2011-10-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Jag och dom andra kurdeltagarna fick den ej att fungera på det sättet som Tobbe lärde ut. Jag kan skriva lite längre imorn med lite grafexempel och förklara varför jag ej tycker den fungerar.

Kolla upp själv på några högimsatta aktier så får du se att trenden han vill man ska följa oftast tar slut och rekylerar tillbaks när modellen ger en köpsignal.

Ställ in EMA 5,14 och MACD

Köpsignal fås när EMA5 bryter EMA14 underifrån, samtidigt som MACD måste ha brutit igenom signallinjen underifrån.

Behöver inte ens testa för att förstå att de där reglerna är skräp. Hur mycket kostar hans kurser?
Citera
2011-10-24, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Behöver inte ens testa för att förstå att de där reglerna är skräp. Hur mycket kostar hans kurser?

Läst lite ur hans bok hos en kompis. Av det jag läste så verkade det för simpelt, enligt boken var det bara att följa hans "modell", stenhård money managment och psyke att följa det så skulle det gå vägen. För oss vanliga döda gäller nog långsiktig investering och ha bra koll på börsen.

Någon swingtrader som har tips på böcker osv, att jobba med aktier är något jag alltid drömt om men vad jag hört bör jag tänka om.
Citera
2011-10-24, 05:26
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Tror jag betalade 3-4000 för en 2dagarskurs på ett konferanshotell med tillhörande måltider.
Men det verkar variera kraftigt vad han tar för varje enskild kurs, alltfrån 2000 upp till 7000.

Men kursen i sig är inte dålig. är man nybörjare så kommer du få ut en hel del av den. Han går in i detalj om hur man köper o säljer, hur du använder och konfigurerar analysprogram, hur aktie och optionsmarknaden fungerar osv. Sen att modellen inte funkar är ju en annan sak
Citera
2011-10-24, 10:31
Medlem
Citat:
Tror jag betalade 3-4000 för en 2dagarskurs på ett konferanshotell med tillhörande måltider.
Men det verkar variera kraftigt vad han tar för varje enskild kurs, alltfrån 2000 upp till 7000.

Men kursen i sig är inte dålig. är man nybörjare så kommer du få ut en hel del av den. Han går in i detalj om hur man köper o säljer, hur du använder och konfigurerar analysprogram, hur aktie och optionsmarknaden fungerar osv. Sen att modellen inte funkar är ju en annan sak

Så..4k för att lära sig trycka in några siffror och trycka på köp? Jag kunde gett dig det för hälften. Utan att veta varför man bör handla så lär han er med andra ord bara hur man förlorar pengar.
Citera
2011-10-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytheline
Läst lite ur hans bok hos en kompis. Av det jag läste så verkade det för simpelt, enligt boken var det bara att följa hans "modell", stenhård money managment och psyke att följa det så skulle det gå vägen. För oss vanliga döda gäller nog långsiktig investering och ha bra koll på börsen.

Någon swingtrader som har tips på böcker osv, att jobba med aktier är något jag alltid drömt om men vad jag hört bör jag tänka om.

Money management förlänger bara lidandet för en förlorande strategi. Edge är den enda svenska bok jag någonsin sett som har något som liknar värde för swingtrading, men man ska tänka på att författarna är charlataner i grunden.
Citera
2011-10-24, 11:16
Medlem
Citat:
Läs hellre Edge och tradinghandboken, eller om den är boken om trading?. Blandar alltid ihop dom två titlarna. Eller läs alla tre

WinningtTradingboken citerar rätt friskt från dom böckerna.

Kan man läsa edge som nybörjare inom teknisk analys?
Har fått uppfattningen att edge är många sidor och svårtuggad medan winning trading verkar mer lättläst. Nu vet jag dock inte hur värdefull Tobbes modell är eftersom den har en ordentlig eftersläpning åt båda hållen och dessutom ger falska säljsignaler.
En bloggare vid Psydonym Per Penning följer hans modell och den ska ju tydligen inte ha gett köpsignal än. Det är ju lite svårt att se hur en modell som missar de senaste veckornas uppgång ska kunna vara särskilt lönsam.

Nej, det skadar väl inte att läsa alla tre kanske?
Boken om trading finns dessutom på biblioteket här
Senast redigerad av BallaRune 2011-10-24 kl. 11:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in