2011-10-18, 00:09
Medlem
russinbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
OT men menar du även att alla som indirekt bidrar till skövlingen av regnskog personligen skall åka dit och börja kapa träd om det för dem är möjligt? Menar du även att om man vill ha något föremål så skall man vara förmögen till att kunna skapa det?

Skøvling av regnskog kan också vara ett moraliskt dilemma som du kan motverka genom att inte køpa produkter som direkt ær tillverkat av skøvlad regnskog. (produkter som innehåller palmolja osv.) Om det nu ær så att du vill ha ett køksbord så menar jag inte att du skall kunna skapa det, det underlættar sækert, Men åtminstone att du skall kunna vara med under produktionen och stå før tillvægagångs sættet. Mycket dålig liknelse.
Citera
2011-10-18, 00:10
Medlem
russinbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Så om utomjordlingar kom till vår planet för att äta oss så hade du inte haft något emot det med andra ord?

hahaha..klockrent!
Citera
2011-10-18, 00:21
Medlem
Jonblunds avatar
Från djurens synvinkel kan det varken vara rätt eller fel att bli dödad, då djuren är amoraliska.
Frågan är då om det är fel eller rätt av mig att döda ett djur.
Om jag dödar en afrikansk bondefamiljs enda ko, kan man nog på objektiva grunder hävda omoral. Men om jag dödar en fluga som sitter på min datorskärm är det svårt att på rationella grunder finna något omoraliskt i det.
Citera
2011-10-18, 18:20
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av russinbulle
Skøvling av regnskog kan också vara ett moraliskt dilemma som du kan motverka genom att inte køpa produkter som direkt ær tillverkat av skøvlad regnskog. (produkter som innehåller palmolja osv.) Om det nu ær så att du vill ha ett køksbord så menar jag inte att du skall kunna skapa det, det underlættar sækert, Men åtminstone att du skall kunna vara med under produktionen och stå før tillvægagångs sættet. Mycket dålig liknelse.

Varför skulle min liknelse vara dålig? Det du skrev var ju att man skulle vara kapabel till att utföra själva arbetet bakom det hela samtidigt som du även poängterade att du då inte tycker det är orätt att äta kadaver. Detta ger ju naturligtvis upphov till frågan varför personer i en civilisation där man delar upp arbetsuppgifterna för effektivitetens skull skall tvingas klara av ett speciellt arbete enbart för sin egen skull istället för att förenklar processen så att de som är (emotionellt) kapabla till ett särskilt "smutsigt" jobb tar hand om det i utbyte mot att saker de finner svårt sköts av andra individer.

Tänk dig hur samhället skulle sett ut om det var upp till individen att bestraffa sina personliga missgärningsmän istället för polisen.

Edit: Glömde själva argumenterandet. :P
Senast redigerad av Anklagare 2011-10-18 kl. 19:03.
Citera
2011-10-18, 18:33
Medlem
Snurrighares avatar
Citat:
I vilket/vilka sammanhang? Skulle aldrig kunna stödja en person som dödar valfritt djur utan någon som helst anledning.
Att vi dödar djur för att äta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in