Jag bor lite utanför ett större samhälle och har kontakter så att jag med jämna mellanrum kan köpa kött. Två halva grisar per år brukar det bli till en kostnad av 1200:- / halva. Fördelen är att jag vet var grisen kommer från och att den haft det bra, i regel är det utegrisar som fått växa i lugn och ro, inga jävla sönderstressade piggham utan med gott om fett innanför svålen.
För några veckor sedan skulle Rosa, en tvåårig kviga slaktas hos bonden eftersom hon var steril.
Rosa hade gått ute så gott som hela sitt tvååriga liv och var enligt bonden både social och kelen.
Men fan va hon smakar gott,,speciellt i en lergryta med lök och morötter
100 kilo prima kött för 4000 :-
Till det föder jag upp ca 30 broilers varje sensommar. De kostar 10:- styck när dom är en vecka gamla och är slaktfärdiga efter ca 5 veckor. Återigen är det djur som gått ute och haft det bra, ätit varierad kost och inte stressats.
Nu till våren blir det ett par grisar som får gå i utkanten av trädgården i en skogsbacke fram till höstkanten. Inköp av gris ca 200:- styck ( korsning av linderöd och vildsvin) foder tillkommer givetvis men grisar äter allt, gärna hushållsavfall. Slakten kostar ca 500:-/ gris
Inte fan gynnar man ica,,,,