Citat:
Ursprungligen postat av Jompa Norum
På gymnasiet brukar det inte vara så stora problem med att få eleverna att t.ex. vara tysta och visa respekt. De flesta är enligt mina erfarenheter ändå ganska mogna och målmedvetna. Brukar vara värre med högstadiet.
Ett till tips är att anpassa det stoff du lär ut så att eleverna upplever det du lär ut som meningsfullt.
Att vara svensklärare kanske kan tyckas tröstlöst för en anställd vid en bygg- och fordonsskola, men man kanske kan anpassa sig så att eleverna får jobba med texterna i t.ex. en bruksanvisning under vissa moment eller något. Kort och gott, eleverna måste själva kunna relatera till stoffet du lär ut och uppfatta det som meningsfullt för att de ska vilja lära sig.
Jag har också den bilden. Dessa går dessutom sista året, vilket medför att de allra flesta är vuxna i samhällets ögon, även om jag själv inte vill minnas att jag var så omogen vid samma ålder.
Du menar alltså att min kunskap och förmåga att anpassa undervisningen efter program är något jag vinner mer respekt på, än på att vara "den sköna kompisen"?