2013-04-11, 02:21
Medlem
Henrik-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Enligt den källa du anger, (status.st), så är det 11 månaders oavbruten ökning.
Håll dig till sanningen!

Hade du läst hela inlägget hade du förstått vad jag syftar på. Början av den ökning du snackar om är under 6 %-linjen, och dessutom några månader framåt i nivå med tidigare fluktuationer runt denna linje. Först därefter tas ett tydligt avstamp från denna och det går relativt snabbt uppåt, utan att dippa, alltså en markant skillnad mot tidigare.

På samma sätt registrerade jag inte alla "smådippar" som nedgångar, då de varit så obetydliga, utan jag hävdade just att det hållit sig runt 6%-linjen, utan att påtala vare sig små uppgångar eller nedgångar. Att sedan plötsligt omdefiniera begreppet "uppgång" trots att mönstret är detsamma som tidigare, alltså i början av din 11 månaders-period vore alltså inte korrekt.
2013-04-11, 03:35
Medlem
Henrik-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Frågan om SD:s laguppställning bortanför Åkesson är av låg prioritet. Partiet lever på sin partiledare lika mycket som t ex KDS under Alf Svensson gjorde--med skillnaden att SD står för en politik som 20-25% av svenska folket tveklöst skulle skriva under på, om läget förvärras ytterligare.

Ännu ett exempel på många SD-sympatisörers totala oförmåga att skilja på personliga förutsägelser och fakta.
Ordet "tveklöst" säger en hel del om sinnesförvirringen.
2013-04-11, 08:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik-O
Men även om man inte är medlem i ett parti så kan man ju ha åsikter, framför allt i vissa frågor som är relevanta för en personligen. Hänger man med någorlunda, är ute och tar del av samhället, tillgodogör sig nyheter och information, och noterar hur man själv påverkas av dagens politik, då kan nog de flesta åtminstone gör en grov bedömning av om man vill rösta borgerligt, "rödgrönt" eller SD.

"Cirkusnegern"??

Sen att du tycker att dagens politik är negativ rakt igenom betyder inte att alla behöver tycka det. Det jag stör mig på är attityden att det är "folk med insikt" som röstar SD och "folk utan koll på konsekvenserna av dagens politik" som röstar på andra partier. Vägran att inse (eller erkänna) att folk som är fullt medvetna och insatta ändå röstar på andra partier än SD är så självupphöjande och verklighetsfrånvänd.

Ja men även om Mp lyckades så innebär det inte att alla i samma utgångsposition lyckas, långt därifrån. Så den parallellen känns inte överdrivet relevant.

Nja, faktiskt så kan man se att kurvan i stora drag har följt 6%-linjen fram till någonstans i mitten av 2012, och sedan har det gått tydligt uppåt, för att från årsskiften 2012-13 återigen stabilisera sig, den här gången runt 10 %. Att dra några troliga slutsatser om utvecklingen framåt känns inte realistiskt. Tidigare trender är ingen garanti för framtida liknande utveckling.

Att SD har några vettiga lösningar håller jag knappast med om.
Huvuddelen av befolkningen har inget brinnande intresse för politiska detaljer och svenskar har varit väldigt godtrogna gällande vad deras valda politiker har för agenda.
Tradition och en konsensuskultur gör att det krävs en del för att vrida om folks tänkande och våga ta steget, vi såg i en tidigare punblicerad rapport att SD väljarna stack ut gällande att vara den typ som gillar att prova nya saker och välja annorlunda.

Ett av problemen är att folk tror att M står för någon slags konservatism och måttfullhet vilket deras partinamn tyder på, det gör man inte sedan de "nya moderaterna", numer är det en extrempolitik där excesser kombineras med en närmast patologisk sparsamhet som präglar moderaterna.

Om folk i gemen fick det förklarat för sig i media att dagens politik kommer leda till välfärdsstatens avskaffande och stor konvulsioner i samhället så skulle folk i det närmaste få panik, nu får man inte det och de beräkning som framlagts vad invandringen kostar samhället, avfärdas snabbt med att det kan man inte räkna på, till rena lögner och faktaförvanskning om hur många som egentligen får stanna i Sverige.
Problemet för sjuklövern är att fler och fler kommuner börjar känna av pressen och tvingas spara på skola och andra samhällstjänster enbart för att försörja invandrare.
Det funkar som en väckarklicka för innevånarena i de kommunerna och andra som faktiskt har förmåga att dra logiska slutsatser om vad det kommer leda till i större skala.

Mp är ett exempel på en lyckad etablering, KD ett annat, Nyd och PP på misslyckanden.

Dock får man komma ihåg att inget av de partiernas aktiva blev utsatta för våld eller systematatsika hot från extrem vänstern, vilket SD´s folk har blivit och blir.
Ändå växer SD´s medlemsantal snabbast av alla politiska partiers.

