Citat:
Ursprungligen postat av amenduraaa
Bor i parhus och jag har mitt rum på övervåningen precis bredvid toan, mittemot mitt rum är trappan ner.
Varje kväll/natt då jag går på toa halft springer jag emellan rummet å toan för att de känns som att någon är i trappen.

Är sjukt intresserad av andar och sånt men när man är ensam å de är mörkt så är man inte så tuff jämt. Har fått upp tankar på att någon hängt sig i trappen. Har plågats av detta välldigt länge nu och det börjar bli jobbigt plus att ja känner av de bara mer å mer. Tänkte skriva till "det okända" men det vore ju pinsamt om jag bara inbillade mig. :s Vad ska jag göra?

Den där obehagliga känslan av att det är någonting i trappen skulle kunna komma från helt vanliga luftströmmar som beror på värmeskillnad mellan över- och nedervåning.
Dessa märks oftast bara av om man letar efter dem specifikt (t.ex. hänger upp någonting "fladdrigt" där luftströmmarna bör vara som starkast) men ibland kan man påverkas av dem ändå eftersom man trots allt har en massa små hårstrån på huden som är tillräckligt känsliga för just sånt.
Är det mer än 0,5 graders skillnad i temperatur mellan över- och nedervåning så kan du nog utan problem undersöka sådana luftströmmar själv utan någon särskild utrustning.
(Tunna strimmor av silkespapper som man tejpar upp med jämna mellanrum funkar ofta bra för detta undersökande ändamål).
Notera att temperaturskillnaden mellan över- och nedervåning kan skifta under dygnet beroende på elementens termostater, utetemperatur m.m.
När det gäller att slippa obehaget så förutom att helt enkelt bara tända lampan så kan du ju testa ställa t.ex. en golvfläkt i lämpligt läge så den blåser på dig (kännbart) när du går mellan rummet och toaletten eftersom det "överröstar" de små knappt kännbara luftströmmarna som annars kan ge upphov till den olustiga känslan av att det är någonting som rör sig i närheten.
Lycka till!