2011-11-01, 22:46
Medlem
En lärare som kan slappna av och ta saker och ting med en nya salt brukar gå hem på de flesta. Var bara allmänt skön så går det bra.
Citera
2011-11-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seppweden
De få lärare jag haft som verkligen blivit omtyckta av eleverna, är de som lär "känna" varje enskild elev i klassen. Det vill säga, inte endast skapa en vettig relation med klassen i sin helhet, utan att få varenda individ att känna sig trygg och sedd av lärararen. Det kan låta klyschigt och tråkigt, men så har det sett ut genom mina år i grundskolan och gymnasiet.

Skämta gärna mycket, men var endast "rå" med de personer som visat sådana tendenser mot dig. Vissa är psykiskt sköra i gymnasieåldern och kan ta illa upp av "elaka" skämt. Ett tips är att fortsätta skämta, men aldrig göra det på bekostnad av dina elever.

Sist men inte minst: Var kompetent. Jag har personligen tappat all min respekt för vissa lärare som haft stora kunskapsluckor i sin undervisning. Din roll är trots allt att undervisa om saker du har kunskap om, inte glida in på lektionerna som en kunskapsbefriad Allan-Ballan, som genom en skämtsam jargong försöker bli polare med dina elever.

Jag håller med dig, och tycker att ditt resonemang känns klokt. Den enda motsättningen som föreligger är att jag "bara" är inhyrd gästlärare för olika segment i olika kurser. Jag får alltså förhållandevis lite tid med eleverna, vilket gör att vi inte hinner stifta den sortens bekantskap. I praktiken är jag inte tillåten att lära känna eleverna på det sättet, då det skulle ta alldeles för mycket tid från det primära - att undervisa. Det är en svår balansgång. Särskilt med de elever jag upplever behöver stöd och som har svårt för jargong och öppenhet.
Citera
2011-11-02, 00:03
Medlem
På gymnasiet brukar det inte vara så stora problem med att få eleverna att t.ex. vara tysta och visa respekt. De flesta är enligt mina erfarenheter ändå ganska mogna och målmedvetna. Brukar vara värre med högstadiet.

Ett till tips är att anpassa det stoff du lär ut så att eleverna upplever det du lär ut som meningsfullt.
Att vara svensklärare kanske kan tyckas tröstlöst för en anställd vid en bygg- och fordonsskola, men man kanske kan anpassa sig så att eleverna får jobba med texterna i t.ex. en bruksanvisning under vissa moment eller något. Kort och gott, eleverna måste själva kunna relatera till stoffet du lär ut och uppfatta det som meningsfullt för att de ska vilja lära sig.
Citera
2011-11-02, 04:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regent
Ja, och hade det varit din klass jag undervisat hade det förmodligen varit ditt ansikte som luktat pung när klockan ringt ut för rast. Brukar göra så med klassens dumhuvud nämligen.

Haha där gick du i min fälla för min panna luktar redan pung. So the jokes on you.
Citera
2011-11-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jompa Norum
På gymnasiet brukar det inte vara så stora problem med att få eleverna att t.ex. vara tysta och visa respekt. De flesta är enligt mina erfarenheter ändå ganska mogna och målmedvetna. Brukar vara värre med högstadiet.

Ett till tips är att anpassa det stoff du lär ut så att eleverna upplever det du lär ut som meningsfullt.
Att vara svensklärare kanske kan tyckas tröstlöst för en anställd vid en bygg- och fordonsskola, men man kanske kan anpassa sig så att eleverna får jobba med texterna i t.ex. en bruksanvisning under vissa moment eller något. Kort och gott, eleverna måste själva kunna relatera till stoffet du lär ut och uppfatta det som meningsfullt för att de ska vilja lära sig.

Jag har också den bilden. Dessa går dessutom sista året, vilket medför att de allra flesta är vuxna i samhällets ögon, även om jag själv inte vill minnas att jag var så omogen vid samma ålder.

Du menar alltså att min kunskap och förmåga att anpassa undervisningen efter program är något jag vinner mer respekt på, än på att vara "den sköna kompisen"?
Citera
2011-11-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonk
Haha där gick du i min fälla för min panna luktar redan pung. So the jokes on you.

Kan tänka mig det.
Citera
2011-11-02, 12:39
Medlem
lousys avatar
Vinna respekt i klassrummet gör du genom att visa den. Var så rättvis som möjligt, om någon elev känner sig orättvist behandlad så förklara varför det blivit på det viset.

Visa aldrig osäkerhet, tveka inte i dina beslut och ändra inte på dem även om nån skulle börja gnälla om det. Ligg alltid ett, helst tre, steg före alla andra och var beredd på att allting inte kommer gå som du planerat. De bästa lärarna improviserar så bra att det ser planerat ut.

Bli aldrig "vän" med eleverna. På lång sikt kommer det göra saker och ting svårt för dig.

Våga presentera en lektion på ett originellt sätt. Skriva på tavlan och hålla monolog i 45 minuter kan i princip vem som helst göra, det gäller att presentera sin lektion på ett så intressant sätt som möjligt.
Citera
2011-11-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det blir nog svårt om eleven är mer lämpad som lärare, än läraren själv. Man kan inte utbilda sig till vissa saker, man har det i blodet.

Var simlärare i min ungdom då gick jag utbildning i hur man vinner tillbaka rollen om någon unge skulle lyckas ta den ifrån mig. Så gå lära sig gör det allt
Citera
2011-11-04, 02:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av went
Var simlärare i min ungdom då gick jag utbildning i hur man vinner tillbaka rollen om någon unge skulle lyckas ta den ifrån mig. Så gå lära sig gör det allt

Går gör det ju, men hur lyckas du slå Phelps om du inte har bättre gener? Ska du utmana en riktig vinnarskalle får du allt ha lika mycket driv och ambition själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in