Trenden är tydligt och den ligger inte still på någon 6 % nivå, den har gått från under 2% till 10 % under loppet av 10 år, dvs en femdubbling av stödet.
Detta trots massiv mediakritik mot SD, det säger något om styrkan i SD´s budskap och det missnöje som pyr i riket Sverige.
Gårdagens uppgörelse om ökad massinvandring kommer ge SD ytterligare stöd och vi har ännu 1,5 år kvar till valet.
Senast redigerad av Svithjod 2013-04-11 kl. 08:46.
2013-04-11, 09:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Hahahahahaha, har vi fått TA-anal-ytiker i den här tråden? Vad sade kaffesumpen att du skulle göra idag då, ~Henke?
Rejdar har fått en avbytare, men jag gillade Rejdar bättre, han hade en konsekvens & stringens i sin galenskap.

Enbart min fascistoida heteronormativa vithets-homofobi hindrar mig från att säga hur mycket jag saknar Rejdar.
2013-04-11, 09:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rejdar har fått en avbytare, men jag gillade Rejdar bättre, han hade en konsekvens & stringens i sin galenskap.

Enbart min fascistoida heteronormativa vithets-homofobi hindrar mig från att säga hur mycket jag saknar Rejdar.

Att statistiskt motbevisa tydliga förändringar av opinionen är inte så lätt.

Däremot skulle kanske frågor om skillnaden mellan korrelation och kausalitet kunna belysas bättre.
2013-04-11, 11:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nu är Demoskop igång med en webundersökning. Jag besvarade just en liten enkät.
Dom vanliga frågorna, vem man skull rösta på, vem man röstade på senast, utbildning, inkomst, postnummer.
Vilka man anser vara dom 3 viktigaste frågorna för framtiden (invandring fanns inte med, men man kunde skriva in en faktor själv)
Samt frågan, -"Vilken var den senaste politiska frågan du diskuterat med någon annan"-
2013-04-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu är Demoskop igång med en webundersökning. Jag besvarade just en liten enkät.
Dom vanliga frågorna, vem man skull rösta på, vem man röstade på senast, utbildning, inkomst, postnummer.
Vilka man anser vara dom 3 viktigaste frågorna för framtiden (invandring fanns inte med, men man kunde skriva in en faktor själv)
Samt frågan, -"Vilken var den senaste politiska frågan du diskuterat med någon annan"-

Vad skrev du här?
2013-04-11, 11:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askabara
Vad skrev du här?
Nu kanske jag outar mig, men jag tror att många svarade likadant iofs.
Jag var sanningsenlig & skrev att det senaste jag diskuterade var uppgörelsen mellan borgarna & MP om flyktingpolitiken.
2013-04-11, 12:15
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik-O
Ännu ett exempel på många SD-sympatisörers totala oförmåga att skilja på personliga förutsägelser och fakta.
Ordet "tveklöst" säger en hel del om sinnesförvirringen.

Uselt inlägg med enbart personangrepp och noll substans. Dina försök till genmäle saboteras av din ohederliga retorik, där du väljer ut enbart det du vill besvara, misstolkar det avsiktligt, och skriver sedan något med arrogant SSU-ton.

Du är en ny-reggad medlem med noll i trovärdighet. Skärp dig eller försvinn från tråden.
2013-04-11, 12:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Uselt inlägg med enbart personangrepp och noll substans. Dina försök till genmäle saboteras av din ohederliga retorik, där du väljer ut enbart det du vill besvara, misstolkar det avsiktligt, och skriver sedan något med arrogant SSU-ton.

Du är en ny-reggad medlem med noll i trovärdighet. Skärp dig eller försvinn från tråden.

Vi vet alla vad en SD-sympatisör skulle tyckt om denne blivit bemött på det här sättet i en debatt eller diskussion. Det hade helt enkelt blivit ett j-a liv om att yttrandefrihet begränsas, man får bara tycka som etablissemanget och hur avvikande åsikter censureras.
2013-04-11, 12:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi vet alla vad en SD-sympatisör skulle tyckt om denne blivit bemött på det här sättet i en debatt eller diskussion. Det hade helt enkelt blivit ett j-a liv om att yttrandefrihet begränsas, man får bara tycka som etablissemanget och hur avvikande åsikter censureras.
Fast nu censurerar inte enskilda användare någon från att finnas i tråden, utan det är enbart en önskan som uttrycks vilket gör att din liknelse haltar betänkligt.
I PK media så stängs kommentatorsfälten systematiskt för att stoppa oönskade åsikter oavsett om de har direkt bäring på artikeln eller inte.
Problemet är att den användare som pekas ut kommer in och valsar runt med en massa ounderbyggt tyckande som redan har ältats i den här tråden och den gamla tråden ett otal gånger.
Att då komma in och börja gapa i självsäker ton ger inget bra intryck helst som den insatte vet att användaren är ute och cycklar.
2013-04-11, 17:28
Medlem
Man undrar om den senaste uppgörelsen mellan alliansen och MP kommer att avspeglas i opinionsundersökningarna framöver. Jag tror att flertalet Moderata väljare sitter och suckar tyngre och tyngre för varje reform som nämnda uppgörelse utmynnar i. Testballongen som Billström skickade upp för en tid sedan sprack relativt snabbt, vilket jag tror irriterar många moderata väljare. Får vi se en ökning i opinionen i SD:s favör nu på grund av en ökad tillströmning av M-väljare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in