2014-08-23, 10:11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är på håret att alliansen minus kd plus SD kan bilda majoritetsregering men inte riktigt. Det är dock fortfarande 13,8% osäkra väljare och en stark förändring nu.

Den här mätningen startade också innan det berömda talet så vi ser inte den fulla effekten av det än.

De osäkra som till slut bestämmer sig har alltid ansetts vara till Sd;s fördel men det är ingen man direkt kan leda i bevis.

Tror inte alls att talet påverkat särskilt mycket, snarare att instituten hållit ner Sd andel av politiskt korrekta skäl. Men nu kan man inte mörka med det och avvika från slutligt valresultat för mycket, för då blir det en het debatt om institutens roll i det demokratiska rummet.

Kan man som du hitta en förklaring, en taktisk miss av Fredrik Reinfeldt, då blir alla lyckliga, "se det var orsaken till att Sd sprängde alla prognoser". Yes yes Skop behöver inte förklara sina 7,8% i juni SCB sina 8,1% i maj. Perfekt för alla mygelinstitut.
2014-08-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ja alliansen kommer inte ta med SD och bilda regering eftersom det kräver att Reinfeldt först ersätts.

Det troliga är därför att s plus mp bildar en svag minoritetsregering som dock kan fällas när moderaterna har en ny partiledning som är villig att samarbeta med SD.
Alla tar för givet att Reinfeldt kommer att avgå som partiledare om han förlorar. Vet inte varför alla är så säkra på det. Han är 49 så det är inte dags för pension. Palme avgick inte när han förlorade 1976, Fälldin avgick inte när han förlorade 1982, Carlsson avgick inte när han förlorade 1991, Bildt avgick inte när han förlorade 1994. Det bästa M haft innan Reinfeldt är 23,64 för Adelsohn i valet 1982. Så länge Reinfeldt håller sig över 24% är han kung bland moderatledare.
2014-08-23, 10:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja alliansen kommer inte ta med SD och bilda regering eftersom det kräver att Reinfeldt först ersätts.

Det troliga är därför att s plus mp bildar en svag minoritetsregering som dock kan fällas när moderaterna har en ny partiledning som är villig att samarbeta med SD.
Det blir intressant att se en eftervalsdebatt inom M. Huruvida Reinfeldt & han kompani av rövslickare & Ja-sägare kan komma att utmanas av kommunpolitikerna ute i landet.

Reinfledt har ju varit effektiv på att rensa ut oliktänkande inom partitoppen, men jag är osäker på hur långt utanför Stockholm han utrensningar har nått.

Det beror givetvis på utfallet i valet, både i Riksdagsvalet, men även på den kommunala nivån.
Kanske får M-ledningen ett Dackeuppror att hantera framöver, man kan ju alltid hoppas.

Utfallet av en sådan process är det som avgör möjligheterna till ett närmande mellan M & SD.
2014-08-23, 10:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Men tror ni inte att Reinfeldt avgår efter valet oavsett om det blir röd-grön röra eller blå? Han ver kar ha gjort sitt och han skulle göra landet en tjänst om han blev utbytt.

Nu tror jag inte det finns någon chans att alliansen blir större än vänstern även om jag vill det. Men skulle det rent hypotetiskt ske tror jag Reinfeldt avser att sitta kvar.

Jag tror däremot också att flera inom moderaterna vill avsätta honom och de krafterna kan kanske lyckas även i ett sådant scenario.
2014-08-23, 10:15
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Reinfeldteffektens huvudsakliga verkan är att inskärpa att det kommer att bli hårdare tider framöver, med snålare resurser. För många handlar då valet om att rösta på den statsministerkandidat man tror är bäst på att rida ut stormen. Det blir för många närmast ett presidentval mellan Reinfeldt & Löfven.

De väljare som styrs av ängslighet & har dålig insikt i dagspolitiken tänker då att det känns säkrare med Reinfeldt vid rodret. De väljare som tänker lite längre tar steget över till SD.

Något som Moderaterna måste ha kalkylerat med innan utspelet.

Ja det är hela syftet med utspelet. Yttre hot mot landet (förvisso skapat av Reinfeldt själv, men det tänker inte osäkra väljare på). Yttre hot gynnar sittande regering eller starka män. De osäkra som skulle ha kunnat rösta SD väljer etablerade partier.
2014-08-23, 10:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Men tror ni inte att Reinfeldt avgår efter valet oavsett om det blir röd-grön röra eller blå? Han ver kar ha gjort sitt och han skulle göra landet en tjänst om han blev utbytt.

Jag tror faktiskt det. Han avgår även om det osannolika skulle inträffa att Alliansen blir större än rödgröna. Han är så trött, så trött, och dessutom är SD-hatet allt mer opassande:

http://4.bp.blogspot.com/-QhS7jX2FSoo/Tfi9Gz71lsI/AAAAAAAAAG0/WxLYqejkV_Y/s1600/15s16-rein1-867__mngl_20110615ab5x016%252Cnyh_1_indd_7036.jpg
2014-08-23, 10:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror faktiskt det. Han avgår även om det osannolika skulle inträffa att Alliansen blir större än rödgröna. Han är så trött, så trött, och dessutom är SD-hatet allt mer opassande:

