2004-12-21, 22:28
Medlem
Jag har kommit i kontakt med en i mina ögon ytterst märklig teori om en "ny" sorts elektromagnetiska vågor som är longitudinella.
Mha av sk "skalärvågor" så ska det dels gå att lösa energikrisen för gott, men också framställa riktigt ruskiga vapen.
Se http://www.prahlad.org/pub/bearden/scalar_wars.htm

Jag antar att det här här ren pseudovetenskap i klass med t ex astrologi och "jordstrålning", då det dels strider mot "sunt förnuft", samt det jag känner till om elektromagnetisk strålning och termodynamik. Däremot har jag trots sökande inte hittat något professionellt motargument, som jag sett mot dom flesta andra flummiga new age-teorier, som t ex noja mot chemtrails, haarp, elektriska fält och ssri-preparat.

Så det jag undrar är därmed om någon känner till någon kritisk artikel, eller har några professionella argument (mina är bara antaganden, då jag inte är expert på området)

Mvh Lukas
Citera
2004-12-21, 22:53
Medlem
evolutes avatar
Jag läste bara tills jag kom till

E=tc^2

Har man bara lite fysikkunskaper inser man att denna ekvation
inte är korreekt ur dimensionssynpunkt. Högra sidan ska vara
energi (Joule) medan andra sidan är

tid*hastighet^2 = (tid/massa)*massa*hastighet^2 = tid/massa*energi

alltså är ekvationen endast dimensionellt korrekt om tid och massa
har samma dimension.

Jag ser också att han slängt in lite fysikjargong om "zero point energy" och
annat liknande.

Detta är uppenbart meningslöst mumbo-jumbo och inget man bör fästa
någon som helst vikt vid.
Citera
2004-12-22, 03:25
Medlem
oranges avatar
De longitudinella EM-vågorna ska enligt författaren ska förutom att slå ut AIDS och cancer, kunna skapa otroliga vapen, lösa energi-krisen och möjliggöra hjärntvätt genom mass-telepati. Den sista var nog roligast..

"4. Mind control on a mass scale has now become possible, and the machines to do it are already in place in certain nations. It has become possible to mentally enslave whole populations with the twist of a few dials." HOHO!

Längre ner i artikeln står det att vågorna kan förändra tid, tröghet och gravitation. Tidsmaskiner och teleportering blir möjligt. Man kan förklara paranormala fenomen, osv. Man börjar ju fundera på om longitudinella elektromagnetiska vågor inte kan återuppväcka döda, men det nämns inte någonstans tyvärr.

Jag tror inte att personen bakom artikeln riktigt har förstått ens vad en våg är för något. Att elektromagnetiska vågor är transversella bevisades genom polarisation för flera hundra år sedan.
Citera
2004-12-22, 03:46
Medlem
oranges avatar
"Can longitudinal electromagnetic waves exist?"

www.scientificexploration.org/jse/articles/pdf/16.3_bruhn.pdf
Citera
2004-12-23, 19:23
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Den person som kommer på hur man utvinner "Nollpunktsenergi" eller liknande kommer väl ses som den största brottslingen i hela historien?
Med tanke på människans slöseri med energi så skulle väl jorden strax lysa som en stjärna om sådana kraftkällor kom i våra händer..
Citera
2004-12-29, 19:47
Medlem
Jag sökte precis lite på nätet och på http://www.liu.se/forskning/fragaforskare/astronomigamla.html hittade jag följande om nollpunktsenergi:

Citat:
Viktor Bodelius, 18 år: Vad är vakuumenergi och hur fungerar det? Jag har läst att Thomase Bearden har utvecklat en evighetsmaskin som utnyttjar energin i vakuumet, stämmer det?

Svar: Normalt menar vi att vakuum är ett tomrum, alltså innehållslöst. Men enligt modern kvantelektrodynamik (QED) kan inte vakuum betraktas vara innehållslöst trots att det saknar materia. Vakuumet innehåller virtuella partikelpar (t ex elektron-positron) som innebär skapelse och annihilationsprocesser. Dessutom innehåller det nollpunkts-fluktuationer hos t ex elektromagnetiska fält. Begreppet nollpunktsenergi är ett resultat av en kvantmekanisk beskrivning av vakuumet. Vi kan idag ej påvisa att det är möjligt att utnyttja vakuumenergin, men vi kan inte heller säga att det är omöjligt. Vi bör dock vara mycket skeptiska mot varje påstående om att någon utvecklat en evighetsmaskin.

Lennart Samuelsson, docent i fysik
Citera
2005-01-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag läste bara tills jag kom till

E=tc^2

Har man bara lite fysikkunskaper inser man att denna ekvation
inte är korreekt ur dimensionssynpunkt. Högra sidan ska vara
energi (Joule) medan andra sidan är

tid*hastighet^2 = (tid/massa)*massa*hastighet^2 = tid/massa*energi

alltså är ekvationen endast dimensionellt korrekt om tid och massa
har samma dimension.

Jag ser också att han slängt in lite fysikjargong om "zero point energy" och
annat liknande.

Detta är uppenbart meningslöst mumbo-jumbo och inget man bör fästa
någon som helst vikt vid.

om du bara läste så längt missade du det bäst!
hoppa tills du ser bilden på en stor trafo.. där står det om deras 2,5KW uttag från dessa vågor...

och sedan om vapnen som kan styra sinnen och även stänga ner dem, ojoj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in