2011-10-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
Mord är bara mord om det är uppsåtligt och medvetet, annars kallas det dråp eller vållande till annans död. Barn är inte straffmyndiga så straffet skulle i så fall bli ungdomsvård max 4 år (om jag inte har fel) Termen mord är dock helt felaktig i dagsläget, den används pga administrativa dobbel om resurser och mord tilldelas alltid mest resurser. Det handlar antagligen inte ens om det när detta är upplarat.
Det finns inte ungdomsvård för sjuåringar..
Citera
2011-10-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanbollekalle
Det finns inte ungdomsvård för sjuåringar..

Låt oss införa det då..du kanske kan göra det..gå till regeringen och säg: Nu ska vi ha ungdomsvård...för 7 åringar..
Citera
2011-10-19, 19:35
Medlem
Sam9104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppppnordquist
Och? Inte fan går jag fram bara för att ett par barn springer runt. Finns nog ingen som skulle ha reagerat annorlunda.

Jag skulle inte heller bry mig om några ungar ''springer runt'' men nu är inte situationen att ''några ungar springer runt'' utan snarare att Du uppfattar att massa ungar, i princip, mobbar en annan unge och du uppfattar det som allvarligt och du tycker att det går väldigt hårt till. Du uppfattar med andra ord allvaret i situationen som slutar med att de jagar ungen. Om du var pappa och din son blev behandlad på det sättet, skulle du bara gå förbi? Egentligen spelar det ingen som helst roll om du är pappa eller inte - man bör ingripa och den som inte gör det är helt dum i huvudet. Men, man kan ha en viss förväntning på en pappa eftersom att den själv borde inse att denne skulle vara tacksam om någon annan skulle ingripa om dennes unge blev utsatt på samma sätt.
Citera
2011-10-19, 19:46
Bannlyst
jag tror att det finns en mamma där i området som vet vad sin lille gosse har ställt till med , tuvär
Citera
2011-10-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VILMA88
jag tror att det finns en mamma där i området som vet vad sin lille gosse har ställt till med , tuvär
hur vet du att det är en gosse?
Citera
2011-10-19, 19:54
Medlem
stsf86s avatar
Är det något som kommit fram? Hur grabben blev mördad? Och av vem?
Citera
2011-10-19, 19:59
Medlem
Glutamines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stsf86
Är det något som kommit fram? Hur grabben blev mördad? Och av vem?

Inget än så länge. Polisen lägger locket på av förklarliga skäl
Citera
2011-10-19, 20:02
Medlem
Ogres avatar
Inte ens GW har sagt något, allt tyder på en djupt tragisk historia.
Citera
2011-10-19, 20:07
Bannlyst
undra om detta är mördaren:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.753040-en-dod-i-misstankt-bilexplosion
Citera
2011-10-19, 20:08
Medlem
Ett barn som är under 15 som begår ett brott tas hand av sociala myndigheterna, Va gör socialen då?
Men kan man straffa barnet för det han/hon gjorde efter det att han/hon har blivit straffmyndig?
Citera
2011-10-19, 20:09
Medlem
Området är Texas bor (eller bodde) är ett "ghetto" enligt Ljungbymått. Skulle jag dra till med något så skulle jag vilja säga att minst hälften av lägenheterna är bebodda av invandrare, resterande lägenheter bor det mestadels svenskar långt ner på karriärsstegen, men det finns även "hederliga arbetare" som bor i området. Hyreslägenheterna ligger väldigt nära husområde som anses vara relativt fina...eller ansågs. Området ansågs vara ganska bra för 15 år sedan, men efter att Skratt-Lasse köpte lägenheterna av Rouberts i början på 2000-talet gick det åt helvete. Lasse slussade in diverse icke önskvärda individer och Byström & co på Socialförvaltningen kastade sig med glädje över alla hyreskontrakt de kunde komma över. Jag bodde själv i en lägenhet väldigt nära Texas mamma för ca 5 år sedan, riktigt slitna ruckel där blomkrukorna frös fast i fönsterbrädorna (marmorliknande material) när det var som kallast. Jag sa upp mitt kontrakt 2 dagar efter att jag flyttade in.

När det gäller Ljungby + invandrare så har vi en situation som inte ser ut som storstäderna. Ljungby har ganska många invandrare, men en stor del av dessa är hårt arbetande Ungrare (egentligen är de Rumäner, men Transsylvanier är jävligt noga med att kalla sig själv Ungrare hehe) som kom hit för 30 + år sedan. Dessa har assimilerats väldigt bra i samhället. Politikerna har i sin visdom börjat pusha på att Ljungby kommun ska ta emot fler invandrare från MENA-länderna eftersom vi historiskt haft en ganska bra integration, men som de flesta kan räkna ut så har de nya invandrarna som kommit hit inte alls kommit in speciellt bra i lilla Ljungby, varken på arbetsmarknaden eller övrigt. Uppe i området där Texas bodde finns det en stor del MENA-invandrare, enligt hörsägen från bekanta så för de ett jäkla liv ute på lekplatserna och lekarna brukar balla ur totalt. Jag var uppe hos en bekant förra vecka som bor i ett av hyreshusen och det var ett satans leverne ute på gården, personligen hade jag aldrig släppt ut mina barn på gården därute, såvida jag inte planerat att låta mina barn bli professionella gladiatorer. Om det var en invandrarunge eller ej som slagit ihjäl Texas vet jag ej, men chansen är stor iaf. Vi får låta mordkommisionen avgöra. Det verkar som att de får bli kvar här ett tag, de har visst hittat ett lik till ett par mil utanför Ljungby nu, i en utbränd bil.
Citera
2011-10-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlvidaR
Ett barn som är under 15 som begår ett brott tas hand av sociala myndigheterna, Va gör socialen då?
Men kan man straffa barnet för det han/hon gjorde efter det att han/hon har blivit straffmyndig?
Tas om hand om gör det inte.. det skickas anmälan till socialtjänsten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in