2013-04-02, 09:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Att få med sig journalister i gammelmedia är knappast gjort i en handvändning men vem vet om x antal år kanske det börjar ske en omsvängning där liksom det verkar bli bland företagare också.
Jag tror inte vi hinner att se en omsvängning inom journalistkåren innan tidningsdöden gjort frågan irrelevant.
2013-04-02, 13:28
Bannlyst
AP skriver:

Citat:
FÖRETAGSOPINION Stödet för SD bland chefer på (små)företag har ökat markant sedan den förra mätningen i september 2011 då partiet fick 0,9 procent av väljarstödet.

I Skops senaste företagarbarometer ställde man frågan “Vilket politiskt parti tycker du bäst om i rikspolitiken?” till 600 svenska företagare eller företagsledare. SD fick 5,5 procent.

Mätningen

M 64,4 procent (-7,0)
FP 7,6 procent (+3,2)
C 3,8 procent (-1,7)
KD 2,5 procent (-0,4)

S 10,3 procent (-1,4)
V 2,5 procent (+1,6)
MP 3,6 procent (+1,2)

SD 5,5 procent (+4,6)

5.5% är ganska lite men 4.6% är en sjukt stor ökning. Jag är faktiskt lite förvånad varför SD ökar bland företagen? Alliansen + Rödgröna är ju dem som vill ha denna låglöne-"arbetskraft"-invandring till Sverige. Att anställa en neger idag kostar ju ca 3000 kr endast per månad jämfört en svensk som kostar 14 tusen. Jag talar då om skitjobb som vänstern brukar kalla det.

Någon som har en idé? Jag misstänker att fler och fler företag börjar tro att SD har den mest ekonomiska politiken för själva företagen. SD är ju förstås det billigaste och brottssäkraste alternativet i riksdagen.

Källa: http://avpixlat.info/2013/04/02/matning-sd-lyfter-bland-foretagare/
Senast redigerad av ProfessorMcGooby 2013-04-02 kl. 13:31.
2013-04-02, 13:28
Medlem
Socialdemokraternas skönmålning av Sverige som:
bäst, godast, fredligast, lugnast, snällast, rikast mm
har flagnat och under blir fusket allt synligare.

Nymoderaternas alternativa bild av det kommande Sverige:
"framtidens höglöneekonomi med välfärd åt alla" enligt finansminister Borg mfl
i DN april 2012 är ett av världens värsta Nigeriabrev.

Även de mest hjärntvättade vaknar så småningom när de själva, nära och kära
drabbas av devalveringen av välfärden med vård, skola och omsorg i kaos.
Kopplat med brist på bostäder, ökande arbetslöshet, svenskhat och svenskdiskriminering.

Allt sammantaget gör att framtiden ser ljus ut för SD.
Senast redigerad av amalrik 2013-04-02 kl. 13:29. Anledning: ordfel
2013-04-02, 13:37
Medlem
Jag tycker deras framgång är en smula egendomlig, då SD inte har varit så tydliga angående sin arbetsmarknadspolitik. Jag trodde att centern faktiskt skulle ha gått hem i större utsträckning hos småföretagarna, då de under längre tid har försökt profilera sig inom just området småföretagande genom att reformera turordningsreglerna, införa diverse skattelättnader mm. Uppenbarligen har jag fel, men jag undrar vad det är i SD:s partiprogram som lockar. Eller är det så att SD har varit duktiga på att kommunicera sin arbetsmarknadspolitik?
2013-04-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Jag tycker deras framgång är en smula egendomlig, då SD inte har varit så tydliga angående sin arbetsmarknadspolitik. Jag trodde att centern faktiskt skulle ha gått hem i större utsträckning hos småföretagarna, då de under längre tid har försökt profilera sig inom just området småföretagande genom att reformera turordningsreglerna, införa diverse skattelättnader mm. Uppenbarligen har jag fel, men jag undrar vad det är i SD:s partiprogram som lockar. Eller är det så att SD har varit duktiga på att kommunicera sin arbetsmarknadspolitik?

Driver man eget företag inser man att det finns nåt som heter plus och minus när det gäller ekonomi, och att varje krona är viktig. Det är naturligt att människor med denna medvetenhet köper SD:s budskap vad gäller t ex invandringspolitiken.

Eftersom SD tappat i de senaste undersökningarna är det trevligt att de börjar äta sig in nya väljargrupper.
2013-04-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Driver man eget företag inser man att det finns nåt som heter plus och minus när det gäller ekonomi, och att varje krona är viktig. Det är naturligt att människor med denna medvetenhet köper SD:s budskap vad gäller t ex invandringspolitiken.

Eftersom SD tappat i de senaste undersökningarna är det trevligt att de börjar äta sig in nya väljargrupper.

Jag tror att småföretagarna sympatiserar med det parti vars politik underlättar för småföretagarna. Sedan har du nog en poäng i ditt inlägg, men jag är övertygad om att det primära vid val av parti är arbetsmarknadspolitiken.
2013-04-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det rör sig till stor del om en önskan hos många väljare att byta ut en regering som inte lyckas leverera tror jag, och om SD upplevs som ett passivt stödparti till regeringen är det ju inte ett bra alternativ. Sedan har ju s traditionsenligt varit ett huvudalternativ just för industriarbetare, och jag tror att detta är vad Löfven vill komma tillbaka till. Däremot kan du ju ha en poäng när det gäller MP, men faktum är ju att det går bra för dem i opinionen.

Önskar föresten att du kunde strunta i sådant trams som det jag kursiverade. Det blir trevligare om man kan hålla en civiliserad samtalston, men det tycker kanske inte du?

