2018-05-28, 11:26
  #18301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getlitnotfit
De räknar på singelbostäder, alltså att det bara är en person som står på lägenheten vilket är otroligt vanligt i Sverige. Min mamma hyr ut sin lägenhet i Stockholm till ett par men det är min mamma som person som står på lägenheten, vilket gör det till att det är en singel som bor där. Hon bor dessutom hos sin man i Umeå där enbart han står på huset (han är alltså singel på papperet) och själv har hon ett till eget boende på annan ort där jag och min syster bor men som också på papperet är för en singel. Alltså tre bostäder man anser är för singlar men i det verkliga livet bor det minst 7 personer i dessa bostäder.

Det kryllar av såna bostäder i städerna, som svensk så har man gärna sitt för sig själv trots att man är i en relation. Det är väldigt vanligt att vara särbor under en lång tid och sedan när man väl flyttar in så står fortfarande bara ena personen på bostaden.

Lägg ner nu, en person kan inte stå skriven på tre ställen. Och nej det är inte vanligt att folk som flyttar ihop står skrivna på andra ställen.
Citera
2018-05-28, 15:39
  #18302
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Writer.X
Om bostadspolitik vore hela sanningen bakom slutsatsen är det ju konstigt att experten i studion, programledarna m.f. inte sa något om det. De kan ju kommit fram till resultatet genom någon annan form av statistik också. T.ex. genom att fråga folk.
Nja, det handlar om just singelhushåll och SCB som källa.
Men man missar att bara för att en person bor själv, dvs är folkbokförd ensam på en adress, så betyder inte det att personen faktiskt är singel. I Stockholm är det många som inte flyttar ihop och om de gör det behåller de sin gamla lägenhet så länge det går. Ingen släpper en bostad frivilligt.
Gissningsvis skulle det framtida en annan bild om man verkligen intervjuade människor om deras situation.

Det är lite som att anta att alla som är reggade på en dejtingsida söker en partner eller ens är singlar.
Citera
2018-05-28, 15:42
  #18303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskekatt
Då har man lagt lördagkvällen på att swipa höger på varenda flodhäst, padda, valross och xx-barnsmorsa. Dumt att det inte finns en knapp för att like:a alla.
Av erfarenhet är dem enda som visar intresse afrikanska damer, thailändskor och transor. Ingenting kommer gratis nä Väntar med spänning på att presentera kongo-damen på 100 kg på nästa släktkalas.


3 timmars insats, 0 matchningar. Väl investerad tid. Filippinerna nästa? Eller dags å beställa en AI-docka?

hahaha ja samma här! installerade det igen efter ett år. tänkte "nu ska jag ta lite nya snygga bilder på mig själv och komma igång o ragga!" så kom jag snabbt ihåg varför jag tog bort det...
Citera
2018-05-28, 15:53
  #18304
Medlem
getlitnotfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Lägg ner nu, en person kan inte stå skriven på tre ställen. Och nej det är inte vanligt att folk som flyttar ihop står skrivna på andra ställen.

Min mamma står inte skriven på tre ställen utan två, hon har lägenhet i Stockholm som hon dessutom hyr ut till ett par just nu och hennes andra bostad är den hon bor i annars, där jag och min syster nu bor och sköter om sedan ett halvår tillbaka efter en tid utomlands.

Hon vill inte göra sig av med den här bostaden för vi bor här samt behöver hon själv någonstans att bo om hon och hennes man (mot förmodan) skulle bryta upp. Det är en trygghet att ha egen bostad trots att hon idag bor på sin mans adress i Umeå. Alla dessa hushåll räknas dock som singel för min kära mor står på sina bostäder och hennes man står själv på sin i Umeå.
Citera
2018-05-28, 16:04
  #18305
Medlem
getlitnotfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nja, det handlar om just singelhushåll och SCB som källa.
Men man missar att bara för att en person bor själv, dvs är folkbokförd ensam på en adress, så betyder inte det att personen faktiskt är singel. I Stockholm är det många som inte flyttar ihop och om de gör det behåller de sin gamla lägenhet så länge det går. Ingen släpper en bostad frivilligt.
Gissningsvis skulle det framtida en annan bild om man verkligen intervjuade människor om deras situation.

Det är lite som att anta att alla som är reggade på en dejtingsida söker en partner eller ens är singlar.

Exakt, de räknar på singelhushåll för det gör bra TV att vända det till att Stockholm är den mest singeltäta staden.

Det bra att vara lite kritisk med tanke på bostadsbristen som idag råder med skyhöga priser. Folk håller gärna kvar vid sina bostäder för att det är tryggt, man vill inte stå utan någonstans att bo om relationen inte skulle hålla.

Jag skulle inte direkt själv flytta in till min nya partner direkt, dels för jag värnar om egen tid, tryggheten genom att ha eget hushåll samt att man aldrig vet hur relationen tyr sig.

Ska de fråga varje person i Stockholm? Det blir annars ingen trovärdig teori om det inte frågar inprincip hela staden.

