2011-10-28, 22:47
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Min mor satte av misstag en tjuga genom foten i sin ungdom. Hon var förvånad över vilken liten kraft som krävdes för att den skulle gå igenom foten.

Det låter som ett ruggigt mordvapen.

Om de använde en tjuga kan det betyda att de inte hade med sig några vapen och att morden i så fall kan ha varit en stundens gärning som inte var planerad.

Precis som i Brattås, där mördaren tros ha använt någon av offrens yxor.
Citera
2011-10-28, 23:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag gissar att MrsMagoo ville ha en källa på att en högaffel använts som mordvapen.

I alla fall är jag intresserad av att veta hur pålitlig denna uppgift är. Någon som vet?

Det stämmer för det finns inga uppgifter än på något mordvapen som använts i det här fallet.
Citera
2011-10-29, 00:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Min mor satte av misstag en tjuga genom foten i sin ungdom. Hon var förvånad över vilken liten kraft som krävdes för att den skulle gå igenom foten.

Det låter som ett ruggigt mordvapen.

Om de använde en tjuga kan det betyda att de inte hade med sig några vapen och att morden i så fall kan ha varit en stundens gärning som inte var planerad.
Skulle de i stundens gärning även ha fixat fram tejp, rep och ögonbindel samt ett transportmedel för kassaskåpet?

Nja, har dom nu ordnat allt det så borde dom väl kunna ha ordnat en kniv också?
Citera
2011-10-29, 00:20
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Skulle de i stundens gärning även ha fixat fram tejp, rep och ögonbindel samt ett transportmedel för kassaskåpet?

Nja, har dom nu ordnat allt det så borde dom väl kunna ha ordnat en kniv också?

Nja, den stora skillnaden är att tejp, rep, ögonbindel och transportmedel inte är mordredskap.
Citera
2011-10-29, 01:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Nja, den stora skillnaden är att tejp, rep, ögonbindel och transportmedel inte är mordredskap.
Det är riktigt. Men vare sig man ha rmed sig eller på platsen ordnar tejp, rep och ögonbindel så är det hyfsat organiserat och "normalt" tänkt.

Jobbar man på det sättet ligger det betydligt närmare till hands att man har med sig, eller på platsen ordnar fram en kniv (kökskniv om inte annat) än att man tillgriper en tjuga, som trots allt är rätt otymplig och som du sannolikt måste sticka flera gånger med för att vara säker på att få resultat.

Men visst kan det ändå ha varit det vapen som någon tillgrep i all hast.

Dock; OM det nu var en hötjuga så får jag andra vibbar än rånmord. Det känns utstuderat på något vis. Rent av sadistiskt.

Men jag inväntar besked om vilket mordvapen det verkligen var innan jag gissar vidare.
Citera
2011-10-29, 02:26
Medlem
Grandiosos avatar
En intressant artikel, några utdrag därifrån:

När mediadrevet intog Långared

LÅNGARED Efter att pingstvännerna Torgny och Inger Antby mördades i Långared lägrade
media kyrkbyn. Nu är de flesta journalisterna borta. Kvar är sorgen.
Det tog inte många timmar efter dubbelmorden innan de första OB-bussarna rullade in i
Långared som militärtanks för att ockupera byn och rapportera vid polisavspärrningarna till
det mördade parets bondgård.
- Det känns lite märkligt. Det fanns till och med ett tv-team från Norge här, säger
Alingsås tidnings lokalreporter Anders Thorn, som har varit i Långared i stort sett varje dag
de senaste 10 åren.

En som är kritisk till medias agerande är lokale kyrkoherden i Långareds kyrka Rolf Wollert.
- Händelserna blir alldeles för stora. Risken för att de anhörigas sorg blir onödigt
utdragen är påtaglig,
säger han när Världen Idag möter honom i sakristian.

Han menar att media inte tar något ansvar för det som kan ske i spåren av nyhets-
rapporteringen. Istället skapar den rädsla hos folk.

Läs mera här: http://www.varldenidag.se/nyhet/2011/10/24/Nar-mediadrevet-intog-Langared/
Senast redigerad av Grandioso 2011-10-29 kl. 02:28.
Citera
2011-10-29, 06:01
Medlem
MegaLomanis avatar
Tittar på samma artikel i Världen idag som Grandioso citerar ovan. Det blir lite rörigt med församlingar hit och dit. I underrubriken står faktiskt: "LÅNGRED Efter att pingstvännerna Torgny och Inger Antby mördades i Långared lägrade media kyrkbyn.
Nu är de flesta journalisterna borta. Kvar är sorgen
."

Finns det verkligen fyra missions-församlingar i samma socken?

Slaskmedia kan inte förväntas skilja på olika frikyrkor, men om det står i Världen idag http://www.varldenidag.se/nyhet/2011/10/24/Nar-mediadrevet-intog-Langared/
så undrar man vad som är vad.

I samma artikel citeras en annan journalist: "Journalisten Anders Thorn menar att Långared är en intressant bygd eftersom att här finns fyra missionsförsamlingar inom samma socken.
– Det gör platsen unik. Det finns ett stort ekumeniskt samarbete i bygden.
"

Är det fyra missionsförsamlingar eller fyra olika frikyrkor? Fyra missionsförsamlingar i samma socken låter inte som "ekumeniskt samarbete", om man säger så.

