2014-04-02, 12:41
Medlem
Angående tullen, är det någon som vet hur det fungerar?

För att för ungefär lite mindre än ett år sen åkte jag och polarn ner via bron och vid tullen på vägen hem så vinkade dom in oss. Vi hade lite öl/cider , inga överdrivna mängder alls men vi hade också 10-15 lådor fulsprit samt lite annat gott och blandat. Efter mycket om och men så fick vi köra vidare med en tillsägelse att vi inte får åka mer på hela året (2013).

Sen nu i helgen som var passade jag och två till i mitt sällskap att åka ner till Tyskland eftersom vi skulle se på Helsingborg - DIF, vi åkte via Helsingborg och tog färjorna.
Denna gång blev det massa öl/cider och lite blandade spritsorter men ingen fulsprit då jag var lite nojig.

Iaf, vid tullen i Helsingborg så stannar dom en enda bil av alla bilar som åkte av båten, självklart var det oss dom tog, frågade oss lite rutinfrågor, kollade jättesnabbt in i bilen och lät oss åka, jämfört med förra gången då dom gick igenom hela bilen samt gav mig en jävla massa blickar då dom såg mina laktostabletter...

Har dom verkligen sådan koll så dom vet vilka bilar som åker över osv?
Citera
2014-04-02, 13:04
Medlem
Miztais avatar
Hejsan!

Någon som har erfarenheter av chartrade bussresor ner till Tyskland? Jag åker nämligen nu om några veckor till Bordershop i Puttgarden för 600:- och får då packa 100kg. Jag hade väl tänkt köpa en 10-12 flak och lägga i bagaget. Men vad jag tänkte höra är om ni tror att det är okej att köpa några (typ 8) flaskor sprit och ha i en väska med sig in i bussen? Alltså som handbagage. Räknar de all vikt totalt eller bara det i bagageutrymmet tror ni?
Citera
2014-04-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvaeltarn
Angående tullen, är det någon som vet hur det fungerar?

För att för ungefär lite mindre än ett år sen åkte jag och polarn ner via bron och vid tullen på vägen hem så vinkade dom in oss. Vi hade lite öl/cider , inga överdrivna mängder alls men vi hade också 10-15 lådor fulsprit samt lite annat gott och blandat. Efter mycket om och men så fick vi köra vidare med en tillsägelse att vi inte får åka mer på hela året (2013).

Sen nu i helgen som var passade jag och två till i mitt sällskap att åka ner till Tyskland eftersom vi skulle se på Helsingborg - DIF, vi åkte via Helsingborg och tog färjorna.
Denna gång blev det massa öl/cider och lite blandade spritsorter men ingen fulsprit då jag var lite nojig.

Iaf, vid tullen i Helsingborg så stannar dom en enda bil av alla bilar som åkte av båten, självklart var det oss dom tog, frågade oss lite rutinfrågor, kollade jättesnabbt in i bilen och lät oss åka, jämfört med förra gången då dom gick igenom hela bilen samt gav mig en jävla massa blickar då dom såg mina laktostabletter...

Har dom verkligen sådan koll så dom vet vilka bilar som åker över osv?

Tullen är särskilt hårda på att kontrollera invandare och unga killar. (Tullarna är helt enkelt inte bakom flötet.) Åker ni väldigt ofta på smuggelresor så är det även lätt att hamna i Tullens spaningsregister. Vet inte om tullen automatiskt läser av nummerplåtarna vid överfart på bron (o ev. vid någon annan överfart), men kanske någon annan kan svara på det?
Citera
2014-04-02, 18:46
Medlem
storm72s avatar
Har aldrig varit med på en bussresa där de står och kontrollerar vad man tar in i bussen. Så 2-3 påsar kan jag inte tänka mig skulle skapa några problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Miztai
Hejsan!

