Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-03, 13:18
  #13
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag bumpar denna gamla tråd för att jag vill veta om man kan installera Windows 98 på dagens datorer, bara för att man gillar användargränssnittet och designen? Jag hade en gammal dator med win 98 så sent som 2007 och det gick ganska bra att surfa på nätet pga att jag hade mycket extraminne i den datorn. Den enda nackdelen var att bl.a. Flash-player uppdateringarna inte alltid funkade.
Citera
2012-03-05, 09:15
  #14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag bumpar denna gamla tråd för att jag vill veta om man kan installera Windows 98 på dagens datorer, bara för att man gillar användargränssnittet och designen? Jag hade en gammal dator med win 98 så sent som 2007 och det gick ganska bra att surfa på nätet pga att jag hade mycket extraminne i den datorn. Den enda nackdelen var att bl.a. Flash-player uppdateringarna inte alltid funkade.

Hårdvaran som Win98 kräver är:

486DX-processor på 66 megahertz (MHz) eller snabbare (Pentium rekommenderas)
16 megabyte (MB) minne (24 MB rekommenderas)
120 MB ledigt utrymme på hårddisken (en standardinstallation kräver cirka 195 MB ledigt utrymme, men det kan krävas mellan 120 MB och 295 MB, beroende på datorns konfiguration och installationsalternativ)
CD-ROM- eller DVD-ROM-enhet
Diskettenhet för 3,5 tums högdensitetsdisketter
Grafikkort och bildskärm som stöder VGA-upplösning (Video Graphics Adapter) eller högre
Microsoft-mus eller kompatibelt pekdon

Men det bör väl dom flesta nya datorer klara av. Problemet ligger nog under kompatibla drivrutiner.

Även om Windows 98 innehåller mer än 1 200 nya drivrutiner, är inte alla drivrutiner från andra tillverkare kompatibla med Windows 98. Vissa äldre datorer och enheter kan kräva en uppdatering av BIOS (Basic Input/Output System) eller drivrutinen för att helt stödja Windows 98.

Programmässigt sett är det nog inga problem. Det finns sidor där man kan hämta hem lite klassiska program -> http://www.oldversion.com/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback