2011-10-16, 19:28
Medlem
herbsngarlics avatar
Jag vet att det finns en del trådar om återkrav från försäkringskassan men ingen av dem har kunnat ge svar på min frågeställning.

Blev i början av juni återbetalningsskyldig av 2398 kr som jag felaktigt fått utbetalat från försäkringskassan i form av sjukpenning i slutet av april. Den för höga ersättningen är helt orsakad av AF, detta har de erkänt sig skyldiga till och jag har idag en väldigt speciell överenskommelse med dem för att jag inte ska lida av deras misstag. Men nu riskerar jag att göra det iaf.

Jag omprövade beslutet om att jag skulle betala tillbaka men de fann mig återbetalningsskyldig igen och nu ska jag överklaga till förvaltningsrätten.

Enligt kap 20 § 4 i Lagen om Allmän Försäkring:

Citat:
Har någon genom oriktiga uppgifter eller genom underlåtenhet att fullgöra en uppgifts- eller anmälningsskyldighet eller på annat sätt förorsakat att ersättning utgått obehörigen eller med för högt belopp, eller har någon eljest obehörigen eller med för högt belopp uppburit ersättning och har han skäligen bort inse detta, ska återbetalning ske av vad som för mycket utbetalats.

Det feta gäller mig. Jag har fått för hög ersättning men utan att jag skäligen borde ha insett detta, pga allt strul från AF (de har tagit flertalet felaktiga beslut men försäkrat mig om att allt varit rätt, helt ok, under kontroll). Kort och gott har jag inte haft en sportmössa att upptäcka denna felaktiga utbetalning, ni får anta att jag har rätt även utan att vara helt insatta i situationen för att kunna besvara mina frågor tror jag.

Min första fråga är: Tror ni att förvaltningsrätten kommer att besluta till min fördel här, med stöd av lagen? (Jag har skrivit ett detaljerat brev som tydligt och sakligt förklarar hela situationen så att inga missförstånd ska kunna uppstå.)

Jag undrar även om detta stämmer än idag. Jag lyckas inte hitta något av nytta, kanske kan ni lagkunniga bidra med lite kött på benen?
Länkens innehåll:

Det är ju ca 5 år sedan detta skrevs, har något förändrats nu? Varför hittar jag ingen juridisk text om ekonomiska och sociala förhållanden vid återbetalning till FK? Pengarna gick omgående till grundläggande utgifter som hyra och försäkringar som vanligt, de har inte supits bort. Spelar detta in?

Den här skulden tickar det även ränta på, om förvaltningsrätten avslår min överklagan om att skulden avskrivs, växer min skuld då? Vart vänder jag mig efter detta?

Borde jag hänvisa till min nuvarande (och dåvarande) ekonomiska situation, borde jag ta kontakt med AF och få ett intyg på att de gjort fel och att jag därför inte visste att pengarna utbetalades felaktigt? Ska jag ta kontoutdrag och visa på att jag inte har pengarna de vill ha?

All heder till den som orkar svara på detta, jag känner mig redigt förvirrad och lagom panikslagen över att hamna hos kronofogden vilket är vad som kommer ske om skulden inte avskrivs.

EDIT: AF = Arbetsförmedlingen
Senast redigerad av herbsngarlic 2011-10-16 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in