Exempelvis,

”Hej, har du egen bostad samtidigt som du är i en relation?
- Ja, jag har egen bostad men min flickvän är här så ofta det går. Hon bor kvar hemma hos sina föräldrar på grund av studier annars.”


Nästa person.

”Hej, är du singel? Vi gör en undersökning för morgonsoffan.”
Hej! Nej, jag bor för tillfället hos min flickvän som hyr i andra hand av en man. Jag har precis flyttat upp från Göteborg.”


Sedan finns det såklart många singlar i Stockholm men jag själv anser att TV förmodligen har räknat på singelhushåll och inte har gjort en gedigen undersökning av det. Min mamma har inte fått något mail eller brev angående det i alla fall, vilket jag knappast tror att hon skulle svara på tyvärr.

Vad tog de mer upp i reportaget angående nätdejting? Att det har blivit vanligare i och med att Stockholm är så singeltätt enligt deras undersökning? Länka gärna, vill se vad dem tycker om dagens nätdejtning.
__________________
Senast redigerad av getlitnotfit 2018-05-28 kl. 17:02.
Citera
2018-05-28, 16:24
  #18306
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getlitnotfit
Min mamma står inte skriven på tre ställen utan två, hon har lägenhet i Stockholm som hon dessutom hyr ut till ett par just nu och hennes andra bostad är den hon bor i annars, där jag och min syster nu bor och sköter om sedan ett halvår tillbaka efter en tid utomlands.

Hon vill inte göra sig av med den här bostaden för vi bor här samt behöver hon själv någonstans att bo om hon och hennes man (mot förmodan) skulle bryta upp. Det är en trygghet att ha egen bostad trots att hon idag bor på sin mans adress i Umeå. Alla dessa hushåll räknas dock som singel för min kära mor står på sina bostäder och hennes man står själv på sin i Umeå.
Ja, det är så det fungerar. I Stockholm har bostäder gått upp med 20% per år så det är bara dumt att sälja om man inte måste. Ett förstahandskontrakt är väldigt svårt att få så det håller man också kvar vid.

Citat:
Ursprungligen postat av getlitnotfit
Exakt, de räknar på singelhushåll för det gör bra TV att vända det till att Stockholm är det mest singeltäta staden. Det bra att vara lite kritisk i och med tanke på bostadsbristen som idag råder med skyhöga priser. Folk håller gärna kvar vid sina bostäder att det är tryggt. Jag skulle inte direkt själv flytta in till min nya partner direkt, dels för jag vill ha egen tid, trygghet samt att man aldrig vet hur relationer tyr sig. Ska de fråga varje person i Stockholm?

”Hej, har du egen bostad samtidigt som du är i en relation?”
- Ja, jag har egen bostad men min flickvän är här så ofta det går. Hon bor kvar hemma hos sina föräldrar på grund av studier annars.”

Exempelvis på hur det skulle kunna se ut. Han är i förhållande men står själv på sin adress.
För länge sedan frågade myndigheterna oss om var vi "tillbringade dygnsvilan" när man inventerade Sveriges bostadsbestånd. Det blev ett j-a liv
Bidrag är ett annat skäl till att vara folkbokförd som ensamhushåll.
Men som du skriver är det bra tv...

När det gäller nätdejting är det lätt att tänka på siterna som en nätbutik där varje användare är tillgänglig för dejt och all info är sann. Men då blir man besviken precis som många blivit här i tråden.
Nätdejting är ju egentligen matchning av två parter där båda behöver vara överens och vilja samma sak.
Citera
2018-05-28, 16:38
  #18307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getlitnotfit
Min mamma står inte skriven på tre ställen utan två, hon har lägenhet i Stockholm som hon dessutom hyr ut till ett par just nu och hennes andra bostad är den hon bor i annars, där jag och min syster nu bor och sköter om sedan ett halvår tillbaka efter en tid utomlands.

Hon vill inte göra sig av med den här bostaden för vi bor här samt behöver hon själv någonstans att bo om hon och hennes man (mot förmodan) skulle bryta upp. Det är en trygghet att ha egen bostad trots att hon idag bor på sin mans adress i Umeå. Alla dessa hushåll räknas dock som singel för min kära mor står på sina bostäder och hennes man står själv på sin i Umeå.
Fattar du inte att de som hyr hennes lägenhet står skrivna där, om inte, så står de skrivna på på ett annat ställe, och för att din lilla kedja ska hålla så måste alla som bor på ett ställe vara skrivna på ett annat. Och det är inte alls vanligt.

Dessutom kan man bara vara mantalsskriven på ett ställe.

Bara för att du äger något så blir du inte skriven där per automatik. Och skriver du dig där kan du inte skriva dig på ett ställe till. Fattar väl du.

Dessutom får man bara hyra ut en begränsad tid.
Citera
2018-05-28, 16:43
  #18308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är lite som att anta att alla som är reggade på en dejtingsida söker en partner eller ens är singlar.
Ja fy sjutton vilket vridet antagande. Klart att de flesta är ute efter sex, eller inget alls, och dessutom upptagna.
Citera
2018-05-28, 16:50
  #18309
Medlem
getlitnotfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Fattar du inte att de som hyr hennes lägenhet står skrivna där, om inte, så står de skrivna på på ett annat ställe, och för att din lilla kedja ska hålla så måste alla som bor på ett ställe vara skrivna på ett annat. Och det är inte alls vanligt.

