2011-10-16, 22:06
Medlem
Jag har två stycken katter, en är just nu fyra år gammal (det är en hane) och den andra är ett år gammal (en hona). Vi har bott i en lägenhet förut (När vi skaffade den unga katten) och båda katterna kom jätte bra överens, hanen rengjorde henne, sov med henne och var bara allmänt gosig med henne, men sen efter kanske två månader efter vi hade flyttat till en villa så har han börjat fräsa mot henne, slagit till henne och låter henne inte komma i närheten av honom. Jag undrar bara varför det här händer? Varför har han börjat göra så här? Om det hjälper så är båda kastrerade och är ute katter.
Vad kan ha orsakat hans beteende? Jag säger tack i förväg för dem som vet eller bara har en liten aning om vad som är på gång.
Citera
2011-10-16, 22:20
Medlem
Det kan ha att göra med att hon bara var en kattunge när hon kom in i familjen. Då var hon inget hot utan istället en värnlös liten sak som han förbarmade sig över. Nu är hon vuxen och på hans revir och det gillas inte.
Citera
2011-10-17, 18:26
Medlem
Otrygghet inne följer ofta med utekatter, då dom är extremt luktkänsliga, så när dom är inne så har hon en skum lukt på sig (i hans ögon) förut luktade ju båda neutralt.
Dom kan ju tex få för sig att dom inte känner varandra om den ena tvättas eller är hos veterinären.

Här hemma är killarna rätt så taskiga mot tjejen så det verkar vara en allmän taskig attityd killkatter har.
Citera
2011-10-17, 20:14
Medlem
I ert liv har två saker hänt som verkligen kastar omkull katternas:

Flytten och den yngre kattens vuxenhet.

Er äldre katts reaktion kan stamma från båda, eller det ena.

Eftersom honan nu är en vuxen individ är hon mer av en utmaning mot reviret. Vad jag har upplevt av större kattgrupper är att den "dominanta" oftast är en hona, i fallet med flera honor är det den äldsta av dem. Hon börjar alltså bli en reell utmanare på hans revir och han kämpar (bokstavligen) emot. Revirbeteende finns även när katter är kastrerade och är nog en av de vanligaste orsakerna till att flerkattshushåll får problem.
Det här kan du undersöka själv genom att betrakta hur katterna beter sig, det enklaste är att se på låd och matbeteende. Vem äter först, vem har kontroll över lådan?
Vidare kan du se hur han beter sig, om han slår i trängda situationer eller är den som initierar grälandet.

Flytt bidrar till otrygghet för katter. Doft är en enorm del av deras världsuppfattning och reviret är stenhårt inmutat, i ett nytt hus börjar allt på ny kula (det är därför man ska hålla sina utekatter inomhus i flera månader efter flytt, chansen att de söker sig till sitt "riktiga" hem är stor)
Han kan ha reagerat negativt på flytten och börjat agera utåt för att försöka säkerställa den trygghet som fanns i ert gamla boende. Då blir honans roll också annorlunda, på en ny plats kan hon vara ovillig att rätta sig in i ledet.

Jag skulle för det första hålla katterna inomhus tills läget förbättras. Att han, eller hon, drivs bort från reviret är det nog ingen som önskar. De måste sättas i en situation där det trygga hemmets regelr befästs. Som tidigare sagts, utegående katter tar hem en helt ny värld av dofter som ibland kan ställa till det ännu mer.
Citera
2011-11-01, 22:43
Medlem
Jag tackar er så hemskt mycket! Jag ska följa era råd, det är ju vinter och de kommer att vara inomhus ett tag när snön kommer!
Det är hanen som tar initiativet att börja bråka med henne, han har kontroll över lådan och maten (Hon blir tvungen att vänta tills han har ätit klart och gått därifrån).
Men nu så vet jag att flytten har tumlat om dem ganska mycket och att hon har blivit vuxen. Jag glömde att ta med att det var cirka en vecka efter att hon hade blivit kastrerad (Hon hade börjat Löpa och mina föräldrar vart trötta på att hon jamade hela dagen lång men jag ville inte att hon skulle kastreras men hon blev det ändå) som han hade börjat att bli sur på henne.
Citera
2011-11-01, 23:38
Medlem
prosepinas avatar
Håller med om det där om att katter är extremt känsliga för främmande dofter. Jag har ett par innekatter, som brukar vara ute i koppel nu som då. Har jag dem ute en i taget blir det problem när katten som var ute kommer in, eftersom katten som var inne inte känner igen alla de dofter som den andra har på sig!
Citera
2011-11-02, 22:48
Medlem
Mata dom på två ställen och ha två lådor, att den blev kastrerad är det vettigaste man kan göra okastrerade katter lever ett stressande liv och föder ungar som någon kanske glatt köper men som sedan hamnar på blocket.

En låda till och egen matkål till tjejen, kastreringen har med saken att göra oxå då luktar dom verkligen "illa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in