Någon som har erfarenheter av chartrade bussresor ner till Tyskland? Jag åker nämligen nu om några veckor till Bordershop i Puttgarden för 600:- och får då packa 100kg. Jag hade väl tänkt köpa en 10-12 flak och lägga i bagaget. Men vad jag tänkte höra är om ni tror att det är okej att köpa några (typ 8) flaskor sprit och ha i en väska med sig in i bussen? Alltså som handbagage. Räknar de all vikt totalt eller bara det i bagageutrymmet tror ni?
Citera
2014-04-03, 17:56
Medlem
Repeatzs avatar
Tja! Jag och en polare funderar på att köra ner till Burg och handla lite till student + sommaren.
Jag är 20+ men min polare är tyvärr 19, våran tanke är därmed att undvika tull så gott som det går, vi kör ner i en v70 och strävar så klart efter att inte gå över maxvikten på bilen. Däremot tänker jag på om man blir stoppad av tullen, hur kommer de se på att det är en 19åring med? Läste längre bak i tråden att jag kan köra av bilen själv och kompisen går till fots, men hur ser de på att jag kommer själv med en fullastad bil? Vill gärna höra från folk med erfarenhet vet inte exakt hur mycket det går in i v70 men maxvikten är ungefär 40 flak (?) räknade jag ut.
Är det bäst att åka helsingör-helsingborg eller över bron om man vill undvika att bli tullad?
Tack som FAN på förhand!
Citera
2014-04-03, 18:00
Medlem
Repeatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miztai
Hejsan!

Jag har åkt med bussresa en gång då farsan körde buss. Som jag förstod det så stannas bussar väldigt sällan i tullen, och det där med 100kg är tydligen en gräns de har satt för att vara på "den säkra sidan" så att säga. Var en gubbe som kom fram med en 500ing till en av chaufförerna och sa lite lättsamt "jag tror jag råkade köpa lite mer än 100kg".
Angående handbagage vet jag inte exakt, skiljer nog från chaufför till chaufför. Men 8 flaskor är väl lite i överkant kanske, halvera det och lägg de andra 4 i bagaget istället. Om du tar 12 flak får du en vikt på ca 96, då hade inte 4 flaskor gjort något. Tror inte chauffören bryr sig om du diffar på ca 20kg. Kan dock inte lova något!
Citera
2014-04-09, 16:31
Medlem
Angående export-deklarationen...
Behövs dessa fyllas i korrekt (förutom passet/ID/körkorts-numret)?
När jag har handlat har det bara pant på en sak, Smirnoff Ice (glasburkar). Det stod pant på det när jag förbeställde på Calles, stod inte pant på något annat.
Så när man handlar vin, öl och cider borde det inte vara någon pant väl?

Förresten, någon som förbeställt på Nielsen's? Är det lika som på Calles? Man går in och betalar, åker runt på baksidan och varorna körs ut på pall?
Citera
2014-04-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alelale
Angående export-deklarationen...
Behövs dessa fyllas i korrekt (förutom passet/ID/körkorts-numret)?
När jag har handlat har det bara pant på en sak, Smirnoff Ice (glasburkar). Det stod pant på det när jag förbeställde på Calles, stod inte pant på något annat.
Så när man handlar vin, öl och cider borde det inte vara någon pant väl?

Förresten, någon som förbeställt på Nielsen's? Är det lika som på Calles? Man går in och betalar, åker runt på baksidan och varorna körs ut på pall?

För det första så är det ingen pant på burkarna dom säljer i Tyskland. Exportförklaringen är mer till för att burkarna ska lämna landet inom 24 timmar & möjligen någon statistik. När du är på Calles & handlar öl så är dom enormt noggranna när det gäller den lappen, vilket inte Nielsen's är. Jag har själv varit nere i Tyskland en massa gånger & testat med att strunta i att lämna fram en exportförklaring, på Calles går det aldrig, men på Nielsen's funkar det nästintill varje gång. Om du lämnar in en lapp så behöver du fylla i ditt namn korrekt, eftersom att du behöver legitimera dig, men adressen kan du bara hitta på någon om du vill.

