Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-10-11, 13:35
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Hej,

Jag skapade ytterligare ett användarkonto på min macbook, och plötsligt kan jag inte ändra någonting själv?

Jag kan inte ens byta namn på en mapp, det står att jag inte har tillräcklig behörighet. Detta trots att jag loggat in på adminkontot med lösenord och att jag står som admin på kontofliken. Prövade även att ta bort de andra kontona men det hjälpte inte det heller.

Någon som har någon aning om vad som kan ha hänt och hur detta kan åtgärdas?

Tacksam för hjälp.
Citera
2011-10-11, 13:46
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Köpte för övrigt en bärbar hårddisk jag inte kan använda heller eftersom jag inte kan lägga in filer på den, provade att ladda hem ett program som heter batchmod efter att ha googlat runt. Men vågar inte använda det eftersom jag inte fattar vad jag håller på med.

Vad fan kan ha gått fel? Har min dator AIDS?
Citera
2011-10-11, 14:33
Medlem
clas_ohlssons avatar
Gå in under systeminställningar -> användare och grupper. Där du alltså stället in, redigerar och skapar nya användare. Kolla om det står Admin under ditt namn. Gör det inte det så kan du ändra det genom att trycka i boxen "Låt användaren administrera datorn". För att kunna komma åt den måste du eventuellt först låsa upp den möjligheten att kunna göra dessa ändringar, det gör du genom att klicka på låset nere till vänster på systemrutan (som antagligen då är låst).
Citera
2011-10-11, 15:14
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Jag är ju admin, men kan ändå inte ändra något på skrivbordet?
Citera
2011-10-12, 10:28
Medlem
clas_ohlssons avatar
Gör så här. Sätt skrivbordet i fokus (klicka på valfritt ställe, dock ej på någon ikon). Ta därefter och tryck tangentbordskombinationen äpple - i. Då kommer du att få upp en informationsruta över skrivbordet. Längst ner kommer det att stå Delning och behörighet, följt av namn. Kolla vad som står där, under ditt namn. Det skall stå, under behörighet, Läsa och skriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in