http://4.bp.blogspot.com/-QhS7jX2FSoo/Tfi9Gz71lsI/AAAAAAAAAG0/WxLYqejkV_Y/s1600/15s16-rein1-867__mngl_20110615ab5x016%252Cnyh_1_indd_7036.jpg
Det som talar för en avgång tycker även jag är att han ser allt mer trött, sliten & obalanserad ut.
Han vill nog drypa av till en trevlig reträttpost i Bryssel, med dubbel lön mot idag & sitta därnere & mysa med Sabuni i lugn & ro.
2014-08-23, 10:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Alla tar för givet att Reinfeldt kommer att avgå som partiledare om han förlorar. Vet inte varför alla är så säkra på det. Han är 49 så det är inte dags för pension. Palme avgick inte när han förlorade 1976, Fälldin avgick inte när han förlorade 1982, Carlsson avgick inte när han förlorade 1991, Bildt avgick inte när han förlorade 1994. Det bästa M haft innan Reinfeldt är 23,64 för Adelsohn i valet 1982. Så länge Reinfeldt håller sig över 24% är han kung bland moderatledare.

Jag tror att han kommer att sparkas om han gör ett dåligt val, speciellt om det kan kopplas till talet och hans strategi.

Han kommer då alltså inte ha något annat val än att avgå om han vill undvika det.

Visar det sig att det var en bra strategi att hålla talet kommer han kunna sitta kvar men i bakgrunden kommer det ändå finnas de som kraftigt ogillar hans inställning till SD och invandringsfrågan.

Dessa kommer söka efter möjligheter att utmana Reinfeldt men kommer kanske inte se sådana möjligheter direkt.
2014-08-23, 10:24
Moderator
TheLuckys avatar
Media nämner ingenting om att socialdemokraterna ligger under 30 procent. Inte heller att partiet parkerat sig runt 30 och trenden är neråt. Det är långt sämre än när Mona Sahlin styrde. Fast det hela beror inte på Löfven, utan dels på sverigedemokraterna som öppet och fräckt sagt att man riktar in sig på just socialdemokratiska väljare och dels på att socialdemokraternas ledning är väldigt mycket vänster.

Min prognos efter valet är att M, S och SD kommer att tävla om vilka som får flest röster i OU samt att 50 procent av LO:s manliga medlemmar är sverigedemokrater. Några ytterligare samhällsekonomiska kriser p.g.a. massinvandringen så är det öppet mål för SD.

Vi vet redan nu att det blir mycket sämre tider och det kommer därför bli svårt för etablissemanget som ideligen sagt att vita män är alltings djävlighet. Hur ska till exempel det blivande statsrådet, Åsa Romson, kunna vädja till svenska män om ett öppet hjärta, när hon anser vita män är satan själv och något vi lika gärna, eller snarare helst bör vara utan. Det kommer allmänt sett bli enkelt för sverigedemokratiska politiker att plocka poäng i debatterar: svenskar finns ju inte, midsommarfirande är barbariskt, 40 miljoner berikare o.s.v.
2014-08-23, 10:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Hej vart är den där anv#ndaren som skrivit sedan förra valet att SD ständigt minskar?? Vad anser han att valresultatet kommer bli för SD? Om de minskat nu i 4 ar sa borde han väl anse att 4% är rimligt eller under spärren?

Reidar du tänker på han sköt sig en kväll i våras ner livet tedde sig alltför dystert. Nej jag skämtar har har dragit sig tillbaka från propagandatjänsten och fått andra arbetsuppgifter.

Men är inte den enda blådåren som gått i Bagdad Bobs fotspår, dock verkar de alla ligga väldigt lågt just nu.

Om Sd mer än fördubblar väljarsympatierna så är det överraskande bra med tanke på att de inte riktigt fördubblade resultatet mellan 2006 och 2010. År 2002 1,13%, år 2006 2,93% år 2010 5,7%, år 2014? i intervallet 11-14%. Ja ja optimister, jag hoppas också på en paradigm-lavin, men var realister.

Alldeles efter årets val kommer många som ser Sd;s resultat att ångra sig. -" varför röstade inte jag också på Sd"? därefter växer det till det dubbla år2018, 22- 28% och absolut största parti. Och då mina vänner börjar förändringens tid på allvar.
2014-08-23, 10:26
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Historiskt sett så finns det en händelse som överskuggar alla de som du räknar upp, och den inträffade 1998. Efter att ha förlorat närmare 9 procentenheter så ställde sig Göran Persson på sossarnas valvaka och vrålade "vi regerar vidare" som om inget hade hänt.

Det vore ett mardrömsscenario om det på valnatten visar sig att SD förvisso har gjort ett bra (~15%) val, men att alliansen och MP tillsammans har fått 175 mandat i riksdagen. Jag skulle inte bli förvånad om Reinfeldt upprepar det som Persson gjorde.
2014-08-23, 10:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
[/b]

Ja det är hela syftet med utspelet. Yttre hot mot landet (förvisso skapat av Reinfeldt själv, men det tänker inte osäkra väljare på). Yttre hot gynnar sittande regering eller starka män. De osäkra som skulle ha kunnat rösta SD väljer etablerade partier.

Håller i stort med men tror inte att avsikten var att ta röster från SD utan däremot från vänstern.

Detta eftersom de visste att vänstern skulle städa sig bakom samma invandringspolitik men med sämre ekonomi.

De som är emot detta har alltså bara SD att gå till men maktförhållandet mellan alliansen och vänstern påverkas inte av att båda tappar röster till SD. De tyckte alltså att det var okej för att flytta fokus till ekonomiska frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in