2011-10-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novolette
Höns, som hittat 20 spänn styck.
Eller också sparar man in på äggkonsumtionen. Ett ägg om dagen per höna lät ganska trevligt. Dock kan jag inte ha höns själv.
Senast redigerad av narcissist_ 2011-10-16 kl. 23:54.
Citera
2011-10-16, 23:41
Medlem
InCaseOfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag tror inte TS har intentionen att bli bonde. Utan snarare vill han nog bara kunna göra en enkel tacka på att köpa begagnade Blocket-djur och sälja vidare köttet till ICA.

Då är h*n ju bara dum, tar ju allt för mycket energi. Sälja till Ica?
Är TS arbetslös?

Det måste verkligen gå dåligt för Sverige nu.
Citera
2011-10-16, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Djurägare, eller ja, åtminstone hästägare är inte direkt några supermoralister som drar sig för att slakta sina hästar för att de är fästa vid dom. Hade de fått ut mer pengar av att slakta den och sälja köttet så hade de nog gjort det.

Finns många "moment 22" i TS plan dock. Förutom att slaktaren ska ha betalt ska man hämta hästen också. Går liksom inte att dyka upp med ett släp hyrt på Statoil och förvänta sig att dom ska få in den där.

Ett släp modell större borde nog rymma en häst, och med kontakter som
spenderar större delen av hösten till att jaga så borde man väl kunna
komma undan med en schysst deal? Pröjsa med kött bara?
Citera
2011-10-16, 23:43
Medlem
Tordyvelns avatar
Slakta kan man göra utan någon större kunskap, finns mängder med filmer som behandlar ämnet.
Det bästa är självklart att kontakta någon bekant som sysslar med jakt då det är som att stycka en älg.
För övrigt behöver man ett kylrum där hästen kan hänga några dagar för att möras lite. Gris behöver inte hänga.

Av en älg med levandevikt på 400kg får man ut ungefär 120-160kg kött. Borde vara ungefär samma på häst. Gris högre andel kött/kg.

Annat man bör ha tillgång till är en kvarn så man kan mala det kött som ej gör sig väl som biff.

obs! Inga dumma halal-metoder vid avlivning utan tryck av med ett salongsgevär i tinningen. Ta vara på så mycket som möjligt av djuret annars är det bara slöseri.

lycka till!
Citera
2011-10-16, 23:44
Medlem
Geblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norinco45acp
Jag bor lite utanför ett större samhälle och har kontakter så att jag med jämna mellanrum kan köpa kött. Två halva grisar per år brukar det bli till en kostnad av 1200:- / halva. Fördelen är att jag vet var grisen kommer från och att den haft det bra, i regel är det utegrisar som fått växa i lugn och ro, inga jävla sönderstressade piggham utan med gott om fett innanför svålen.

För några veckor sedan skulle Rosa, en tvåårig kviga slaktas hos bonden eftersom hon var steril.
Rosa hade gått ute så gott som hela sitt tvååriga liv och var enligt bonden både social och kelen.
Men fan va hon smakar gott,,speciellt i en lergryta med lök och morötter
100 kilo prima kött för 4000 :-

Till det föder jag upp ca 30 broilers varje sensommar. De kostar 10:- styck när dom är en vecka gamla och är slaktfärdiga efter ca 5 veckor. Återigen är det djur som gått ute och haft det bra, ätit varierad kost och inte stressats.

Nu till våren blir det ett par grisar som får gå i utkanten av trädgården i en skogsbacke fram till höstkanten. Inköp av gris ca 200:- styck ( korsning av linderöd och vildsvin) foder tillkommer givetvis men grisar äter allt, gärna hushållsavfall. Slakten kostar ca 500:-/ gris

Inte fan gynnar man ica,,,,

Jag svänger förbi någongång framöver och äter lite!

Ts: Har inget annat att säga än kör på, men gör det på djur vars kött man kan köpa i butik, alltså inte hundar och katter.
Citera
2011-10-16, 23:45
Medlem
Beelzebobs avatar
Eller så gör du hästpuré (eftersom hästen är mest prisvärd per kilo i TS inlägg) av kadavret med en PB30/60 Crusher-köttkvarn. 100% köttanvändning!

http://robert-lindsay.blogspot.com/2009/10/four-animals-one-grinder.html?zx=2a372e18a611c98e

Från 03:02 i videon blir en hel häst finmald i den jävla monsterköttkvarnen.

EDIT: Notera det mustiga ljudet när hästens kranium pulveriseras vid 03:55.
Senast redigerad av Beelzebob 2011-10-16 kl. 23:48.
Citera
2011-10-16, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InCaseOf
Då är h*n ju bara dum, tar ju allt för mycket energi. Sälja till Ica?
Är TS arbetslös?