Nu är det ju dock så att de flesta som sympatiserar med SD är väl medvetna om att det verkliga stödpartiet till Alliansens politik är MP. När nu alliansen dessutom dansat efter MPs pipa efter att herr Reinfeldt bestämt att man ska försöka marginalisera SD genom att ge efter för varenda krav som miljömupparna ställer så blir ju den biten glasklar. Att det däremot finns SDare som går tillbaka till S är väl ganska normalt precis som det finns nya sossar som hittar till SD, dvs strömmen går i båda riktningar.

Att SD röstar för diverse förslag lagda av alliansen (eller majoriteten) är inte nödvändigtvis för att försöka stödja regeringen och köpa billiga poäng utan handlar i mångt och mycket om att bygga förtroende hos allmänheten genom att inte ställa till med oreda i riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
AP skriver:
5.5% är ganska lite men 4.6% är en sjukt stor ökning. Jag är faktiskt lite förvånad varför SD ökar bland företagen? Alliansen + Rödgröna är ju dem som vill ha denna låglöne-"arbetskraft"-invandring till Sverige. Att anställa en neger idag kostar ju ca 3000 kr endast per månad jämfört en svensk som kostar 14 tusen. Jag talar då om skitjobb som vänstern brukar kalla det.

Någon som har en idé? Jag misstänker att fler och fler företag börjar tro att SD har den mest ekonomiska politiken för själva företagen. SD är ju förstås det billigaste och brottssäkraste alternativet i riksdagen.

Problemet med "låglöne-arbetskraft" är att de flesta företagare inte är intresserade av denna, de flesta vill ha någorlunda kompetent arbetskraft och i de branscher där det faktiskt är arbetskraftsbrist i Sverige (ja de finns) så handlar det om just kompetensbrist. Att försöka täcka upp det behovet med analfabeter från Somalia och getherdar från Afghanistan köper knappast företagare som letar efter initiativrik och kompetent personal.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh

Jag håller med dig om det här. De flesta egenföretagare har lärt sig en del ekonomi av ren självbevarelsedrift, kan du ingen ekonomi/grundläggande matte alls blir det svårt att gå med vinst. Att steget från att inse att kostnaden för invandringen inte håller i längden rent samhällsekonomiskt är då inte speciellt långt, eller rättare sagt så handlar det om att inse att vi inte har råd med "fri invandring" med bibehållen välfärd och de flesta svenskar väljer trots allt bibehållen välfärd framför "fri invandring om frågan skulle ställas.
2013-04-02, 14:39
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby

Någon som har en idé? Jag misstänker att fler och fler företag börjar tro att SD har den mest ekonomiska politiken för själva företagen.

Varför SD i allmänhet är starka hos småföretagare, är att de i allmänhet är ekonomiskt kunniga och till stor del inte omfattas av välfärdssystemet.

Som småföretagare kämpar man varje dag för att debet och kredit skall gå ihop och att det skall finnas pengar på kontot. Inte minst i samband med de månatliga eller kvartalsvisa inbetalningarna av moms, egenavgifter och löneskatt är det uppenbart hur mycket pengar stat och kommun pressar ur småföretagaren. Det lilla företaget betalar ofta in flerfaldigt mer pengar till staten än hon får behålla själv. Dessutom omfattas inte småföretagaren av den offentliga a-kassan eller sjukersättningen. Och skulle småföretagaren råka i ekonomisk knipa finns inget skyddsnät med socialbidrag eller annat - för att åtnjuta detta måste man genomgå processen att avveckla företaget och avregistrera det. Det går inte att lägga det på is eller hanka sig fram för att betala företagets fasta kostnader under den period där man skulle behöva stöd från samhället. Har man ett eget företag med anställda och inte har råd att plocka ut lön själv under en tid så är det alltså bara att avskeda personalen och lägga ner företaget för att eventuellt få samhällets stöd.

Det är inte konstigt att småföretagaren i allmänhet är ytterst skeptisk till stat och kommun i allmänhet. Och när det då väller in 100 000-tals analfabeter från 3:e världen som direkt åtnjuter samhällets stöd och kan försörjas under hela sin livstid, samtidigt som småföretagaren själv är utlämnad åt sitt öde är det snarast märkligt att rösta på något av partierna i sjuklövern (vilka påhejar massinvandringen). Bland de riktigt små företagen (högst 2-3 anställda) borde samtliga företagare - av rent egenintresse - rösta på sverigedemokraterna. Det skulle vara intressant att se statistiken uppdelat på företagare beroende på företagets storlek.
2013-04-02, 14:57
Medlem
Är det inte ganska så intressant att om man lägger ihop opinionsmätningarna, så har M och SD minskat sedan debatten om papperslösa startade? Och MP har ökat.
2013-04-02, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKronos
Är det inte ganska så intressant att om man lägger ihop opinionsmätningarna, så har M och SD minskat sedan debatten om papperslösa startade? Och MP har ökat.

Men det är nog vanskligt, att se någon koppling där...moderaternas motgångar t. ex., kan ha flera andra orsaker också.
2013-04-02, 16:01
Medlem
Moderata invandringskritiska utspel tycks i alla fall inte ha gynnat partiet.
2013-04-02, 16:02
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKronos

Moderaterna har minskat betydligt längre än så och det är för att folk är missnöjda med regeringen. Så deras minskning har pågått en längre tid.

SD:s "minskning" föregående månad är från 10,6% till 10,32%. Alltså från en enorm ökning och rekordnivå så har det balanserats lite möjligtvis. Det är fortfarande en väldigt hög nivå för Sverigedemokraterna. Dessutom är det knappt mätbart, ett tapp på 0,28, det är några få personer som svarat annorlunda. Slumpen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in