Dessutom kan man bara vara mantalsskriven på ett ställe.

Bara för att du äger något så blir du inte skriven där per automatik. Och skriver du dig där kan du inte skriva dig på ett ställe till. Fattar väl du.

Dessutom får man bara hyra ut en begränsad tid.

Paret som bor i mammas lägenhet i Stockholm står skrivna i Umeå, tjejen hos sina föräldrar och killen hos sina föräldrar. De har ett kontrakt som är en viss period som du säger men det är fortfarande enbart min mamma som står som ägare på lägenheten.

Känns som du blandar ihop att stå skriven på en adress och äga bostader? Min mamma är skriven på orten jag bor på (hon vill få sina räkningar och brev hit) men hon äger två bostäder. På samma sätt en person kan äga en lägenhet i Stockholm men ett sommarställe i Norrtälje. Varför får breven på båda ställena?

Tycker också att detta kan liknas vid nätdejting. Folk har säkert flera konton där man utger sig från att vara ung, gammal, tjej, kille, singel etc fast inget stämmer. Det känns som man alltid måste vara kritisk till allt man ser, läser och hör.
__________________
Senast redigerad av getlitnotfit 2018-05-28 kl. 16:56.
Citera
2018-05-28, 16:57
  #18310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getlitnotfit
Paret som bor i mammas lägenhet i Stockholm står skrivna i Umeå, tjejen hos sina föräldrar och killen hos sina föräldrar. De har ett kontrakt som är en viss period som du säger men det är fortfarande enbart min mamma som står skriven på lägenheten.

Känns som du blandar ihop att stå skriven på en adress och äga bostader? Min mamma är skriven på orten jag bor på (hon vill få sina räkningar och brev hit) men hon äger två bostäder. På samma sätt en person kan äga en lägenhet i Stockholm men ett sommarställe i Norrtälje. Varför får breven på båda ställena?

Jag sa precis att man inte behöver vara skriven på ett ställe man äger.

Och fortfarande, man kan bara vara folkbokförd på ett ställe.

Du menar att hon står som ägare på lägenheten, det är ju inte att vara skriven där, för hon kan knappast vara skriven där och på orden du bor. Apropå att få post till två ställen.

Det betyder ju att ingen står folkbokförd på den lägenheten hon äger isåfall enligt din logik.
Citera
2018-05-28, 17:14
  #18311
Medlem
getlitnotfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto

Jag sa precis att man inte behöver vara skriven på ett ställe man äger.

Och fortfarande, man kan bara vara folkbokförd på ett ställe.

Du menar att hon står som ägare på lägenheten, det är ju inte att vara skriven där, för hon kan knappast vara skriven där och på orden du bor. Apropå att få post till två ställen.

Det betyder ju att ingen står folkbokförd på den lägenheten hon äger isåfall enligt din logik.

Om du läser min text igen så står det nu ”äger” och inte ”skriven”, var lite snabb när jag skrev den utan att läsa igenom. Känns som du har hakat upp dig lite på att jag har skrivit ”skriven” istället för ”äger”, känns som det framgår väldigt tydligt annars i mina texter att min familj inte hyr utan äger sina bostäder. I mina ögon är det rätt självklart att jag hela tiden har menat ”äger” även fast jag skrivit ”skriven” när man ser till hela resonemanget.

Du tycker fortfarande inte teorin stämmer angående att lägenheten i Stockholm, huset i Umeå och orten jag bor på är bostäder för singlar på papperet? Det den här konversationen grundar sig i. Jag har ett längre inlägg angående det högre upp om du vill få förståelse för teorin. Utveckla gärna hur du tänker kring det.

Jag står hur som helst fast vid min teori om att reportaget inte har frågat varje individ i Stockholm om de är singlar eller inte, lättare att kolla bostäder men då får de ingen sanning i det hela utan bara bra TV.

Angående nätdejtning så tror jag att det definitivt är lättare att ge sig ut i det verkliga livet efter kärleken. Allt för sällan folk ändå finner någon seriös individ tyvärr. Jag har aldrig riktigt hållit på med det för det känns som så mycket tid går förgäves, lättare att dejta någon man träffar ute, via vänner, på jobbet eller genom intressen.
__________________
Senast redigerad av getlitnotfit 2018-05-28 kl. 17:59.
Citera
2018-05-28, 17:29
  #18312
Medlem
Ok, det var nog en kombo att du skrev lite luddigt och att jag kanske inte fattade att du menade något annat.

Hursomhelst så är ju din poäng det med singelboenden kontra singlar och det ger ju som sagt kanske inte den mest rättvisa bilden. Men svårt att få en helt korrekt bild hur de än gör tror jag. Något måste de ju ha som underlag, antingen räkna statusar på FB(not) eller kolla boenden.

Blir lite missvisande oavsett, men att just Sthlm skulle ha flest singlar tror jag nog på då det är flest folk där. Men vem vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in