Det måste verkligen gå dåligt för Sverige nu.

Dum är man väl om man betalar överpris? är kunden som väljer butiken som säljer en vara 100kr billigare än konkurrenten bredvid även han per automatik arbetslös? lär dig skillnaden på snålhet och prismedvetenhet.

Detta koncept är till för dem som vill ha känslan av egenslaktat, men inte jagar själva. Att man sparar pengar är en stor bonus.
Citera
2011-10-16, 23:51
Medlem
Blyys avatar
Om jag vore dig (och jag inte hade någon kunskap om hur man slaktar) så skulle jag gå någon slags kurs, där du lär dig grunderna. Annars tror jag att det kommer ta dig för mycket tid för att väga upp för de pengar du vinner av att köpa djuret levande. Hemma när vi slakta djur tog ungefär 8h för 4st erfarna personer att slakta 1 ko.

Sen så måste du skatta för att du slaktar djur hemma, alla djur i Sverige är registrerade på jordbruksverket och dom kommer snart på om hästar, hundar, gäss och andra slags djur bara börjar försvinna. När jag växte upp var vi tvungna att skatta för att vi hämtade mjölk i ladugården och hade möjlighet att odla potatis...

Mitt råd är inte göra det, kommer ta dig för mycket tid, du kommer inte tjäna så mycket pengar och slakta djur är inte så roligt i längden.
Citera
2011-10-16, 23:54
Medlem
GeeStyles avatar
Antar att det inte är läge att lägga Piggy på blocket den närmsta tiden, eller iaf inte tills den hungriga flashbackvågen lagt sig

Haha nä men, varför inte!
Låter dock inte så hälsosamt av någon anledning... Vi lever ganska giftigt, känns som att djur som befinner sig i huset får ganska mycket skit i lidl-hundmaten? Eller så är djuren fettiga som fan?
Citera
2011-10-16, 23:55
Medlem
lemonzhellos avatar
Årets trådstart, utan tvekan. Kudos!
För att gå OnT tror jag att du är något på spåren, tror att vi kommer att få se mer av den här sortens tankegångar i takt med att två-tredjedelsamhället blir ett nio-tiondelssamhälle. Vem fan vill bidra till att Kenneth Bengtsson ska kunna köra runt i en Ferrari när man kan köpa loss Brunte billigt från en tolvårig ridtjej och plocka fram storgrytan. Har varit inne själv på de tankegångarna. Dock utan seriemördartwisten att till tolvåringen ifråga maila bilder på de korvar, stekar och pålägg som Brunte förvandlats till. Som många andra tror jag också starkt på kaniner, de sköter reproduktionen med den äran och smakar dessutom formidabelt. Åt kanin igår, btw. De ser iofs ut som förskrämda foster om man får för sig att grilla dem, den känslige kan lätt tappa matlusten, hellre då en riktig kaningryta. Smaskens.
Som sagt, årets trådstart. Det är alltid roligt att möta medmänniskor som tänker utanför boxen. TS kanske skulle starta eget som framtidsforskare, tror han har större möjligheter till framgång än alla idioter som förutspår att kommande generationer "vill kunna jobba flexibelt". Kommande generationer vill kunna äta billigt och bra hästkött, direkt från Blocket.

Och skippa vegetariansnacket. Världen hade varit för djävlig om vi hade veggat allihop, det är bara en PK-grej. Vegoförespråkare som väl dessutom bakar eget surdegsbröd som smakar skit klarar vi oss utan. Låt oss hålla oss till ämnet. Mera och billigare kött!
Citera
2011-10-16, 23:55
Medlem
Kungensbordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Vad är bra mat för att smaken skall bli bäst? Kan tänka mig att pellets är dålig mat. Men om man har en kanin som bara käkar gräs och blad från en vildvuxen gräsmatta, blir den god?
Hur svårt är det att stycka kanin? Min kunskap består i att rensa fisk+skaldjur och bråka med frysta kycklingar

Vet faktiskt inte vad som är bra för kaniner. Dom föder ju upp vissa kycklingar på majs och det blir förbannat gott. Desamma kanske gäller kaniner.

Hur man styckar vet jag inte, men det känns av någon anledning som att kanin bör vara ganska enkelt. men du får inget expertutlåtande av mig på den fronten.
Citera
2011-10-17, 00:00
Medlem
Kyotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Vet faktiskt inte vad som är bra för kaniner. Dom föder ju upp vissa kycklingar på majs och det blir förbannat gott. Desamma kanske gäller kaniner.

Hur man styckar vet jag inte, men det känns av någon anledning som att kanin bör vara ganska enkelt. men du får inget expertutlåtande av mig på den fronten.

Kaniner ska ha hö och/eller gräs om dom ska må bra iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in