2011-10-24, 21:23
Medlem
Tjena.
Har lirat elgura 1 år men har nu för några månader sedan köpt mig en nice akustisk stålsträngad.
Kan säga att det var en helt ny värld som öppnade sig för mig. Från att använt plektrum till allt
när det gällde elguran till att försökt lära mig lira utan. Vilket resulterar att jag lirar bara med fingrarna. Arpegios elr melodier tycker jag sätter riktigt bra med tummen. Men när jag försöker dra till med samma stycken med plektrumet går det rent åt helvete.

Det jag undrar om det är värt att fortsätta spela som jag gör. (med tummen för melodispel/ pekfingernageln för ackord slag) Tycker själv det låter så otroligt mkt bättre jämfört med när jag försöker med plektrumet då jag fumlar bort både tempot och känslan eftersom jag inte har någon vettig kontroll över plektrumet.
Märker att tummskinnet blir lite nött men anser det är värt för jag låter rätt bra med tummen
Den stora frågan är ju vad jag borde göra. Hur gör ni själva? Nån som dela samma bekymmer som mig ?
Citera
2011-10-24, 21:25
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag skulle lära mig att spela med plektrum, kommer ge mer bredd i längden.
Citera
2011-10-24, 21:30
Medlem
Veztins avatar
Själv kör jag med tummen, jag behöver alla fingrar lediga för att spela vissa låtar Fingerstyle alltså. Sen finns det ju en mix med plektrum och fingrar, men jag tycker att man får tillräckligt fint ljud utan.
Citera
2011-10-24, 21:31
Medlem
Ackord/powerchords kör jag utan svårigheter med plektrum. men när det kommer till arpeggion osv går det åt helvete. Tappar väldigt mkt skaparglädje i dessa stunder då jag försöker mig på det.
Citera
2011-10-24, 21:35
Medlem
Veztins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnicentAlien
Ackord/powerchords kör jag utan svårigheter med plektrum. men när det kommer till arpeggion osv går det åt helvete. Tappar väldigt mkt skaparglädje i dessa stunder då jag försöker mig på det.

Allt kommer med övning, ge dig fan på det så kommer du med all säkerhet få känslan. Plus kunskapen
Citera
2011-10-24, 21:36
Medlem
CaskRatlinss avatar
Vänta vad menar du? Kör du allt melodispel med tummen? Låter jobbigt.
Citera
2011-10-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaskRatlins
Vänta vad menar du? Kör du allt melodispel med tummen? Låter jobbigt.

kör typ Guns'n'roses Don`t cry stycket och liknande med tummen, samt en del klasiska stycken som canon i d durr elr Bach och beethovens kändare verk, allt med tummen :P är det ackordsamman slag körs det med pekfingernageln. En del slingor körs med fler fingrar.
Men det är typ det jag lirar för tillfället.

På elgitarren är det mest collage rock för hela slanten och finner inte plektrum som ett problem där eftersom jag tycker det låter jäkligt bra.
Citera
2011-10-25, 00:35
Medlem
Mr-Emiros avatar
Jag började spela med tummen först men använder bara den numera när jag vill ha dovt och lägre ljudnivå (vid ackordspel).
Annars spelar jag ackord med pekfinger, långfinger och ringfinger tillsammans. Visst funkar plektrum men det är jag faktiskt ovan vid.
Fingerpicking heter ju trots allt "finger"picking av en anledning
Måste börja träna med plektrum känner jag..

Edit: Detta gäller ackeguror.
Citera
2011-10-25, 01:15
Medlem
ikaros2008s avatar
Du menar att du bara spelar med tummen? Låter onödigt jobbigt, krångligt och fel...

Ska du spela med fingrarna ska ju tummen spela basgången, rytmn. Sedan använder du resten av fingrarna till melodispelandet på de tunnare strängarna. Lite Chet Atkins.

Brian Setzer spelar både med plektrum och med fingrarna. När han använder fingrarna nyper han fast plektrumet i pekfingret och spelar med tumme och tre fingrar. Sedan när det blir solo så släpper han ner plektrumet.

Men att bara spela med tummen låter märkligt. En som spelar mycket med tummen är Mark Knopler. Det klassiska Dire Straits kom genom detta tillsammans med mittläge på mickarna.

För övrigt kallas fingerpicking med tummen på basen mer officiellt Travis Picking. Det finns flera varianter av detta. Danny Gatton spelar med en slags klo-fattning på strängarna. Hörs tydligt i hans spel vilket har influerat många stora och små gitarrister. Det finns paraleller till Carl perkins där. Danny B Harvey som är en mindre kä'nd gitarrist men som spelat i många kända konstellationer är en klassisk klo-spelare. Han har för övrigt ett hobbyband tillsammans med Lemmy från Motorhead och ex-Stray Cats-trummisen Slim Jim Phantom.
Citera
2011-10-25, 08:05
Medlem
konsentrations avatar
Skit i plektrumet, du blir bara begränsad av det. Man kan få lite ont om man slår strängarna med nagelbanden men lär sig träffa rätt med tiden.
Citera
2011-10-25, 14:01
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konsentration
Skit i plektrumet, du blir bara begränsad av det. Man kan få lite ont om man slår strängarna med nagelbanden men lär sig träffa rätt med tiden.

Att inte lära sig båda är väl att bli begränsad om något?
Citera
2011-10-25, 14:14
Medlem
persbrandt2ks avatar
Jag är inte så bra på tekniska biten när det gäller gitarr men jag anser nog att de är mer värt att lära sig med plektrum men samtidigt måste man kunna spela med fingrarna också. Kan du inte hålla plektrumet på "halva" tummen så att du kan kombinera plektrum spel med arpeggios eller något då? Hur det ska gå till får du stå för då ingen kan säga hur du ska hålla osv :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in