Citat:
Ursprungligen postat av
Alelale
Angående export-deklarationen...
Behövs dessa fyllas i korrekt (förutom passet/ID/körkorts-numret)?
När jag har handlat har det bara pant på en sak, Smirnoff Ice (glasburkar). Det stod pant på det när jag förbeställde på Calles, stod inte pant på något annat.
Så när man handlar vin, öl och cider borde det inte vara någon pant väl?
Förresten, någon som förbeställt på Nielsen's? Är det lika som på Calles? Man går in och betalar, åker runt på baksidan och varorna körs ut på pall?
För det första så är det ingen pant på burkarna dom säljer i Tyskland. Exportförklaringen är mer till för att burkarna ska lämna landet inom 24 timmar & möjligen någon statistik. När du är på Calles & handlar öl så är dom enormt noggranna när det gäller den lappen, vilket inte Nielsen's är. Jag har själv varit nere i Tyskland en massa gånger & testat med att strunta i att lämna fram en exportförklaring, på Calles går det aldrig, men på Nielsen's funkar det nästintill varje gång. Om du lämnar in en lapp så behöver du fylla i ditt namn korrekt, eftersom att du behöver legitimera dig, men adressen kan du bara hitta på någon om du vill.
Jag själv föredrar Nielsen's framför Calles av flera anledningar, dels så är det billigare än Calles & du får ett betydligt bättre bemötande. Det finns en nackdel, det är det att det är lite krångligare att beställa från Nielsen's hemsida, men det funkar skapligt ändå. Ett tips jag kan ge dig titta alltid på kvittot när du har shoppat klart. Det har hänt för mig ett flertal gånger att det blivit något fel. Det gäller alltså både Calles & Nielsen's & ja varorna körs ut på samma sätt. Lycka till.