2010-12-17, 22:18
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Om man införde dödsstraff för alla brott, hur skulle det slå i samhället? Hur många skulle bli kvar?
Om jag inte missminner mig är drygt 25% av den manliga delen av befolkningen lagförda för något brott (vanligtvis fortkörning). Det skulle alltså innebära en stor avsaknad av män...
Citat:
Ursprungligen postat av BrewCrew
Tror att jag skulle omskolat sig till polis / jurist (dommare/åklagare) och blivigt kurupt

Jag tror att vi skulle få ett väldigt korrupt samhälle
Jag är smått fascinerad av din variation av stavning för ordet "korrupt". Vad hände under de 8 orden som följde på din första stavning som fick dig för att fullständigt förändra den?
Citera
2010-12-17, 22:51
Medlem
Jonblunds avatar
Mycket snart skulle en stor del av befolkningen tvinas leva enligt döda eller dödas. Ja, resten försår väl alla.
Citera
2010-12-18, 13:01
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Om jag inte missminner mig är drygt 25% av den manliga delen av befolkningen lagförda för något brott (vanligtvis fortkörning). Det skulle alltså innebära en stor avsaknad av män...

Ok, 25% var inte så mycket.
På den kvinnliga delen är det 15% då eller?
Runt 1.6 miljoner skulle stryka med alltså.

På TV i Veckans brott framkom att det var 90% risk att återfalla i brott för den som suttit i fängelse och fått kriminalvård. Skrämmande dåligt betyg åt den vården, inte sant?!
Citera
2010-12-18, 13:32
Medlem
RoaldDahls avatar
Hur mycket billigare skulle sjukvården bli?
Hur mycket skulle miljön förbättras?
Hur mycket skulle reallönerna stiga?
Citera
2010-12-18, 19:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Ok. Låt säga att livstids fängelse infördes istället för dödsstraff för alla brott - hur skulle det slå i samhället? Skulle det göra någon skillnad?
Citera
2011-01-14, 18:00
Medlem
RoaldDahls avatar
Kom igen nu!
Kan man gå till val på denna fråga?
Citera
2011-01-14, 18:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kom igen nu!
Kan man gå till val på denna fråga?

Behöver lite mer input för en forskarrapport.
Citera
2011-01-14, 18:07
Medlem
E.S.A.Ds avatar
Dom som skulle bli anmälda eller eftersökta för brott skulle ju balla ur, gömma sig.
Fler och fler skulle hamna i den situationen, inom kort skulle ju en stor del av befolkningen vara på rymmen. Dom skulle fly och slåss för sina liv. Resten skulle vara livrädda, dels för myndigheterna och dom kriminella.
Det skulle råda total anarki och sen skulle det bli en statskupp och den konstiga lagen skulle förstöras.
Tror jag
Citera
2011-01-14, 18:08
Medlem
RoaldDahls avatar
Det förutsätter att så väldigt många begår brott förvisso...
Citera
2011-01-19, 22:51
Medlem
TheGrapists avatar
Lets just rape them..
Citera
2011-01-20, 02:02
Medlem
SmeagolXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSumo
Hur funkar logiken?

Du har dödat!
Döda är fel!
Så vi dödar dig!

konstigt tänkt tycker jag

Citat:
Ursprungligen postat av Eluzor
Du har frihetsberövat någon!
Att frihetsberöva är fel!
Så vi frihetsberövar dig (fängelse)!

Du har tagit någons pengar!
Stöld är fel!
Så vi tar dina pengar (böter)!

etc...

SuperSumo använder de mest korttänkta av argumenten mot dödsstraff, och Eluzor symboliserar bra varför det är så feltänkt.

Alla straff som rättsstater använder skulle vara olagliga om en privatperson skulle utföra dem mot en annan. Om med SuperSumo's (och många med han) argument så skulle man bara kunna använda straff som är lagliga för privatpersoner att utföra. Som t ex vadå?

Man kan ju filosofiskt fundera på vad Josef Fritzl har gjort. Han har frihetsberövat (och våldtagit).
Argumentation enligt SuperSumo:
Du har frihetsberövat
Frihetsberövning är fel.
Därför är det naturligtvis fel med frihetsberövning av Josef Fritzl...eller?
Kan SuperSumo eller någon med liknade åsikter hjälpa till att färdigställa resonemanget?
Citera
2011-01-20, 10:04
Medlem
Mitander1234s avatar
Jag skulle kunna tänka mig dödsstraff i extrema fall. Tex mord där offrets även har våldtagits eller torterats.

Dom skulle ju kunna införa dödsstraff efter en omröstning i riksdagen vid varje tillfälle samt att det måste gå till högsta domstolen varje gång. Då är det bra kompetens(HD) och sen fungerar Sveriges styrande som en slags jury(likt de i USA). 50 % röster i riksdagen krävs, samt HD:s utlåtande om att brottet faktiskt har varit extremt grovt och inte "bara" ett vanligt svartsjukedrama med en famlijefar, utan en psykiskt frisk som är på gränsen till psykopat och som lever för att döda. Låter som en bra idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in