Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det rör sig till stor del om en önskan hos många väljare att byta ut en regering som inte lyckas leverera tror jag, och om SD upplevs som ett passivt stödparti till regeringen är det ju inte ett bra alternativ. Sedan har ju s traditionsenligt varit ett huvudalternativ just för industriarbetare, och jag tror att detta är vad Löfven vill komma tillbaka till. Däremot kan du ju ha en poäng när det gäller MP, men faktum är ju att det går bra för dem i opinionen.
Önskar föresten att du kunde strunta i sådant trams som det jag kursiverade. Det blir trevligare om man kan hålla en civiliserad samtalston, men det tycker kanske inte du?
Nu är det ju dock så att de flesta som sympatiserar med SD är väl medvetna om att det verkliga stödpartiet till Alliansens politik är MP. När nu alliansen dessutom dansat efter MPs pipa efter att herr Reinfeldt bestämt att man ska försöka marginalisera SD genom att ge efter för varenda krav som miljömupparna ställer så blir ju den biten glasklar. Att det däremot finns SDare som går tillbaka till S är väl ganska normalt precis som det finns nya sossar som hittar till SD, dvs strömmen går i båda riktningar.
Att SD röstar för diverse förslag lagda av alliansen (eller majoriteten) är inte nödvändigtvis för att försöka stödja regeringen och köpa billiga poäng utan handlar i mångt och mycket om att bygga förtroende hos allmänheten genom att
inte ställa till med oreda i riksdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
AP skriver:
5.5% är ganska lite men 4.6% är en sjukt stor ökning. Jag är faktiskt lite förvånad varför SD ökar bland företagen? Alliansen + Rödgröna är ju dem som vill ha denna låglöne-"arbetskraft"-invandring till Sverige. Att anställa en neger idag kostar ju ca 3000 kr endast per månad jämfört en svensk som kostar 14 tusen. Jag talar då om skitjobb som vänstern brukar kalla det.
Någon som har en idé? Jag misstänker att fler och fler företag börjar tro att SD har den mest ekonomiska politiken för själva företagen. SD är ju förstås det billigaste och brottssäkraste alternativet i riksdagen.
Problemet med "låglöne-arbetskraft" är att de flesta företagare inte är intresserade av denna, de flesta vill ha någorlunda kompetent arbetskraft och i de branscher där det faktiskt är arbetskraftsbrist i Sverige (ja de finns) så handlar det om just kompetensbrist. Att försöka täcka upp det behovet med analfabeter från Somalia och getherdar från Afghanistan köper knappast företagare som letar efter initiativrik och kompetent personal.
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Driver man eget företag inser man att det finns nåt som heter plus och minus när det gäller ekonomi, och att varje krona är viktig. Det är naturligt att människor med denna medvetenhet köper SD:s budskap vad gäller t ex invandringspolitiken.
Eftersom SD tappat i de senaste undersökningarna är det trevligt att de börjar äta sig in nya väljargrupper.
Jag håller med dig om det här. De flesta egenföretagare har lärt sig en del ekonomi av ren självbevarelsedrift, kan du ingen ekonomi/grundläggande matte alls blir det svårt att gå med vinst. Att steget från att inse att kostnaden för invandringen inte håller i längden rent samhällsekonomiskt är då inte speciellt långt, eller rättare sagt så handlar det om att inse att vi inte har råd med "fri invandring" med bibehållen välfärd och de flesta svenskar väljer trots allt bibehållen välfärd framför "fri invandring om frågan skulle ställas.