Var makarna Antby pingstvänner i ett hav av böljande missionare? Eller är det reportern, som inte fått sitt kaffe ännu?
Citera
2011-10-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Tittar på samma artikel i Världen idag som Grandioso citerar ovan. Det blir lite rörigt med församlingar hit och dit. I underrubriken står faktiskt: "LÅNGRED Efter att pingstvännerna Torgny och Inger Antby mördades i Långared lägrade media kyrkbyn.
Nu är de flesta journalisterna borta. Kvar är sorgen
."

Slaskmedia kan inte förväntas skilja på olika frikyrkor, men om det står i Världen idag http://www.varldenidag.se/nyhet/2011/10/24/Nar-mediadrevet-intog-Langared/
så undrar man vad som är vad.

I samma artikel citeras en annan journalist: "Journalisten Anders Thorn menar att Långared är en intressant bygd eftersom att här finns fyra missionsförsamlingar inom samma socken.
– Det gör platsen unik. Det finns ett stort ekumeniskt samarbete i bygden.
"

Är det fyra missionsförsamlingar eller fyra olika frikyrkor? Fyra missionsförsamlingar i samma socken låter inte som "ekumeniskt samarbete", om man säger så.

Var makarna Antby pingstvänner i ett hav av böljande missionare? Eller är det reportern, som inte fått sitt kaffe ännu?
Är inte helt säker på om jag förstår frågan, men det finns väl fyra olika kyrkor i byn antar jag. Pingstkyrkan, missionskyrkan och svenska kyrkan (vilken är den fjärde?). Ekumeniskt samarbete betyder väl att man sammarbetar mellan de olika kyrkorna. Att det skulle finnas just fyra olika missionskyrkor kan inte stämma, om det är det du syftar på.
Citera
2011-10-29, 10:44
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Är inte helt säker på om jag förstår frågan, men det finns väl fyra olika kyrkor i byn antar jag. Pingstkyrkan, missionskyrkan och svenska kyrkan (vilken är den fjärde?). Ekumeniskt samarbete betyder väl att man sammarbetar mellan de olika kyrkorna. Att det skulle finnas just fyra olika missionskyrkor kan inte stämma, om det är det du syftar på.

Tack, för förtydligandet. Ja, som jag läser artikeln, har reportern blandat ihop pingst- och missionskyrkorna. Fyra missionskyrkor skall antagligen, som du också tolkar det, vara fyra olika församlingar med olika inriktning, inte fyra missionsförsamlingar.

Förmodligen rör det sig bara om slarvig journalistik och man bör nog inte lägga in för mycket tolkningar och få det till något slags antagonism inom och mellan församlingarna.

Om jag förstår det rätt har du anknytning till orten och vet kanske ungefär hur det står till med detta. Mitt intryck från början var att det var ganska normalt socialt församlingsliv utan inslag av osund fromhet.
Citera
2011-10-29, 11:46
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Att det skulle finnas just fyra olika missionskyrkor kan inte stämma, om det är det du syftar på.
Tack, för förtydligandet.
Totalt ointressant information, men då er Google-skill verkar låg har jag gjort jobbet.

De fyra missionsförsamlingarna i Långareds socken är:
Vänga, Långared, Loo och Risveden.

Långareds socken

Missionsförsamlingar
Citera
2011-10-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Totalt ointressant information, men då er Google-skill verkar låg har jag gjort jobbet.

Långareds socken

Missionsförsamlingar
Mja, men jag tror vi pratar om de olika kyrkoförsamlingarna i själva byn Långared. Jag tror iallafall att det är det som avses och som reportern hänvisar till i artikeln. Loo och Vänga ligger förvisso inte långt från Långared, men Risveden ligger en bra bit bort. Jag tänkte mig Långareds missionskyrka, Långareds pingstkyrka och svenska kyrkan i Långared. Nu blev det rörigt

Har en gammal bekant som är verksam i kyrkorna i bygden, kanske han kan reda ut det hela åt mig.

Folkpartiet (Antbys var ju folkpartister) har iallafall haft starkt fäste i bygden:
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngareds_socken
Citera
2011-10-29, 17:25
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse

Långareds socken

Missionsförsamlingar

Tack, essohasse! Du är allt en redig pöjk du.

Citat:
Mja, men jag tror vi pratar om de olika kyrkoförsamlingarna i själva byn Långared. Jag tror iallafall att det är det som avses och som reportern hänvisar till i artikeln. Loo och Vänga ligger förvisso inte långt från Långared, men Risveden ligger en bra bit bort. Jag tänkte mig Långareds missionskyrka, Långareds pingstkyrka och svenska kyrkan i Långared. Nu blev det rörigt

Har en gammal bekant som är verksam i kyrkorna i bygden, kanske han kan reda ut det hela åt mig.

Folkpartiet (Antbys var ju folkpartister) har iallafall haft starkt fäste i bygden:
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngareds_socken

Ja, det verkar ju betryggande vanligt. Att jag tog upp frågan var ju för att det skrevs om "knutbyvibbar" från början. Jag tror alltså att inget pekar på något annat än rånmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in