Jag själv föredrar Nielsen's framför Calles av flera anledningar, dels så är det billigare än Calles & du får ett betydligt bättre bemötande. Det finns en nackdel, det är det att det är lite krångligare att beställa från Nielsen's hemsida, men det funkar skapligt ändå. Ett tips jag kan ge dig titta alltid på kvittot när du har shoppat klart. Det har hänt för mig ett flertal gånger att det blivit något fel. Det gäller alltså både Calles & Nielsen's & ja varorna körs ut på samma sätt. Lycka till.
Citera
2014-04-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnh-87
För det första så är det ingen pant på burkarna dom säljer i Tyskland. Exportförklaringen är mer till för att burkarna ska lämna landet inom 24 timmar & möjligen någon statistik. När du är på Calles & handlar öl så är dom enormt noggranna när det gäller den lappen, vilket inte Nielsen's är. Jag har själv varit nere i Tyskland en massa gånger & testat med att strunta i att lämna fram en exportförklaring, på Calles går det aldrig, men på Nielsen's funkar det nästintill varje gång. Om du lämnar in en lapp så behöver du fylla i ditt namn korrekt, eftersom att du behöver legitimera dig, men adressen kan du bara hitta på någon om du vill.

Jag själv föredrar Nielsen's framför Calles av flera anledningar, dels så är det billigare än Calles & du får ett betydligt bättre bemötande. Det finns en nackdel, det är det att det är lite krångligare att beställa från Nielsen's hemsida, men det funkar skapligt ändå. Ett tips jag kan ge dig titta alltid på kvittot när du har shoppat klart. Det har hänt för mig ett flertal gånger att det blivit något fel. Det gäller alltså både Calles & Nielsen's & ja varorna körs ut på samma sätt. Lycka till.

Okej tack, jag har tidigare fyllt i export-lapparna korrekt.

På vilket sätt är det krånligare på Nielsen's hemsida?
Vad jag sett skriver man t.ex
30x24 33cl Åbro
30x24 33cl Spendrups
Citera
2014-04-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alelale
Okej tack, jag har tidigare fyllt i export-lapparna korrekt.

På vilket sätt är det krånligare på Nielsen's hemsida?
Vad jag sett skriver man t.ex
30x24 33cl Åbro
30x24 33cl Spendrups

Nja inte direkt krångligt, men jämfört med Calles där man enkelt kan välja vilket antal man vill ha av varje produkt. På så sätt är det lite bekvämare att beställa, Men skulle naturligtvis ändå beställa från Nielsen's, eftersom att priserna där är betydligt billigare. Ju med att Calles är dyrare än Nielsen's beror på att Calles för några år sen blev uppköpta av Fleggaard.
Senast redigerad av jnh-87 2014-04-10 kl. 21:54.
Citera
2014-04-11, 17:11
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnh-87
För det första så är det ingen pant på burkarna dom säljer i Tyskland.

Eh... Jo, de har pant på burkarna. När du INTE handlar hem till sverige utan bilar runt och köper ett par bira att avnjuta på hotellbalkongen och liknande får man vackert avlägga ganska betydande pant. Tror det är 25 cent men kan ha fel. Det är iaf en procentuell rätt betydande del av styckepriset eftersom grundpriset är så lågt.
Citera
2014-04-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Eh... Jo, de har pant på burkarna. När du INTE handlar hem till sverige utan bilar runt och köper ett par bira att avnjuta på hotellbalkongen och liknande får man vackert avlägga ganska betydande pant. Tror det är 25 cent men kan ha fel. Det är iaf en procentuell rätt betydande del av styckepriset eftersom grundpriset är så lågt.

Det är ingen pant på dessa burkar. Jag hade med mig en påse burkar ner till Tyskland som jag sedan försökte att panta & det funkade naturligtvis inte (som jag misstänkte), så jag frågade en kassör varför dessa burkar inte går att panta & svaret jag fick var att dessa burkar inte är någon pant på. Så då var det bara att kasta burkarna i papperskorgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in