2026-03-01, 19:30
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brorsan85
Okej, då kommer det härmed ytterligare en bild på personen ifråga som en bekant person letat fram från tidningsarkiven. Det finns inte någon uppsjö tidningsartiklar om försvinnandet heller, men i slutet av 1985 kom några i Skåne tidningarna, bland annat i Arbetet. Det är antingen en mugshot från Polismyndigheten (man fotade ju inte bara brottslingar utan även sina egna anställda/blivande anställda) eller från passregistret och bilden är tagen några år senare än den tidigare bilden, syns bland annat att han ökat en del i vikt. Jag vet inte vad personerna som jämfört honom med fantombilden har för referenser, det finns väl en annan person som i så fall passar bättre in där..

https://limewire.com/d/5ziI9#JAeCNHKKk3

Den bilden är ju inte det minsta lik fantombilden

https://wpu.nu/wiki/Fantombilden
Citera
2026-03-01, 20:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Vadå? Kopplar du ihop Poka med Palmemordet?

Poka finns i a f omnämnd i denna.

I nedanstående länk kan du läsa om ett förhör gällande Poka. Tyvärr är mycket maskat.

https://drive.google.com/file/d/1_hErX-rJPtilYGDfaJdjxXNqWjC5IAkk/view?pli=1
Citera
2026-03-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Den bilden är ju inte det minsta lik fantombilden

https://wpu.nu/wiki/Fantombilden

Jag tycker det, utom att fantombilden har smalare ansikte. Det är framförallt näsan jag tycker är lik.
Citera
2026-03-01, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton på Poka.

Citat:
Ursprungligen postat av brorsan85
Okej, då kommer det härmed ytterligare en bild på personen ifråga som en bekant person letat fram från tidningsarkiven. Det finns inte någon uppsjö tidningsartiklar om försvinnandet heller, men i slutet av 1985 kom några i Skåne tidningarna, bland annat i Arbetet. Det är antingen en mugshot från Polismyndigheten (man fotade ju inte bara brottslingar utan även sina egna anställda/blivande anställda) eller från passregistret och bilden är tagen några år senare än den tidigare bilden, syns bland annat att han ökat en del i vikt. Jag vet inte vad personerna som jämfört honom med fantombilden har för referenser, det finns väl en annan person som i så fall passar bättre in där..

Stort tack för det här fotot brorsan85.

Tyvärr gör det inte det. Mycket intressant att få se hur han såg ut utan mössa. Har minne av att färgfotot på Poka skall ha tagits under syskonen Pokas fjällvandring. Hans yngsta syster skall då ha varit 15-16 år. Den här vandringen bör då ha inträffat 1983-84.

Det "nya" fotot kan ha hämtats från passregistret. Hans sista pass utfärdades i Stockholm 1985-04-15. Fotot kan också ha hämtats från körkortsregistret.
Citera
2026-03-03, 09:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Poka och hans båda systrar.

Jag har sett ett foto på den yngsta systern och man ser verkligen likheten mellan bror och syster.

Eva Kullenberg hade kontakt med henne och meningen var att de skulle träffas men tyvärr blev det inte så. Idag bor ingen av hans systrar kvar i Ängelholm.
Citera
2026-03-04, 14:17
Medlem
Intressant tråd.

Om ni inte redan uppmärksammat går det ju en TV4-dokumentärserie nu som tar upp fallskärmsjägarspåret, där Håkan I förekommer (med fingerat namn).

Jag tänker att en främlingslegionär vore perfekt att anlita för ett statsministermord. Även om någon skulle sett honom på mordplatsen och lyckats åstadkomma en väldigt lik fantombild av honom eller till och med känt igen honom, så skulle han nog inte misstänkas eftersom han betraktats som avliden.

Som medlem i legionen kan man ju som sagt få en ny identitet.

Det är ett par saker som jag tycker talar för att han kan ha anslutit sig till främlingslegionen.
Dels så tror jag det är ovanligt att ge sig ut på en bergsbestigning av det slaget ensam. Jag har klättrat en del själv och har vänner som bl a bestigit Mont Blanc och flera andra höga berg. De har aldrig gjort det själva och av de jag känner är det ytterst ovanligt att göra något sådant själv. Det finns förstås de som lever för bergsklättring och gör det på egen hand, men vanligtvis gör man det tillsammans med någon.

