Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Nu som jag är här så kan jag även säga snabb varför vi kan inte ha dödstraff för dömda pedofiler.
1. Det "uppmuntrar" till grövre brott. Barnsexförbrytaren kommer förmodligen försöka att inte bli upptäckt eftersom han vet att han riskerar dödstraff, då kommer han kanske mörda barnet eller begå andra brott han skulle inte ha begått annars.
2. Färre barn kommer våga anmäla. Glöm inte att dom flesta barn blir sexuellt utnyttjade av någon dom känner, någon dom gillar, litar på, vilket barn skulle skicka sitt pappa till döden t.ex?
+1.
Nu är jag någorlunda insatt i ämnet då jag studerar kriminologi, och detta är två rätt skarpa punkter mot att man ska ha dödsstraff på pedofiler.
Sedan har det även gjorts studier i USA, en forskarkvinna som skrev en avhandling eller bok om det också om jag inte minns fel, där "offren" för pedofiler inte mådde dåligt av pedofilin i sig, utan av all den allmänna & mediala uppmärksamhet som kom utav avslöjandet samt av saknaden av personen som förgripit sig på de. De såg inte "övergreppen" utan såg bara allt de fick i form av gåvor, pengar etc.
Nu är jag inte för pedofili på något sätt alls, missförstå mig inte, men kan vara en intressant sak kring ämnet att veta.
Nu är ju självklart inte det så för alla som blir utsatt för pedofili, har själv en gammal vän som blivit utsatt för en pedofil, och denne mådde dåligt av pedofilens agerande. Dock har denne repat sig bra.