09
Medlem
Tjena panelen! Det bär snart av för bunkring igen, denna gång med buss till Burg och Nielsens. Första gången jag inte kör själv ner till Calles, ska bli kul att se skillnaden.

Har någon tips på hur man ska göra med valuta? Läst lite i tråden och meningarna går isär, vissa säger att man ska ha med sig euro, andra säger att man ska betala med kort. Med tanke på att valutakursen på ekonominyheterna nyss låg på 8,65 nånting och forex tar över 9 så kan ju några procent i växelavgift vara värt. Eller?

Tack på förhand.
Citera
2013-05-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaskFack
Tjena panelen! Det bär snart av för bunkring igen, denna gång med buss till Burg och Nielsens. Första gången jag inte kör själv ner till Calles, ska bli kul att se skillnaden.

Har någon tips på hur man ska göra med valuta? Läst lite i tråden och meningarna går isär, vissa säger att man ska ha med sig euro, andra säger att man ska betala med kort. Med tanke på att valutakursen på ekonominyheterna nyss låg på 8,65 nånting och forex tar över 9 så kan ju några procent i växelavgift vara värt. Eller?

Tack på förhand.

Betala med kortet, kostar 15kr för betalningen om jag inte missminner mig. Så handlar du allt på engång så pissar du på forex valutakurs.
Citera
2013-05-30, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffuffe
Betala med kortet, kostar 15kr för betalningen om jag inte missminner mig. Så handlar du allt på engång så pissar du på forex valutakurs.

Tackar för tipset!
Citera
2013-05-31, 01:15
Medlem
Tjenare.

Vi är 3st 21åringar som tänkte ta oss ner till tyskland för första gången.

Vi får låna bropass av grannen till öresundsbron.

Vi kommer ta ungefär 25L sprit , MAX 60 flak öl/cider och sen kanske 50 liter vin. Detta är då sammanlagt för alla 3 som vi packar i våran minbuss.

Vi kan ju alltid använda oss av studentfirande samt midsommarfester som ursäkt om dom frågar?

Tror ni detta kommer ge några problem eller kan vi vara lugna?!
Senast redigerad av carlbanan 2013-05-31 kl. 01:40.
Citera
2013-05-31, 16:53
Medlem
Finns de nått fartyg som åker från Umeå, Sundsvall eller liknande ner till tyskland? Kommer från Luleå så skulle va lättare att köra upp bilen på fartyget och åka ner medans man sover.

Går de nån från Stockholm tex?
Citera
2013-06-01, 10:41
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlbanan
Tjenare.

Vi är 3st 21åringar som tänkte ta oss ner till tyskland för första gången.

Vi får låna bropass av grannen till öresundsbron.

Vi kommer ta ungefär 25L sprit , MAX 60 flak öl/cider och sen kanske 50 liter vin. Detta är då sammanlagt för alla 3 som vi packar i våran minbuss.

Vi kan ju alltid använda oss av studentfirande samt midsommarfester som ursäkt om dom frågar?

Tror ni detta kommer ge några problem eller kan vi vara lugna?!

Som många skrivit i tråden redan rekommenderar de 50 flak öl och 20 liter sprit per person är en bra ranson som går att förklara bort.

Så att svara på din fråga: Ja det kommer att gå bra
Citera
2013-06-01, 18:58
Medlem
hur smugglar de flesta ?
Citera
2013-06-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klickahar
hur smugglar de flesta ?

Med arslet

mvh
Citera
2013-06-03, 00:34
Medlem
Kort rapport från senaste resan till Burg.

Denna gången blev det buss istället för bil till Burg och för första gången till Nielsen istället för Calles.

Jag tycker att buss var ett bra färdmedel i min mening, biljetten kostade ungefär hälften av så mycket att köra en bil med 2 pers till Burg (med färjor inräknat). Man fick max köpa 100 kg varor men det räckte för mig. Nackdelarna var att resan tog rätt mycket längre tid och att det blev ett jävla fylleslag i bussen på hemvägen (halva bussen tyckte detta var måttligt roande) å andra sidan var det gött att slippa en heldag vid ratten.

Alltså om du inte ska handla extremt mycket, typ för bröllop eller liknande, och kanske åker med några polare och ni kan ta en bärs och skråla på bussresan hem så är detta ett bra sätt att "spritresa". Kom ihåg att ta med en rulle packtejp och packa flaskorna noga!!!!!

Angående Nielsens kontra Calles är min analys följande. Sortimenten är ok i bägge affärerna, man hittar det man det man åker dit för att köpa, "basspriten" och helt vanlig öl till bra pris. Jag tror att utbudet av vin är bättre på Calles men det funkar ändå på Nielsens. Nackdelarna med Calles som affär är att den är rätt liten, man ska helst vara där på dagar med lite andra kunder så man slipper trängsel. Nielsens är större men rörig, de har delar av lagret ute i butik på höga hyllor så man får trängas med gaffeltruckar i gångarna och Calles är bättre markerat med vad som finns i vilka gångar. Det fanns en svensktalande man som jobbade på Nielsens som var jävligt service inriktad och gärna tipsade om olika produkter och hjälpte till att hitta men å andra sidan fick min kompis väldigt bra service på Calles också dock på engelska/tyska. Nielsen tog 3% i avgift när man använde kort som betalning och om jag inte missminner mig är det samma som Calles.

Summa, ingen av affärerna är perfekt men bägge funkar, på en dag med mycket folk är det kanske smidigare med Nielsens som är större men om man är ute efter att botanisera bland viner så är nog Calles bättre. Tyvärr har inte Nielsen hela sitt sortiment på nätet och Calles sajt suger så bästa sättet för att hitta sin favoritbutik är att åka dit och kika själv. Jag tror jag föredrar Calles.

Hoppas detta hjälper någon.
Citera
2013-06-03, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaskFack

Tack på förhand.
En annan möjlighet är att ta ut Euro från en svensk bankomat, finns i en hel del. Man får betala viss avgift, men det blir ändå bättre kurs än Forex.
Citera
2013-06-03, 14:27
Medlem
Någon som har tips på vilken bil man ska köra för att få lasta maximalt på B-körkort? Alternativt bra bil för att dra släp?
Citera
2013-06-03, 19:14
Medlem
Är de nån som har tips på hur man ska bygga en smugglarbil av en mb vito för regelbundna resor till tyskland, Helst så de går och gömma en massa sprit utan de syns.
Tullarna är väl griniga på mycket sprit?

Måste finnas säng dok(åker långt bort ifrån och vill ha nere transportkostnaden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in