2011-10-15, 15:10
Medlem
Hej!

Jag sitter och skummar en intressant bok som handlar om svenska vatten. Något som de hävdar är att mängden näringsämnen (t.ex. fosfor och kväve) i en ocean är lägst vid ytan och störst på botten.

Hur kommer sig detta egentligen? Vore guld värt om någon kunde förklara detta grundligt för mig.

Tack på förhand!

M.v.h. Petrelli
Citera
2011-10-17, 15:08
Medlem
Någon som vet var man ev. kan ta reda på detta?
Citera
2011-10-18, 07:04
Medlem
Prova att lägga en död kropp i badkaret, så kommer du märka att även om den flyter en tid, så sjunker näringsämnen till slut till botten.
Citera
2011-10-18, 13:04
Medlem
Blå Rutas avatar
Själv skulle jag gissa att det beror på att näringsämnen används av alger och växter vid ytan, men i mindre omfattning på botten. Detta för att växter behöver solljus. Vid botten finns det mindre ljus, vilket gör att det finns mindre mängd växter där, vilket gör att mindre av näringen tas upp av växter.
Citera
2011-10-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Själv skulle jag gissa att det beror på att näringsämnen används av alger och växter vid ytan, men i mindre omfattning på botten. Detta för att växter behöver solljus. Vid botten finns det mindre ljus, vilket gör att det finns mindre mängd växter där, vilket gör att mindre av näringen tas upp av växter.

Din tankegång är intressant då jag själv är lite i de banorna, men har inte (fortfarande ) kunnat bekräfta det. I min värld är det ju helt klart relaterat till att näringsämnena konsumeras så snabbt de kommer till ytan. När dessa organismer dör så faller de ner till botten och spjälkas till slut ner till mindre beståndsdelar. Nere på botten p.g.a. den syrefattigamiljön och brist på solljus så är artrikedomen inte lika stor (correct me if i'm wrong, men det är väl här en hel del bakterier florerar?), därav kommer inte beståndsdelarna bli förbrukade, det är en dead end, tja, eller i alla fall inte i samma takt som vid ytan.

Låter det fullkomligt orimligt eller vad säger ni?
Citera
2011-10-18, 23:47
Medlem
FroXies avatar
Antagligen så är ämnena tyngre än vatten. Precis som att vatten väger mer än luft (om man bortser från moln osv då)

EDIT:
Har väl med både densitet och tyngd att göra. Men jag är inte säker, så någon får gärna rätta mig
Senast redigerad av FroXie 2011-10-18 kl. 23:51.
Citera
2011-10-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FroXie
Antagligen så är ämnena tyngre än vatten. Precis som att vatten väger mer än luft (om man bortser från moln osv då)

EDIT:
Har väl med både densitet och tyngd att göra. Men jag är inte säker, så någon får gärna rätta mig

Mycket möjligt att förklaringen är så enkel, men som du skriver så får någon gärna bekräfta det :P
Citera
2011-10-19, 12:47
Medlem
En ny teori från min sida är att den kan ha att göra med att vattenmolekylen är en dipol (har två olikladdade poler; medförandes att den kan binda joner i luften t.ex.).

Kväve som är ett tillväxtbegränsande ämne i t.ex. Östersjön "fångas" upp av vattnet när när det utgörs av kväveoxid. Växtalger m.m. livnär sig på detta och deras algproduktionen ökar. När dessa organismer dör faller de ner på havets botten där de nedbryts. I nedbrytningsprocessen åtgår det mycket syre och de spjälkas till slut ner till bara kväve som sedimenteras. När detta frigörs igen så sker en explosionsartad algblomning.

Vad tror ni?
Citera
2011-10-19, 13:32
Medlem
FroXies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrelli
En ny teori från min sida är att den kan ha att göra med att vattenmolekylen är en dipol (har två olikladdade poler; medförandes att den kan binda joner i luften t.ex.).

Kväve som är ett tillväxtbegränsande ämne i t.ex. Östersjön "fångas" upp av vattnet när när det utgörs av kväveoxid. Växtalger m.m. livnär sig på detta och deras algproduktionen ökar. När dessa organismer dör faller de ner på havets botten där de nedbryts. I nedbrytningsprocessen åtgår det mycket syre och de spjälkas till slut ner till bara kväve som sedimenteras. När detta frigörs igen så sker en explosionsartad algblomning.

Vad tror ni?
Lite googlande gav detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sedimentation
http://www.greppa.nu/uppslagsboken/renavattnet/sedimentation/sedimentationsfallor.4.1c0ae76117773233f7800010536 .html
Citat:
Ursprungligen postat av <a href="/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.greppa.nu%2Fuppslagsboken%2Frenavattnet%2Fsedimentation%2Fsedimentationsfallor.4.1c0ae76117773233f7800010536.html" target="_blank">http://www.greppa.nu/uppslagsboken/renavattnet/sedimentation/sedimentationsfallor.4.1c0ae76117773233f7800010536 .html</a>
Vad är sedimentation?
Om man slänger en sten i vattnet så sjunker den direkt. Sedimentation är en process som helt enkelt bygger på att partiklar som är tyngre än vatten förr eller senare sjunker till botten. Mindre partiklar som grus - och sandkorn och lerpartiklar sjunker också, men det tar mycket längre tid innan de når botten.
"Sjunkhastigheten" beror på hur stor och hur tung partikeln är. Mycket små partiklar sjunker väldigt långsamt och kan "sväva" i vattnet mycket länge - flera dagar eller veckor.
~

Dvs, ämnena sjunker gradvis. Sen påverkas det hela givetvis av miljöfaktorer så som växter, djur och vattenrörelse som kan flytta runt ämnena. Vad som menas i just din bok kan nog bara författaren berätta. Ett närmare svar än så är nog svårt att ge såvida man inte går in på specifika ämnen och vatten.

Kärlek.
Senast redigerad av FroXie 2011-10-19 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in