Den andra grejen tror jag kan vara att bergsklättring var ett perfekt svepskäl. Hans föräldrar och familj skulle nog protestera om han sagt att han skulle ansluta sig till legionen. Det är ett stort steg att ta. Det är lättare att säga till sina anhöriga att man ska på en bergsbestigning och sedan låtas försvinna. Men att ta farväl av sin familj på ett sådant sätt måste kräva att man antingen hatar sin familj eller är väldigt känslokall. Det kanske talar emot att han skulle vara i livet. Men å andra sidan lär han ju ha talat om att vilja "försvinna in i anonymtet" redan innan försvinnandet.

Det som talar emot att Poka skulle vara inblandad i Palmemordet är väl att det inte är så lätt att få permission därifrån, samt att det verkar ha varit med kort varsel som man fick reda på att Palme skulle röra sig ute på stan obevakad. Poka lär inte ha hunnit upp från Frankrike till Sverige med kort varsel. Men han kanske redan befann sig i Sverige och var redo att slå till vid första bästa tillfälle.

Om man kunde få tag i någon som tjänstgjort i Franska främlingslegionen under den perioden han i så fall bör ha varit där, så hade ju det varit intressant att visa dem bilder och frågat om de känner igen personen.

Om man vill få en insyn i legionen idag så har klättraren Magnus Midtbö gjort några unika reportage från insidan. Finns på youtube.
Citera
2026-03-04, 15:10
Medlem
Ett litet tillägg.
När jag googlade på Poka så hittade jag det här facebook-inlägget:
https://www.facebook.com/groups/307197013390746/posts/897487604361681/

Det visade sig förvisso inte vara Poka som de först misstänkte, men inläggsskrivarens morbror som ska ha varit i franska främlingslegionen under den tiden säger sig inte känna igen Poka, så han kan ju möjligen vara ett bevis för att Poka aldrig anslöt sig till främlingslegionen. Samtidigt så kan man ju få väldigt nära band till personer när man ligger inne 5 år, och om Poka verkligen ville försvinna så hade han nog sagt det till de han lärde känna närmare och bad dem troligen att inte avslöja honom. Med det sagt så kan vi nog inte vara helt säkra på att morbrodern sa sanningen.
Citera
2026-03-04, 15:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sju månader innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Intressant tråd.

Om ni inte redan uppmärksammat går det ju en TV4-dokumentärserie nu som tar upp fallskärmsjägarspåret, där Håkan I förekommer (med fingerat namn).

Jag tänker att en främlingslegionär vore perfekt att anlita för ett statsministermord. Även om någon skulle sett honom på mordplatsen och lyckats åstadkomma en väldigt lik fantombild av honom eller till och med känt igen honom, så skulle han nog inte misstänkas eftersom han betraktats som avliden.

Som medlem i legionen kan man ju som sagt få en ny identitet.

Det är ett par saker som jag tycker talar för att han kan ha anslutit sig till främlingslegionen.
Dels så tror jag det är ovanligt att ge sig ut på en bergsbestigning av det slaget ensam. Jag har klättrat en del själv och har vänner som bl a bestigit Mont Blanc och flera andra höga berg. De har aldrig gjort det själva och av de jag känner är det ytterst ovanligt att göra något sådant själv. Det finns förstås de som lever för bergsklättring och gör det på egen hand, men vanligtvis gör man det tillsammans med någon.

Den andra grejen tror jag kan vara att bergsklättring var ett perfekt svepskäl. Hans föräldrar och familj skulle nog protestera om han sagt att han skulle ansluta sig till legionen. Det är ett stort steg att ta. Det är lättare att säga till sina anhöriga att man ska på en bergsbestigning och sedan låtas försvinna. Men att ta farväl av sin familj på ett sådant sätt måste kräva att man antingen hatar sin familj eller är väldigt känslokall. Det kanske talar emot att han skulle vara i livet. Men å andra sidan lär han ju ha talat om att vilja "försvinna in i anonymtet" redan innan försvinnandet.

