Citat:
Ursprungligen postat av
dandino
Ett litet sidospår men i dagsläget har SD:s FB-sida cirka 74 000 likes och nya likes tillkommer varje dag. Kan vi vänta oss 100 000 likes till riksdagsvalet, tror ni?
Edit: Oj såg nu att jag räknade helt tokigt. Det är 26 000 nya likes som måste tillkomma, och inte 36 000 som jag först skrev. Får skriva om hela inlägget:
Nu med korrekta beräkningar tror jag absolut att det finns en möjlighet.
Den temporära förändringshastigheten ligger på knappt 100 nytillkomna likes per dag, och den har legat på en stabil nivå senaste månaden.
Det är 173 dagar kvar till valet. Det är 26 000 nya likes som behövs för att nå upp till 100 000. Detta skulle kräva 150 nya likes per dag, alltså nästan 50% fler än i dagsläget.
Jag iakttog dock förändringshastigheten under januari månad, och minns jag rätt så låg de då på ca 200/dag eller 1500/vecka under en period på ca en månad. Frågan är ju om det finns potential för dem att nå upp till den nivån igen, t.ex. månaderna innan valet då då valkampanjerna rullar för fullt. Det är ju inte omöjligt såklart att det sker en "like-explosion".
Ju fler likes desto bättre såklart. En del kanske resonerar i stil med "jaha, har Svensson gillat SD på facebook, då kanske det inte är så farligt att rösta på dem trots allt". Å andra sidan finns det nog personer med motsatt effekt som förstärker rasistbilden av partiet och skrämmer bort väljare. Slutsats: Det bästa är om vanliga killar och tjejer likear dem på facebook.
Jag tror det landar på drygt ca 95.000. Lägger själv in en like när valet närmar sig, har inte gjort det i dagsläget av olika skäl.