Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Nja, det handlar om just singelhushåll och SCB som källa.
Men man missar att bara för att en person bor själv, dvs är folkbokförd ensam på en adress, så betyder inte det att personen faktiskt är singel. I Stockholm är det många som inte flyttar ihop och om de gör det behåller de sin gamla lägenhet så länge det går. Ingen släpper en bostad frivilligt.
Gissningsvis skulle det framtida en annan bild om man verkligen intervjuade människor om deras situation.
Det är lite som att anta att alla som är reggade på en dejtingsida söker en partner eller ens är singlar.
Exakt, de räknar på singelhushåll för det gör bra TV att vända det till att Stockholm är den mest singeltäta staden.
Det bra att vara lite kritisk med tanke på bostadsbristen som idag råder med skyhöga priser. Folk håller gärna kvar vid sina bostäder för att det är tryggt, man vill inte stå utan någonstans att bo om relationen inte skulle hålla.
Jag skulle inte direkt själv flytta in till min nya partner direkt, dels för jag värnar om egen tid, tryggheten genom att ha eget hushåll samt att man aldrig vet hur relationen tyr sig.
Ska de fråga varje person i Stockholm? Det blir annars ingen trovärdig teori om det inte frågar inprincip hela staden.
Exempelvis,
”Hej, har du egen bostad samtidigt som du är i en relation?
- Ja, jag har egen bostad men min flickvän är här så ofta det går. Hon bor kvar hemma hos sina föräldrar på grund av studier annars.”
Nästa person.
”Hej, är du singel? Vi gör en undersökning för morgonsoffan.”
Hej! Nej, jag bor för tillfället hos min flickvän som hyr i andra hand av en man. Jag har precis flyttat upp från Göteborg.”
Sedan finns det såklart många singlar i Stockholm men jag själv anser att TV förmodligen har räknat på singelhushåll och inte har gjort en gedigen undersökning av det. Min mamma har inte fått något mail eller brev angående det i alla fall, vilket jag knappast tror att hon skulle svara på tyvärr.
Vad tog de mer upp i reportaget angående nätdejting? Att det har blivit vanligare i och med att Stockholm är så singeltätt enligt deras undersökning? Länka gärna, vill se vad dem tycker om dagens nätdejtning.