Det som talar emot att Poka skulle vara inblandad i Palmemordet är väl att det inte är så lätt att få permission därifrån, samt att det verkar ha varit med kort varsel som man fick reda på att Palme skulle röra sig ute på stan obevakad. Poka lär inte ha hunnit upp från Frankrike till Sverige med kort varsel. Men han kanske redan befann sig i Sverige och var redo att slå till vid första bästa tillfälle.

Om man kunde få tag i någon som tjänstgjort i Franska främlingslegionen under den perioden han i så fall bör ha varit där, så hade ju det varit intressant att visa dem bilder och frågat om de känner igen personen.

Om man vill få en insyn i legionen idag så har klättraren Magnus Midtbö gjort några unika reportage från insidan. Finns på youtube.

Absolut.

När statsministermordet skedde hade Poka enbart varit försvunnen i sju månader. Naturligtvis kan bergsklättringen enbart ha varit svepskäl. Han kan mycket väl ha haft något helt annat i åtanke som inte behöver ha varit att bli främlingslegionär. Han skulle ev. ha kunnat bli legosoldat.

Poka kan mycket redan innan 1986-02-28 befunnit sig i Sverige. Om han nu ens hade något med detta att göra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-03-04 kl. 16:26.
Citera
2026-03-05, 08:53
Medlem
Får jag fråga vad som fick dig att intressera dig för Poka? Du kan svara med privat meddelande om du hellre vill det.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Absolut.

När statsministermordet skedde hade Poka enbart varit försvunnen i sju månader. Naturligtvis kan bergsklättringen enbart ha varit svepskäl. Han kan mycket väl ha haft något helt annat i åtanke som inte behöver ha varit att bli främlingslegionär. Han skulle ev. ha kunnat bli legosoldat.

Poka kan mycket redan innan 1986-02-28 befunnit sig i Sverige. Om han nu ens hade något med detta att göra.
Citera
2026-03-05, 12:49
Medlem
448s avatar
Citat:
Får jag fråga vad som fick dig att intressera dig för Poka? Du kan svara med privat meddelande om du hellre vill det.

Försvinnanden o så är Skaraborgs stora intresse om du kollar runt här
Citera
2026-03-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Försvinnanden o så är Skaraborgs stora intresse om du kollar runt här

Jo, men användarnamnet kan sägas ha viss koppling till Poka.
Citera
2026-03-05, 14:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressanta fall gällande olösta försvinnanden.

Citat:

Inga problem med att svara dig i tråden.

Framför allt tycker jag att vissa olösta försvinnanden är av mycket stort intresse. Intresset blir förstås inte mindre med tanke på den ev. kopplingen till Palme-mordet. Christer Pokas är ett av dem. Här har vi en ung man med en gedigen bakgrund och som inte är kriminell och som håller på att utbilda sig till polis. Han hade definitivt framtiden framför sig och så hux flux försvinner han utanför en tullstation tillsammans med sin packning för att aldrig mera höra av sig till nära och kära. Inte ett enda bekräftat spår har framkommit på över 40 års tid. Vad hände och varför? Vi kan endast spekulera och ha våra olika uppfattningar.

Andra fall som jag också tycker är synnerligen mycket intressanta är bl. a. följande:

1. The Springfield Three, Springfield MI, den 1992-06-07. Ett fall som numera har blivit en vandringssägnen.
2. Diana Ferch från Stralsund skulle ut på en fotvandring och tälta den 2011-06-27. Inga bekräftade spår av henne efter att hon hade besökte staden Gûstlow samma datum.
3. Mikael Ivarsson som försvann från Varberg den 2004-07-25 (samma datum som Poka). Lämnade ett fyraårigt barn och ett ännu ofött barn efter sig. Han hade nyligen köpt ett hus där han lämnade allt som detta innehöll. Även sitt pass.

Den gemensamma kopplingen när det gäller Poka och Ivarsson är hur litet de har blivit uppmärksammade i media. Åtminstone Poka och personen # 3 kan mycket väl än idag fortfarande vara i livet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-03-05 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in